فرهنگی‌هنری 14:47 - 11 شهریور 1394
دبیر بنیاد فردوسی در نامه‌ای به رییس سازمان میراث فرهنگی از عملکرد کاخ نیاوران گله کرده و گفته جشنواره‌ای که با محوریت کودک و شاهنامه در این مجموعه برگزار می‌شود طرح این بنیاد بوده است. مدیر کاخ نیاوران هم به این اظهارات پاسخ داده است.

یک حاشیه برای جشنواره‌ای در کاخ نیاوران

در بخش‌هایی از نامه ارسالی میثم موحدفرد به ایسنا، با عنوان "دادخواهی برای جلوگیری از ربایش یک دستاورد فرهنگی" خطاب به مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمده است:

«بیش از یک سال است که بنیاد فردوسی با پدیدار شدن جو امیدبخش دولت نو و پیامد تجربه همکاری پیشین، پیشنهاد خود را درباره برگزاری جشنواره بزرگی با هدف شناسایی و شناساندن پدیدآورندگان دستاوردهای فرهنگی‌ ویژه زبان شیرین پارسی به کاخ نیاوران پیشکش کرده است.

طرح توجیهی «دومین جشنواره کودک و شاهنامه» با رویکردی روشن در تکاپو بود تا بتواند با همگرایی بسیاری از سازمان‌های بالادستی دولتی و نهادهای مردمی کوشا، آوردگاهی ستودنی را فراهم آورد که همه کنشگران حوزه میراث فرهنگی را به نیکوترین شکل با فرهنگ‌دوستان و شیفتگان ایران رخ به رخ کند.

به هر دلیل اما در سالی که گذشت هیچ‌گونه تمایلی از سوی کاخ موزه نیاوران برای پشتیبانی یا دست کم همدلی با برگزاری این جشنواره پدیدار نشد تا هفته پیش که هویدا شد کاخ تصمیم گرفته است سرپرستی این فرزند بی‌صاحب! را بر عهده گرفته و قصد دارد با پرستاری مجری برگزیده خود این طفل خرد را به کمال سعادت رساند. گویی که ما در این نهاد کارنامه‌دار و کاملا تخصصی که تجربه پیروزمندانه‌ای هم داشتیم از انجام کار عاجز بوده‌ایم.

چند رج حکایت برشمرده‌شده به سادگی بر باددهنده دستاورد چندساله بنیاد و یاران همراه است که با رنج یک‌ساله گذر از هزارتوی بهانه‌های واهی دیوانی و اداری همراه بوده تا امروز که به ربایش طرح انجامیده است.

گواه سخن البته نامه‌های فراوان و گردش کار سنگین موجود در سازمان است که برخاسته از تدبیر هوشمندانه ریاست کاخ در راندن فرآیند پیگیری به کوره‌راه پردست‌انداز اداری است تا بانی از انجام چشم‌پوشی کند.

جناب رییس؛ دادخواهی برای زنده ساختن حقی که به روشنی در پیشگاه افکار عمومی سر بریده شده است، خواسته ماست.

و یادآوری این که:

برای سازمان زیبنده نیست که نهادهای مردمی دوستدار میراث فرهنگی که مانند فداییان جان بر کف، کمر به پاسداری از هویت ملی خویش بسته‌اند با چنین دستبردهای سبک‌سرانه‌ای آزرده و پشیمان شوند.

برای سازمان شایسته نیست اگر توان پشتیبانی مالی و یاری معنوی نهادهای مردمی و فعالان مدنی را ندارد به جای هموار کردن مسیر خدمت با سنگ‌اندازی ندانم‌کاران، راه را بر نیروهای بی مزد و منت ناامن کند.»

