علمی فناوری 08:32 - 12 بهمن 1393
دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند با همکاری «سروش رئیس‌بهرامی» دریافته‌اند، شیوه بیوپسی هدفمند که تلفیقی از ام‌آرآی و فراصوت است، در شناسایی سرطان پروستات پرخطر، بسیار کارآمدتر از شیوه بیوپسی استاندارد عمل می‌کند.

تلفیق ام‌آرآی و فراصوت برای تشخیص دقیق سرطان پروستات با همکاری محقق ایرانی

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، در تحقیق جدید که هفت سال زمان برد، 1003 مرد مشکوک به سرطان پروستات در آمریکا طی سال‌های 2007 تا 2014 مورد بررسی قرار گرفتند؛ این افراد هر دو شیوه بیوپسی استاندارد و بیوپسی هدفمند را دریافت کردند.

محققان با استفاده از بیوپسی هدفمند 461 مورد ابتلا به سرطان پروستات را تشخیص دادند که در مقایسه با 469 مورد تشخیص توسط بیوپسی استاندارد قابل‌توجه است.

با استفاده از شیوه بیوپسی هدفمند ادغامی، 30 درصد موارد ابتلا به سرطان پرخطر بیشتری در مقایسه با بیوپسی استاندارد شناسایی شد؛ علاوه بر این، با رویکرد جدید 17 درصد سرطان‌ پروستات کم‌خطر کمتری در مقایسه با شیوه‌های قدیمی‌تر که به اشتباه سرطان پروستات را پرخطر تشخیص می‌دادند، شناسایی شدند.

در روش بیوپسی هدفمند، تصاویر ام‌آرآی‌ افراد مشکوک به سرطان با تصاویر فراصوت در لحظه ترکیب می‌شوند و نقشه‌ای از پروستات را خلق می‌کنند که پزشکان را قادر به شناسایی و آزمایش‌کردن نواحی مشکوک به سرطان می‌کند. این در حالی است که در بیوپسی استاندارد، پزشکان از تصویربرداری فراصوت برای نمونه‌گیری‌ تصادفی از بافت سراسر غده سرطانی استفاده می‌کنند.

برخلاف سرطان‌های دیگر مانند سرطان پستان که از طریق ماموگرام‌ قابل‌ شناسایی هستند، سرطان پروستات با استفاده از تصویربرداری پیشرفته قابل تشخیص است. با فناوری جدید، ابزار موثری برای تشخیص سرطان‌های پرخطر از کم‌خطری در اختیار محققان قرار می‌گیرد که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

این بررسی نشان می‌دهد، فناوری بیوپسی تلفیق ام‌آر‌آی و تصویربرداری فراصوت در مقایسه با شیوه‌های استاندارد کارآمدتر است، با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

جزئیات این پژوهش در مجله JAMA منتشر شد.

انتهای پیام


5746223
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: در سواحل مکران در حال برنامه ریزی برای مقدمات اجرایی و عملیاتی بخش علمی در این منطقه هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است