بین‌الملل 08:08 - 30 مهر 1393
بیروت - ایرنا -« سمیرمقبل » معاون نخست وزیر و وزیردفاع لبنان دیروز(سه شنبه) و بلافاصله بعداز بازگشت از تهران، در5 ملاقات فوری و پی در پی نتایج سفرش به تهران و دیدارهایش با مقامات ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در باره همکاری های نظامی و هبه تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، سمیر مقبل ابتدا با « تمام سلام» نخست وزیر و سپس با ژنرال « جان قهوجی » فرمانده ارتش لبنان ملاقات و با آنان در باره سفرش به تهران و هبه تسلیحاتی پیشنهادی ایران گفت وگو کرد.



وی در ادامه با « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان که پیشتر گفته بودایران آمادگی خود را برای ارائه کمک تسلیحاتی به لبنان اعلام نکرده است، دیدار و با او در باره هبه تسلیحاتی ایران گفت وگو کرد.



سمیر مقبل در دیدار با سلیمان ، سلام « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران و دیگرمقامات ایرانی را به وی اعلام کرد و گفت: فرماندهی ارتش بزودی هبه تسلیحاتی پیشنهادی ایران را براساس نیازمندی های خود قبل از ارائه آن به هیات دولت بررسی می کند تا دولت بتواند تصمیمی مناسب در این خصوص بگیرد.



وزیر دفاع لبنان اما با سران دو حزب از دو گروه 14 و 8 مارس دیدار کرد و آنها را در جریان نتایج سفرش به جمهوری اسلامی ایران قرار داد.



مقبل در این چارچوب با«امین الجمیل» رییس حزب الکتائب از گروه 14 مارس و ژنرال« میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی و از گروه 8 مارس دیدار و گفت وگو کرد.



وی درهر صورت باید گزارش سفر 3 روزه خود به تهران ، دیدارهایش با مقامات ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و فهرست و ویژگی های تسلیحات پیشنهادی ایران برای ارتش لبنان را با دو قید مهم هبه و بدون قید و شرط بودن به هیات دولت لبنان ارائه کند تا درباره دریافت این هبه تسلیحاتی مهم که ویژه مبارزه با تروریسم است، تصمیم گیری شود.



تاکنون تنها بهانه مخالفان دریافت هبه تسلیحاتی ایران برای ارتش لبنان، تحریم ها اعلام شده است که ناظران معتقدند این یک تصمیم سیاسی دیکته شده از خارج لبنان بویژه آمریکا ، فرانسه و عربستان به گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به ریاست «سعد الحریری» و حزب نیروهای لبنانی به ریاست « سمیر جعجع» است.



سمیرمقبل روز شنبه گذشته عازم تهران شد وبعداز سه روز به بیروت بازگشت.







** توپ اکنون در زمین لبنانی ها است



در این زمینه روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از یک منبع لبنانی نوشت :طرف ایرانی حاضر شده است همه امکانات خود را بدون دریافت پول و بدون قید و شرط در اختیار ارتش لبنان قرار دهد و سمیر مقبل این آمادگی را در سفر به تهران ومذاکراتش با مقامات ایرانی بخوبی احساس کرد.



منبع السفیر تاکید کرد: هبه تسلیحاتی پیشنهادی ایران شامل تجهیزات نظامی و سلاح و مهمات آن با نیازهای شدید ارتش لبنان منطبق است و هیچ توجیهی برای رد آنها وجود ندارد بویژه اینکه با قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت هم مغایرتی ندارد.



السفیر به نقل از این منبع افزود: از ابتدای طرح این هبه تسلیحاتی ، تحرکات گسترده سیاسی درلبنان برای ایجاد بهانه های واهی و ساختگی با تکیه بر قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت شروع شد تا ارتش لبنان از دریافت این هبه کارساز محروم شود.



« علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی 7 و 8 مهرماه جاری در سفر به لبنان و بعداز دیدار با « تمام سلام» نخست وزیراین کشور اعلام کرد که ایران آماده ارائه هبه تسلیحاتی به ارتش لبنان بر اساس درخواست بیروت است .



وی تاکید کرد که این هبه تسلیحاتی بدون قید و شرط بوده و آماده تحویل فوری به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم تکفیری است.



منبع روزنامه السفیرخاطرنشان کرد: مخالفان هبه تسلیحاتی ایران تلاش می کنند مسیر دریافت این هبه تسلیحاتی را سخت و توپ را در زمین فرماندهی ارتش بیاندازند تا تصور شود مخالفت و یا موافقیت با دریافت هبه برعهده خود ارتش بوده است.



