گوناگون 09:35 - 04 مهر 1395
رئیس سازمان غذا و دارو بر لزوم نهایی شدن سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور تا پایان امسال تأکید کرد و گفت: اگر سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت تکمیل شود و شرکت‌ها ما را در این مسیر همراهی کنند، قاچاق کالاهای سلامت به‌شدت کم می‌شود. همچنین این اطمینان برای مردم فراهم می‌شود که کالایی نظارت شده در دست دارند.

رسول دیناروند همچنین ضمن اشاره به نقش صنعت پخش در کاهش قاچاق به کشور افزود: اگر بتوانیم پدیده قاچاق را نظارت و مقررات آن را کنترل کنیم، مطمئن هستم عرض‌اندام آن کمتر از امروز می‌شود. به همین سبب برای همه این موارد حضور و بهره‌برداری از امکانات فناوری و اطلاعات ضروری است.

  • افزایش قیمت دارو تا ۱۰برابر در نبود شبکه توزیع

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه در جایی که شبکه توزیع نداریم گاهی قیمت دارو تا ۱۰برابر افزایش می‌یابد، گفت: بازار سلامت کشور به نرخ ارز بین‌المللی حدود ۱۰میلیارد دلار است. طی یک سال گذشته ۱۰درصد به این رقم اضافه شده که حدود ۳۸هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر بازار غذا و محصولات کشاورزی را نیز اضافه کنید، این رقم سه برابر می‌شود.

وی همچنین افزود: بازار کالاهای فاسدشدنی برای زندگی روزمره و سلامت مردم بسیار مهم است اما بخشی از آن وارد چرخه توزیع نمی‌شود. اگر این صنعت نباشد، مدیریت بازار از جهت مدیریت و زنجیره تأمین آسیب می‌بیند.

دیناروند، ذخیره استراتژیک و مدیریت موجودی در کنار نظام مدیریت کیفیت و قیمت را از شاخصه‌های مهم صنعت پخش عنوان کرد و گفت: ذخیره استراتژیک به‌ویژه در مورد کالاهای سلامت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ با شبکه رسمی و تحت نظارت و کنترل توزیع می‌توانیم موجودی دقیق کشور را بدانیم و کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: به‌ویژه ذخیره دارویی کشور از یک حدی نباید پایین‌تر برود و باید بدانیم در بحران‌ها چقدر موجودی داریم؛ فقط تا زمانی که صنعت پخش حرفه‌ای داریم می‌توانیم مدیریت زنجیره تأمین را داشته باشیم و در مورد دارو نیز به سرمایه‌گذاری دولت نیاز نداریم؛ یعنی به تاسیس انبار و خرید از سوی دولت نیاز نداریم و نظام مدیریت موجودی و کنترل دارو بدون دخالت اما با نظارت دولت انجام می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد: نظام توزیع رسمی برای برخی فرآورده‌های رسمی وجود ندارد و تاریخ تولید و نحوه حمل آنها مشخص نیست. در نهایت ما با ضایعات بسیاری روبه‌رو هستیم. در برخی محصولات از زمان برداشت تا مصرف ۳۰درصد ضایعات وجود دارد. ما در نظام توزیع حاشیه سود مشخصی برای تولید داریم و این موضوع در تمام کشور به‌خصوص دارو رعایت می‌شود. هیچ دارویی وجود ندارد که خارج از کارخانه قیمت آن ۱۰۰۰تومان باشد و زمانی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، بیشتر از ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰تومان باشد. اما در جایی که شبکه توزیع نداریم گاهی این رقم تا ۱۰برابر افزایش پیدا می‌کند.

دیناروند همچنین افزود: زمانی که شبکه‌ای رسمی و تحت نظارت در زمینه توزیع وجود دارد، می‌توانیم موجودی کشور در مورد کالاهای غذایی، کشاورزی و دارویی را بدانیم. فقط زمانی که یک شبکه پخش قابل اعتماد و تحت نظارت داشته باشیم، می‌توانیم به خوبی ذخایر استراتژی و زنجیره تأمین را مدیریت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نظام مدیریت موجود کنترل و نظارت دارو هم‌اکنون بدون دخالت دولت و تنها با نظارت آن انجام می‌شود، افزود: دولت مجبور است برخی کالاهای اساسی را خود ذخیره کند.

  • طلب 4000میلیاردی شرکت‌های دارویی از نظام سلامت

دکتر دیناروند ضمن اشاره به بدهی سنگین شبکه بهداشت و درمان کشور به شرکت‌های دارویی گفت: هم‌اکنون مطالبات شرکت‌های دارویی 4هزار میلیارد تومان است. سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت از سال گذشته بدهی‌های خود را با بیمارستان‌ها تسویه نکرده‌اند؛ البته سازمان تأمین اجتماعی بدهی خود را با داروخانه‌ها تسویه کرده است و از این لحاظ در وضعیت خوبی قرار دارد.

  • مهلت شش‌ماهه استفاده از برچسب اصالت تمدید نمی‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص آخرین وضعیت تولیدکنندگانی که بعد از تمدید مهلت مقرر برای استفاده از برچسب اصالت همچنان از آن استفاده نمی‌کنند، گفت: از ابتدای مهر95 به هیچ عنوان برای این دسته از شرکت‌های دارویی کار جدیدی انجام نمی‌دهیم. ما به آنها 6ماه مهلت داده‌ایم که به هیچ عنوان این زمان تمدید نمی‌شود. البته زنجیره تأمین دارویی این شرکت‌ها به خطر نمی‌افتد اما طرح‌های توسعه‌ای‌شان متوقف می‌شود.


8183129
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است