استانی 04:20 - 14 اردیبهشت 1394
مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: سرعت روند بیابانی شدن در استان رو به افزایش است.

پیشروی بیابان در خراسان‌شمالی

احمد یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی در پاسخ به این سؤال که چقدر به مساحت بیابان‌های استان افزوده شده است، اظهار کرد: آمار مشخصی در این خصوص وجود ندارد اما روند بیابانی شدن در حال افزایش است. به عنوان مثال شهرستان مانه و سملقان، جزء مناطق بیابانی استان نیست، اما زمین‌های کشاورزی آن به سوی بیابانی شدن پیش می‌رود.

وی افزود: تعدادی از چاه‌ها و قنوات در حال متصل شدن به آب‌های شور و زمین‌ها در حال شور شدن هستند و بخشی از اراضی کشاورزی استان در حال تبدیل شدن به اراضی کم‌بازده هستند.

یزدانی با اشاره به اینکه مساحت بیابان‌های استان 183 هزار هکتار است، ادامه داد: برطبق مطالعات کشاورزی، مساحت کانون‌های بحرانی بیابان‌های استان 96هزار هکتار است اما براساس مطالعات استانی این اداره کل، مساحت این مناطق 3700 هکتار است. اگر این مناطق مدیریت نشوند بر مساحت آنها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر 80 درصد بیابان‌های استان مطالعه شده و برای آنها طرح تدوین شده است، خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای این طرح کافی نیست. همچنین در بیابان‌های استان 500 نفر شتر وجود دارد که آنها خود عامل تخریب نهال و بوته‌های بیابان هستند و باید برای ساماندهی آنها به فکر ساخت واحدهای صنعتی و یا نیمه صنعتی باشیم.

وی با اشاره به طرح ترسیب کربن در 6 روستایی که در مناطق بیابانی استان قرار دارند، افزود: با اجرای این طرح به مسائل اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی افراد ساکن در این نقاط توجه جدی می‌شود.

انتهای پیام


6307718
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است