گوناگون 21:59 - 30 مهر 1396
سید محمد فخار :حتی شهرزاد هم فکرش را نمی‌کرد که قصه نوسازی تاکسی‌های فرسوده هزار و یک شب به طول بینجامد.

تاکسی‌ها اگرچه در کشور ما وسیله‌ای عمومی برای حمل‌ونقل درون‌شهری محسوب می‌شوند اما سال‌ها حمایتی از آنها صورت نمی‌گرفت و طی سال‌های اخیر تنها امتیاز آنها برای تردد راحت‌تر یعنی سهمیه بنزین و گاز نیز از آنها گرفته شد تا پشت‌شان خالی‌تر از همیشه شود.

براساس مصوبه هیأت دولت، تاکسی‌های با عمر 10سال و بیشتر فرسوده محسوب می‌شوند اما این مصوبه از سال 95 اجرایی شد؛ درحالی‌که تاکسی‌های با عمر 15سال در کلانشهرها تردد می‌کردند. بدین‌ترتیب پس از 1825روز این طرح عملیاتی شد و هنوز هم به خط پایان نرسیده است.

هفته دوم مهرماه، مرتضی ضامنی، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی کشور در گفت‌وگو با همشهری از توقف نوسازی تاکسی‌ها در ایستگاه گمرک خبر داده بود. روز گذشته گمرک ایران در این‌باره توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که گمرک درخصوص این تخفیفات هیچ محدودیتی ندارد. ضامنی اعلام کرده بود که روند نوسازی ۱۸۷‌هزار تاکسی فرسوده کشور طی هفته‌های اخیر به واسطه عدم‌همکاری گمرک متوقف شده است.

از بهمن‌ماه سال 1394پیرو تفاهمنامه‌ای که بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور منعقد شد، نوسازی ناوگان تاکسیرانی برعهده اتحادیه قرار گرفته بود. براساس تفاهم صورت‌گرفته، 90هزار تاکسی فرسوده شهری در دستور نوسازی قرار گرفت و در پی آن در سال 95بیش از 45هزار دستگاه نوسازی شد. بدین‌ترتیب تاکنون 70هزار و 779راننده برای نوسازی تاکسی خود ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 59هزار و 539نفر تشکیل پرونده داده و به‌خودروسازی برای دریافت خودرو معرفی شده‌اند که از این تعداد 54هزار و 929نفر فرایند نوسازی را انجام داده و خودروی جایگزین خود را دریافت کرده‌اند.

براساس طرح مشترک نهادهای مختلف، برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی 200میلیون ریال تسهیلات به مالکان تاکسی‌های فرسوده داده می‌شود و 50میلیون ریال نیز بابت گواهی اسقاط خودرو دریافت می‌کنند و درصورتی‌که راننده‌ای توانایی پرداخت مابه‌التفاوت خودرو را نداشته باشد، 30میلیون ریال نیز تسهیلات قرض‌الحسنه به این افراد از طریق پست‌بانک پرداخت می‌شود. از سویی هم‌اکنون گمرک به تعهدات خود درخصوص پرداخت 50میلیون ریال به شرکت خودروساز برای نوسازی هر خودروی فرسوده عمل نکرده و حدود یک‌ماه است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شده است. درصورت حل مشکل گمرک تا پایان سال، ‌90هزار تاکسی فرسوده دیگر نوسازی خواهند شد.

  • گمرک: 430میلیارد ریال تخفیف داده‌ایم

گمرک ایران در پاسخ به گزارش 17مهر همشهری اعلام کرد: در 5‌ماه ابتدای امسال بالغ بر ۴۳۰میلیارد ریال از تخفیف درنظر گرفته شده توسط خودروسازان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شده است و خودروسازان همچنان می‌توانند تا پایان سال در زمان واردات قطعات، از این تخفیفات استفاده کنند و هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص از سوی گمرک وجود ندارد. براساس این آمار، خودروسازان درصورت واردات قطعات، می‌توانند تا پایان سال از مابقی تخفیف درنظر گرفته شده به میزان ۱۳۰۰میلیارد ریال در این بخش بهره گیرند و هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

براساس اعلام گمرک، تعهد این سازمان درخصوص نوسازی ناوگان عمومی، معطوف به ماده یک و 2قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است. براساس ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت مکلف است در جهت توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی عرضه خدمات حمل‌ونقل، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل، بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهینه‌سازی تولید خودرو و خروج بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی، حداکثر از ابتدای سال۱۳۹۱ اقدام کند.

با توجه به این قانون، ماده۲ تأکید می‌کند که دولت برای اجرای احکام ماده یک می‌تواند با اعطای کمک‌های بلاعوض یارانه‌ای به بخش‌های غیردولتی مرتبط با اهداف این قانون و همچنین تخفیف در حقـوق ورودی و سود بازرگانی واردات ناوگان حمل‌ونقل همگانی، خودروهای کم‌مصرف، خودروهای گازسوز، نفت و گاز، برقی و دو‌نیرویی (هیبریدی) و قطعات و تجهیزات مربوطه اقدام کند. بر همین اساس گمرک موظف شده است در بحث واردات قطعات خودرو، ‌تخفیفاتی را براساس میزان نوسازی هر یک از خودروسازان به آنها اختصاص دهد.

  • اختصاص 2هزار میلیارد ریال برای نوسازی سایر تاکسی‌ها

براساس توضیحات رسیده به همشهری درخصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده عمومی، در قانون بودجه سال‌جاری مبلغ 2هزار میلیارد ریال طی ردیف درآمدی ۱۱۰۴۰۸ بابت تخفیف حقوق ورودی برای جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده عمومی مندرج در ماده۲ قانون مدیریت حمل‌ونقل سوخت به‌صورت جمعی خرجی پیش‌بینی شده که براساس حکم سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰۰میلیارد ریال از محل ردیف ۱۴۷-۵۳۰۰۰ ابلاغ اعتبار شده است.


9492451
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است