استانی 11:41 - 03 بهمن 1397
رییس هیات امنای قنوات سنجان و کرهرود گفت: میزان آبدهی و دبی قنوات شهرستان اراک 83 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

کاهش 83 میلیون مترمکعبی دبی آب قنوات اراک

احسان آخانی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در شهرستان اراک 302 رشته قنات وجود دارد که از این تعداد 170 رشته فعال است، در گذشته دبی قنوات 136 میلیون مترمکعب بوده که امروز 53 میلیون مترمکعب دبی دارد و در واقع شاهد کاهش 83 میلیون مترمکعبی دبی آب قنوات شهرستان اراک هستیم.

وی دلایل این کاهش دبی را خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها، برداشت‌های بی‌رویه، تصرف حریم‌های قنوات دانست و گفت: کاهش دبی آب قنوات نسبت به بلند مدت 17 درصد است که شاید کاهش بالایی نباشد، اما ارزش نگاهداشت این قنوات در حدی است که کمترین میزان کاهش نیز اثرات خاص خود را به همراه دارد.

وی با تاکید بر مرمت قنوات فعال اراک که 53 میلیون مترمکعب دبی دارند، افزود: برای احیا و مرمت این تعداد قنات فعال و حفظ حجم دبی آب 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آخانی تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده از منابع استانی در سال جاری برای احیا و لایروبی قنوات شهرستان اراک 422 میلیون تومان بوده که تاکنون 245 میلیون تومان آن تخصیص یافته است و این عملکرد نشان می‌دهد برای حفظ 53 میلیون مترمکعب دبی آب قنوات فعال اراک به عنوان یک منبع پایدار توجهی جدی وجود ندارد، در حالی که لازم است مجموعه استان به قنوات به عنوان یک منبع و سازه پایدار آب نگاه ویژه‌ای داشته باشند که حفظ و مرمت آن هزینه بالایی به همراه ندارد.

وی با اشاره به عواقب از بین رفتن این 302 رشته قنات در شهرستان اراک بیان کرد: اگر این قنوات از بین برود وزارت نیرو موظف است طبق قانون توزیع عادلانه آب مجوز حفر چاه بدهد و این امر قطعا معضلاتی همچون اضافه برداشت، جابجایی، تبعات اجتماعی و ... را به دنبال دارد در حالی که امروز می‌توان این عواقب را تحت کنترل درآورد.

این فعال حوزه آب گفت: در شهرستان اراک با هماهنگی امور آب، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی در منطقه قره‌کهریز قنوات را تا شعاع 20 کیلومتری از اراک بازدید و لوله‌گذاری برخی از بندهای خاکی اصلاح شد که تاثیر بسیار در حفظ منابع آب و احیای این سازه‌های پایدار آبی دارد و باید این روند با توجه به شرایط کنونی با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام


10035983
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است