سیاسی 10:26 - 11 شهریور 1394
دو سناتور دموکرات دیگر در آمریکا حمایت خود از توافق هسته‌ای را اعلام کردند. اکنون کاخ سفید تنها یک رأی تا حفظ حق وتوی رئیس جمهور فاصله دارد.

تعداد دموکرات‌های حامی توافق هسته‌ای در آمریکا به 33 رسید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، با اعلام حمایت دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به پیروزی خود درباره این توافق تاریخی نزدیک شده است.

باب کیسی از پنسیلوانیا و کریس کونز از دلاوِر دو سناتور دموکراتی هستند که روز سه‌شنبه در حالی‌که تنها دو هفته تا رأی‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای فرصت باقی مانده است اعلام کردند از توافق پشتیبانی می‌کنند. اکنون دموکرات‌ها برای اینکه بتوانند از حق وتوی رئیس جمهور محافظت کنند به تنها یک رأی دیگر نیاز دارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، کنگره قرار است 17 سپتامبر رأی‌گیری خود درباره قطعنامه مخالفت آمیز با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را که 14 ژوئیه 2015 (23 تیر) در وین حاصل شد برگزار کند. اوباما با توجه به اینکه احتمال توافق در کنگره وجود دارد تهدید کرده است که در این صورت آن را وتو خواهد کرد. قانون‌گذاران برای اینکه بتوانند وتوی رئیس جمهور را لغو کنند به دو سوم آرا نیاز خواهند داشت.

کریس کونز ضمن اعلام حمایت خود از این توافق گفت که هر گزینه جایگزین دیگری بسیار بد خواهد بود.

علیرغم وجود برخی مخالفت ها در کنگره آمریکا، بسیاری بر این باورند که اگر کنگره توافق را رد کند حتی دیگر کشورها شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که دیگر اعضای گروه 1+5 محسوب می‌شوند مایل نیستند دوباره بر سر میز مذاکره بنشینند.

همچنینی باب کیسی روز سه شنبه در مصاحبه‌ای گفت که با وجود برخی نگرانی‌ها درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تا پایان راه، قاطعانه به این نتیجه رسیده است که حمایت از توافق به نفع امنیت ملی آمریکاست. وی با انتشار یادداشتی 17 صفحه‌ای حمایت خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرده است.

وی در یادداشت خود آورده است: این توافق موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران می شود. در مقایسه با دیگر گزینه‌های واقعی موجود، در حال حاضر توافق بهترین گزینه در دسترس است.

این سناتور دموکرات تأکید کرد: آمریکا پس از سال‌ها هدایت تحریم‌های ایران که با همکاری دیگر کشورها انجام شد، اکنون نمی‌تواند به سادگی از توافق کنار بکشد. به ویژه اینکه به وضوح مشخص است که دیگر کشورهای عضو 1+5 آماده‌اند تا علیرغم هر اتفاقی به جلو حرکت کنند. آنچه من دریافته‌ام این است که بازگرداندن آنها پای میز مذاکره ممکن نیست.

وی ادامه داد: آنها به وضوح اعلام کرده‌اند که ادامه تحریم‌ها دیگر تأثیرگذار نیست. بنابراین اینکه ما به سادگی بگوییم از توافق کنار می‌کشیم بی‌معنی خواهد بود.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: این دو سناتور آمریکایی در طول این مدت در جلسات استماع و توجیهی برای بررسی متن توافق شرکت کرده و در نهایت به این نتیجه گیری دست یافته‌اند.

اکنون کاخ سفید تنها یک گام تا دستیابی به 34 رأی لازم برای حفظ حق وتوی رئیس جمهور فاصله دارد که در دسترس به نظر می‌رسد.

انتهای پیام


6995594
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنستانی خود در عشق آباد دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مراسم محوری ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصریح گزارشگر سازمان ملل به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دولت‌های ملی و مجامع سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است