این روزنامه لبنانی به نقل ازمنبع خود نوشت:در هیات دولت لبنان کافی است تا یکی از وزرا به دریافت هبه تسلیحاتی ایران اعتراض و با آن مخالفت کند تا راه برای دریافت آن مسدود شود.



این پیش بینی هم وجود دارد که وزیر دفاع لبنان قبل از طرح هبه تسلیحاتی ایران در هیات دولت با سران گروه های سیاسی بیشتری دیدار کند تا شاید بتواند نظر همه را برای دریافت هبه تسلیحاتی ایران جلب نماید و همچنین از بخش های مربوطه حقوقی و قانونی بخواهد تا موضوع را با توجه به قطعنامه های شورای امنیت بررسی کنند.







** تحرکات آمریکا ، عربستان ، فرانسه و انگلیس توام با دست پاچگی



بعداز اعلام ایران برای ارائه هبه تسلیحاتی بدون قیدوشرط به ارتش لبنان ، عربستان سعودی ، فرانسه و سعدالحریری و آمریکا و حالا انگییس با دست پاچگی دست بکار شده اند تا شاید وعده های برزمین مانده چند میلیارد دلاری را عملیاتی کنند، وعده هایی که تاکنون جنبه تبلیغاتی داشته و در حال فراموش شدن بودند.



ابتدا سعدالحریری خود را به پاریس رساند و در کاخ الیزه با « فرانسوا اولاند» دیدار کرد.



سپس پاریس با درخواست از لبنان برای احترام به قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت اعلام کرد که « جان اودریان» وزیر دفاع فرانسه گفته است همه اقدامات مطلوب برای انجام معامله نظامی با عربستان و دریافت 3 میلیارد دلار انجام و تکمیل شده است و اسلحه برای لبنان ارسال خواهد شد.



تا قبل از اعلام هبه ایران، پاریس و ریاض در حدود 10 ماه گذشته هریک دیگری را متهم می کرد که جلوی این معامله نظامی را گرفته و مانع ارسال سلاح برای ارتش لبنان می شود.



السفیر به نقل از منبع خود نوشت: ارتش آمریکا هم اقدامات اجرایی برای فروش 18 بالگرد از نوع « هیوی 2» به ارتش لبنان به ارزش 150 میلیون دلار با وعده آموزش لازم خلبانان و تامین لوازم یدکی آنها را شروع کرده است.



براساس این گزارش ژنرال قهوجی فرمانده ارتش لبنان دیروز با ژنرال« نیکولاس هوتون » رییس ستاد ارتش انگلیس که در راس یک هیات نظامی به بیروت سفر کرده و درحضور « تام فلچر» سفیر انگلیس دیدار و با وی در باره همکاری نظامی بین دو کشور و بویژه برنامه کمک های پیشنهادی لندن به ارتش لبنان گفت وگو کرد.



ناظران معتقدند ، دست دست کردن مقامات سیاسی و نظامی لبنان برای تجهیز ارتش این کشور به سلاح مناسب و همزمان بازی سیاسی کشورهایی که وعده های هنگفت داده اند تنها موجب شده است نظامیان لبنانی در نبرد با دشمنان این کشور بویژه تروریست های تکفیری دست بسته بمانند و هر روز بر قربانیان آنها افزوده شود.







** آخرین تهدید ارتش لبنان



در آخرین تهدید ارتش لبنان ، شیخ تکفیری فراری « سراج الدین زریقات» سخنگوی گروه تروریستی تکفیری گردان های عبدالله عزام با صدور بیانیه ای از اهل سنت لبنان خواست تا مسلحانه با ارتش این کشور درگیر شوند و نیروهای ارتش را بکشند.



وی با این ادعا که ارتش لبنان حدود 200نظامی را به دلیل وابستگی به ، داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی تکفیری اخراج کرده و همچنین با حمله به محور مقاومت بویژه حزب الله از اهل سنت لبنان خواست تا برای « انقلاب جهادی» در لبنان آماده و در قبال اقدامات ارتش و حزب الله در مقابله با این گروه ها سکوت نکنند و با آنها وارد درگیری مسلحانه شوند.



خاورم ** 1324

انتهای پیام /*


5009182
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی مقام سابق فرانسوی فاش کرد از ابتدای جنگ اوکراین ۷۵ نیروی فرانسوی کشته، زخمی یا به پاریس بازگردانده شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحاد آلبا خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و پایان دادن به اقدامات نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه فلسطینیان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ علیه آن به دانشگاه‌ها کشیده شده و پلیس با دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌ها درگیر است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش صهیونیستی بطور ناگهانی از سمت خود استعفا داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است