استانی 09:16 - 10 اسفند 1399
ایسنا/قزوین کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» به قلم علی دل‌زنده و سید جواد هاشمی فشارکی  توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین به چاپ رسید.

انتشار کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در جهاد دانشگاهی قزوین

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: معماری اجزا و عناصر شهری تأثیر زیادی بر رفتار ساکنان شهرهای می‌گذارد اگر بخواهیم شهری با هویت اسلامی داشته باشیم باید در فرایند طراحی و ساخت و توسعه شهرها و ساختمان‌ها هویت اسلامی را اعمال کنیم درواقع معماری باید به‌گونه‌ای باشد که ازلحاظ کالبدی شاهد هویت و سیمای بصری اسلامی باشد تا با تأثیرگذاری بر رفتار شهروندان شاهد ایجاد جامعه اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی مصوبات قانونی بسیار خوبی تحت عنوان هویت اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی پیشرفت تصویب‌شده و بسترهای قانونی برای اعمال هویت اسلامی در حوزه معماری ایجادشده است، در دوره‌هایی از تاریخ ایران شاهد اوج شکوفایی معماری اسلامی بسیار غنی بوده‌ایم اما از دوره قاجار این نوع معماری به‌شدت سیر نزولی داشته و در دوره پهلوی شاهد معماری التقاطی و گسترش معماری غربی بودیم.

این نویسنده با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره معماری شهر تهران و رهنمود به متولیان شهری، خاطرنشان کرد: متأسفانه مصوبات قانونی شهرسازی و معماری اسلامی طی چهار دهه اخیر در بدنه اجرایی مهندسی کشور جاری نشده است و در بسیاری از موارد شاهد معماری مغایر با آن هستیم، لازم است در گام دوم انقلاب با عمل به مصوبات قانونی، شاهد تحول هویتی در شهرها و روستاهای کشور باشیم.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه این کتاب در هزار نسخه به چاپ رسیده و هم‌اکنون در بازار موجود است، بیان کرد: کتاب «شهرسازی و معماری اسلامی در آینه قوانین و مقررات» در ۸ فصل به مسائلی ازجمله سیاست‌های کلی نظام، اصول قانون اساسی، قوانین برنامه توسعه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، قوانین عادی مصوبه جمهوری اسلامی ایران، سایر مقررات موضوعه، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبات شورای اسلامی شهر، جمع‌بندی وضعیت قوانین و مقررات معماری و شهرسازی اسلامی و پیشنهادهای برای نهادهای قانونی ناظر سایر موارد پرداخته است.

انتهای پیام


10969938
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است