بین‌الملل 12:32 - 25 بهمن 1394
کارشناس مسائل استراتژیک مطرح کرد؛
انیس نقاش تاکید کرد عربستان سعودی و ترکیه مجبور شده‌اند وارد درگیری مستقیمی شوند، چراکه مزدورانشان در صحنه میدانی شکست خورده‌ اند و البته سوریه و همپیمانانشان در برابر این اقدامات دست بسته نخواهند بود و واکنش قوی و سختی نشان خواهند داد.

بررسی احتمالات ماجراجویی آل سعود و ترکیه

به گزارش فرهنگ نیوز، «انیس نقاش» نام شناخته‌ای در عرصه تحولات منطقه‌ای و حتی بین المللی به سبب تحلیل‌های جامع و دقیقش از روند پرشتاب تحولات است،‌ وی البته از حامیان محور مقاومت در منطقه به شمار می‌رود که تا کنون مقالات، تحلیل‌ها و مصاحبه‌های زیادی از وی در حمایت از محور مقاومت و نفی محور سازش و واپس‌گرایی منتشر شده است.



اهمیت تحولات منطقه‌ای به ویژه کوبیدن رژیم آل سعود و ترکیه بر طبل جنگ و دخالت نظامی در سوریه ما را بر آن داشت تا با این تحلیلگر مطرح به گفت‌وگو بنشینیم.



نقاش در این گفت‌وگو، آنچه را در منطقه رخ می‌دهد،  مقدمه‌ای برای جنگ میان ارتش‌های منظم و ائتلاف‌های بزرگ می‌داند که به گفته وی نشانه‌ها و مقدمات بسیار جدی برای شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی ظاهر شده است.



وی تاکید کرد عربستان سعودی و ترکیه مجبور شده‌اند وارد درگیری مستقیمی شوند، چراکه مزدورانشان در صحنه میدانی شکست خورده‌ اند و البته سوریه و همپیمانانشان در برابر این اقدامات دست بسته نخواهند بود و واکنش قوی و سختی نشان خواهند داد.



نقاش درباره تحولات و تغییرات پرشتاب در صحنه منطقه‌ای گفت :«آنچه در منطقه می‌گذرد، مقدمه‌ای برای درگیری بزرگ است، عربستان و ترکیه مصمم هستند که نه تنها در سوریه و عراق بلکه در تمام منطقه نقش داشته باشند و همین مقدمات دخالت مستقیم آنهاست، زیرا گروه‌های مسلحی که از آن حمایت کرده و تسلیح کرده‌اند، نتوانسته‌اند در برابر ضربات ارتش سوریه و همپیمانانش ایستادگی کنند در نتیجه سعودی‌ها و ترکیه مجبور به این دخالت شده‌اند و به همین سبب طبیعی است که تحت بهانه‌های متعدد همچون مبارزه با داعش یا غیر داعش دخالت کنند،مسئله مهم این است که عربستان و ترکیه مجبور هستند به میدان جنگ وارد شوند، زیرا معتقدند اگر وارد نشوند، نبرد را نه تنها در سوریه بلکه در تمام منطقه خواهند باخت.



وی درباره احتمال دست زدن ترکیه به حملات هوایی در سوریه و ورود نیروهای زمینی سعودی به این کشور گفت قطعا ترکیه دست به چنین کاری خواهد زد و همچنین نیروهای ویژه‌ای سعودی تحت حمایت آمریکا را شاهد خواهیم بود که برای اثبات وجود خود و تغییر موازنه‌های قوا وارد خواهند شد تا ادعا کنند این ما هستیم که حق داریم نقشه منطقه را ترسیم کنیم و سرنوشت آن را تعیین کنیم، همانطور که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفته است.



نقاش افزود عربستان سعودی و ترکیه بلندپروازی‌ها و خواسته‌های بزرگی دارند و می‌خواهند آن را به هر قیمتی محقق کنند، زیرا عکس این مسئله، به این معناست که آنها تمام منطقه را از دست خواهند داد و به همین سبب من پیش‌بینی می‌کنم که عربستان سعودی و ترکیه روز به روز به دخالت‌هایشان می‌افزایند.



