فرهنگی‌هنری 17:35 - 22 دی 1397
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اختصاص هشت‌هزار مترمربع زمین در پردیس برای ایجاد بایگانی راکد این سازمان و اجرایی شدن این قانون پس از سال‌ها خبر داد.

قانونی که پس از سال‌ها اجرایی شد

اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختصاص زمین برای ایجاد بایگانی راکد  به این سازمان اظهار کرد: همه دستگاه‌ها موظف هستند تا اسنادشان را به سازمان بفرستند. دستگاه‌ها با کامیون و بدون رعایت هیچ  استانداردی اسناد را تحویل سازمان می‌دهند. ما این اسناد را دسته‌بندی و غربال می‌کنیم. اول اسناد امحایی مانند مکاتبات اداری را جدا می‌کنیم. بعد اسناد پیش‌آرشیوی را از میان میلیون‌ها برگ و سند جدا و نگهداری می‌کنیم تا زمانی که بازخوانی و دوباره غربال شوند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: اسناد ملی تاریخ این سرزمین هستند و لازم است که مورد توجه قرار  گرفته و نگهداری شوند تا از آسیب محفوظ بمانند. مخازن فعلی برای نگهداری اسناد پیش‌آرشیوی کفایت نمی‌کند، در نتیجه مجبوریم به دنبال بایگانی راکد برای این اسناد برویم. البته این مشکل را در کتابخانه ملی نیز داریم؛  مخازن کتابی ما پنج سال بیشتر را جواب نمی‌دهد، بعد از پنج سال نیاز است که دولت اقبالی کند و فضای مخازن کتاب را توسعه بدهد.

او با بیان این‌که لزوم نگهداری اسناد تا زمان رسیدگی کامل تاکنون دیده نشده است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که سال‌هاست برای ایجاد بایگانی راکد قانون تصویب شده اما تاکنون این کار صورت نگرفته است. بخشی از این قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۴۹ است و در سال ۱۳۸۱ زمانی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هم ادغام شدند، اصلاحیه آن در مجلس تصویب شد؛ اما به خاطر انبوه‌کارها و اقداماتی که باید در این‌جا صورت بگیرد، این قانون کمتر  مورد توجه واقع شده است.

 

بروجردی در ادامه خاطرنشان کرد:  از ابتدای سال ۱۳۹۷  اقداماتی در این زمینه انجام دادیم و در طی جلسات متعددی  که با استانداری تهران داشتیم،  به توافق رسیدیم که هشت‌هزار مترمربع زمین در پردیس در اختیار ما قرار دهند. این زمین نیاز به ساخت بر اساس استانداردهای بین‌المللی دارد تا به صورت بایگانی راکد ملی دربیاید. الان هم در شرایط نقل و انتقال زمین به سازمان هستیم و امیدواریم بتوانیم برای ساخت، بودجه‌ای را از دولت بگیریم و کاری بکنیم که این‌ها بتواند مورد بهره‌برداری و استفاده قرار بگیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی سپس اظهار کرد: اگر پول باشد می‌توان این محل را یک‌ساله ساخت. مهم این است که بتوان نیازهایش را برآورده کرد، یعنی تهیه مخازن عظیم که کارشان نگهداری اسناد است تا از آسیب‌دیدگی محفوظ بمانند. امیدواریم در دولت تدبیر و امید امکان ساخت بایگانی راکد برای سازمان فراهم شود.

انتهای پیام


10025783
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: مرمت بخشی از حرم شاه عبدالعظیم را در دستور کار داریم و طی ۶ ماه آینده مرمت آن انجام می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است