گوناگون 04:30 - 04 آبان 1393
همشهری‌آنلاین:همایش سروانتس و سعدی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۶ و ۷ آبان با حضور محققان و استادانی از ایران و اسپانیا در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید برگزار می‌شود.

وی گفت که این همایش به همت مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و دانشگاه کمپلوتنسه برگزار می‌شود و یازده تن از محققان دو کشور درباره‌ی سعدی و سروانتس سخن می‌گویند.

محمدخانی به مقالات ارائه شده در این همایش اشاره کرد و گفت: دکتر خوسه مانوئل لوثیا (استاد دانشگاه کمپلوتنسه، رئیس انجمن سروانیست‌ها و مولف شش کتاب درباره‌ی سروانتس)، درباره‌ی سکوت‌های سروانتس‌، رمز زندگی و نوشته‌هایش، دکتر ضیاء موحد درباره‌ی سعدی و سروانتس: دو شهسوار سخن، دکتر ایگناثیو دی‌یث (استاد دانشگاه کمپلوتنسه و پژوهشگر آثار سروانتس) درباره‌ی خشونت در دن‌کیشوت، علی‌اصغر محمدخانی درباره‌ی آموزه‌های سعدی و سروانتس برای انسان امروز، دکتر آنخل گارثیا گالیانو (استاد دانشگاه کمپلوتنسه و متخصص ادبیات دوران رنسانس) در باب چگونه آلونسو کیخانو تبدیل به دن‌کیشوت شد؟، دکتر سعید هوشنگی (استاد دانشگاه کمپلوتنسه) درباره‌ی شخصیت‌های الگویی در آثار سروانتس و سعدی، دکتر انریکه اورتیث درباره‌ی گل‌سرخ در گلستان سروانتس و دولیسنتا در رویاهای سعدی، رویا صدر (طنزنویس و پژوهشگر طنز) درباره‌ی تاثیر دن‌کیشوت در طنز معاصر ایران، کوروش کمالی‌سروستانی درباره‌ی تاملی در گلستان سعدی، خواکین رودریگز (مترجم گلستان سعدی به اسپانیایی) درباره‌ی سیماهای گوناگون سعدی در گلستان و طاهره قاسمی (دانشجوی دکترای زبان و ادبیات اسپانیایی دانشگاه کمپلوتنسه) درباره‌ی سعدی و سروانتس، دو متعهد اخلاقی و اجتماعی سخن می‌گویند.

همچنین دیدگاه و نظر بیست نویسنده‌ی ایرانی درباره‌ی دن‌کیشوت و تاثیری که دن‌کیشوت بر آثارشان داشته است و به تازگی برای دبیر همایش نوشته‌اند در این همایش ارائه‌ می‌شود. نظرات محمود دولت‌آبادی، فریبا وفی، مصطفی مستور، ابوتراب خسروی، رضا امیرخانی، محمدرضا بایرامی، علی خدایی، محمدحسن شهسواری، بلقیس سلیمانی، شیوا مقانلو، سارا سالار، مهام میقانی، فرشته نوبخت، رویا دستغیب، ناتاشا امیری، لیلا قاسمی، رویا شکیبایی، هادی معصوم‌دوست و ...

محمدخانی به دیگر برنامه‌های فرهنگی که در کنار همایش سعدی و سروانتس، انجام می‌شود اشاره کرد و گفت که هیات ایرانی به دعوت مدیریت دانشگاه آلکالا به زادگاه سروانتس در شهر آلکالا می‌روند و برنامه‌هایی در زادگاه سروانتس خواهند داشت. همچنین دیدار و گفت‌وگو با شاعران و نویسندگان معاصر اسپانیا دارند و از چند نهاد ادبی و فرهنگی مانند بنیاد سروانتس، بنیاد اونامونو و ... بازدید و درباره‌ی همکاری‌های متقابل با مدیران این بنیادها گفت‌وگو دارند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب افزود که دیدار و گفت‌وگو با ایران‌شناسان و استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های مادرید و بارسلون از جمله‌ برنامه‌های جنبی این همایش است.


5038967
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است