تحلیلگر مطرح لبنانی درباره این‌که آیا هدف بزرگ ترکیه از  دخالت، هدف قرار دادن گروه‌های کُردی است به ویژه پس از پیشرفت‌ها و پیشروی‌های کردها در شمال سوریه؟ پاسخ داد قطعا هدف از حملات ترکیه بستن راه به روی گروه‌هایی است که نه تحت سیطره ترکیه هستند و نه تحت سیطره عربستان سعودی، در نتیجه آنها می‌خواهند مانع رسیدن نیروهای ارتش سوریه و همبستگی با نیروهای کردی و پاکسازی منطقه از اشغال گروه‌های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره شوند(ترکیه و عربستان به دنبال جلوگیری از آزادسازی این مناطق از اشغال تروریست‌های داعشی و النصره هستند) به همین سبب آنها کردها را تهدید و بمباران می‌کنند،‌همانطور که روز گذشته شاهد حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع کردهای سوریه بودیم.



نقاش درباره واکنش دولت سوریه و همپیمانان آن به دخالت ترکیه و عربستان در صورتی که عملا صورت گیرد، تاکید کرد نیروهای موجود در صحنه میدانی حتما به این  دخالت پاسخ خواهند داد، رزمایش‌های اخیر روسیه و اعزام اژدرهای حامل موشک، حامل پیام‌های قوی و قاطعی است به این‌که امور را به حال خود رها نخواهند کرد و هرگز اجازه نخواهند داد که عربستان و ترکیه آنچه را نتوانستند از طریق گروه‌های تروریستی محقق کنند و به دست آورند، از طریق دخالت مستقیم به این نبرد به دست آورند، این مسئله کاملا قطعی و در نتیجه درگیری و برخورد هم حتمی است.



تحلیلگر مسائل  استراتژیک منطقه‌ای تصریح کرد درهر نقطه رویارویی با نیروهای سوریه و همپیمانانشان در صحنه میدانی، درگیری رخ خواهد داد و پاسخ هم با جنگنده و حتی حملات موشکی از راه دور خواهد بودف ترکیه می‌تواند با توپخانه و همچنین موشک، حمله کند و روسیه و سوریه هم می‌توانند با موشک، ترکیه را هدف قرار دهند، دولت سوریه ذخایری از موشک‌های دوربرد دارد که همچنان وجود دارد و مصرف نشده است و سوریه می‌تواند پاسخ دهد.



نقاش در ادامه گفت‌وگو تصریح کرد من این مرحله را آخرین مرحله نزاع در منطقه از طریق ورود کشورهایی که خود حامی گروه‌های تروریستی و محرک آنها هستند به نبرد امروز و کنار رفتن تمام نقاب‌ها (روشن شدن حقایق) می‌دانم تا درگیری‌ میان ارتش‌ها و میان کشورها و نه فقط میان سازمان‌ها صورت گیرد، آنچه ما شاهد آن هستیم، مقدمه جنگ میان ارتش‌های منظم و ائتلاف‌های بزرگ است و در نتیجه سخن گفتن از جنگ جهانی، مبالغه‌آمیز نیست، زیرا همان طور که گفتم نشانه‌ها و مقدمات بسیار جدبی برای شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی جدید ظاهر شده است.



کارشناس مطرح عرب در پایان گفت احتمال دارد که موشک‌های آنها(ترکیه و عربستان) به اماکن متعددی برسد، زیرا آنها موشک‌های دوربرد گراد(برای تروریست‌ها) ارسال کرده‌اند، روسیه هم محموله‌های موشکی را به دریای مدیترانه ارسال کرده تا برای این احتمالات(حمله موشکی ترکیه) آماده باشد، جنگنده‌های روسی هم این مواضع را بمباران خواهند کرد و عملیات بسیار بزرگتر و فراگیرتر از صرفا خطوط تماس و برخورد در این روستا یا آن شهر خواهد بود.


7682644
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به آوارگان فلسطینی در رفح واقع در جنوب غزه، هشت نفر شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به فعالیت‌های این آژانس در غزه پایان دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه انگلیس، به سران اسرائیل هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه ایتالیا از اجماع دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده اسراییل در سازمان ملل به درخواست فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل حمله کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صدراعظم آلمان بار دیگر خواستار خویشتن داری کشور‌های منطقه به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه قطر از تحت فشار قرار گرفتن کشورش از سوی طرف‌های خارجی پیرامون مذاکرات صلح انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه ترکیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متهم به تلاش برای کشاندن منطقه به جنگ کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحت فشار قرار دادن تل آویو برای انجام تحقیقات جامع پیرامون بدرفتاری با بازداشت شدگان فلسطینی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در لندن در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است