اما آفرین امامی مدیر کاخ نیاوران در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: این مسئله چند روز پیش هم مطرح شد که اصلاحیه‌ای مبنی بر این مورد در پایگاه اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی منتشر شد. برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع شاهنامه، کودک و ادبیات به هیچ موسسه خاصی تعلق ندارد. تمام موسسات فعال در حوزه کودک در زمینه شاهنامه و تمام اِلمان‌های فرهنگی و ادبی در حوزه کودکان می‌توانند در این زمینه کار کنند. کسی نمی‌تواند مدعی شود که این طرح مربوط به او بوده و ربوده شده است زیرا این طرح در جایی ثبت نشده است.

او اظهار کرد:‌ ما منکر این نمی‌شویم که هر کسی طرح خوبی دارد در کاخ نیاوران ارائه کند، ما اجازه کار را به او بدهیم زیرا مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران با توجه به اینکه یک مجموعه دولتی است برای برگزاری برنامه‌ها شرایط و ضوابطی دارد که قوانین برگزاری برنامه‌هاست و به من ابلاغ شده است. اگر گروهی شرایط قانونی این مجموعه را نپذیرد نمی‌توانیم آن برنامه را اجرایی کنیم. هیچ قانونی هم وجود ندارد که اگر شخص دیگری مشابه آن برنامه را پیشنهاد داد نتوانیم آن را انجام دهیم.

او با بیان اینکه درباره جشنواره کودک و شاهنامه تحقیق کرده است، گفت: در سال 87 جشنواره «کودک و شاهنامه» با همکاری مجله «شهرزاد» و «بنیاد فردوسی» در کاخ نیاوران برگزار شده است. گروهی که در حال حاضر این برنامه را اجرا می‌کنند، سال گذشته نیز چنین جشنواره‌ای را در مجموعه فرهنگی صبا برگزار کرده‌اند و برای دومین بار است که همان جشنواره را در کاخ نیاوران هم برگزار می‌کنند به همین دلیل در ابتدا این جشنواره با عنوان «دومین جشنواره کودک و شاهنامه» به اشتباه در رسانه‌ها منتشر شد و بلافاصله اصلاح شد.

مدیر کاخ نیاوران با بیان اینکه دبیر بنیاد فردوسی دچار سوء تفاهم شده است، اظهار کرد: تفاهم‌نامه ما با گروه جدید هم با عنوان «جشنواره کودک و ادبیات با موضوع شاهنامه در خانواده» بوده است. من در اصلاحیه خبر هم توضیح دادم که اولین جشنواره «کودک و شاهنامه» توسط مجله شهرزاد و بنیاد فردوسی در کاخ نیاوران برگزار شده است. دلیلی وجود ندارد که ما با گروه دیگری کار نکنیم. اگر بنیاد فردوسی درخواست برگزار جشنواره را داده و مورد قبول واقع نشده است به بحث پیشنهاداتی که ایشان داده بود و مورد توافق نگرفته است مربوط می‌شود و این وظیفه‌ دولتی من است که قوانین مجموعه را به نحو احسن اجرا کنم و سعی می‌کنم با همه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند همکاری داشته باشم.

او با بیان اینکه برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در مجموعه کاخ نیاوران انحصاری نیست، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید موجب خوشحالی کسانی که ادعای فرهنگ و هنر دارند باشد که عده‌ای به این درجه رسیده‌اند تا جشنواره‌های فرهنگی و هنری را این چنین برگزار کنند. در حال حاضر مجله «شهرزاد» پشتیبان مالی این برنامه است و حتی لوگو مجله هم که با همکاری جشنواره قبلی اجرا شده است زیر پوسترها درج شده است.

امامی بیان کرد: آقای موحدفرد از دوستان فرهنگی ما هستند و هر زمانی که بخواهند در مجموعه کاخ نیاوران برنامه برگزار کنند و شرایط و ضوابط این مجموعه را بپذیرند، درِ مجموعه کاخ نیاوران نه تنها برای ایشان بلکه به روی همه باز است.

بنا بر اعلام سایت کاخ‌موزه نیاوران، جشنواره «کودک، نوجوان و ادبیات کلاسیک» 12 و 13 شهریورماه از ساعت 16 تا 20 در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) برگزار می‌شود.

انتهای پیام


6997827
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است