فرهنگی‌هنری 20:14 - 29 تیر 1398
معاون میراث فرهنگی کشور از واگذاری مأموریت تشکیل پرونده ثبت جهانی درخت کهنسال سرو ابرکوه در قالب زنجیره درختان دیرزیست کشور به اداره کل میراث فرهنگی یزد خبر داد.

واگذاری ثبت جهانی درختان دیرزیست کشور به میراث فرهنگی یزد

به گزارش ایسنا، «محمدحسن طالبیان» حین بازدید از سرو کهنسال، کوشک عزت‌آباد، قلعه شهرسب و خانه آقازاده در شهرستان ابرکوه، در نشست با مسئولان این شهرستان و استماع سخنانشان، درباره موضوع ثبت جهانی سرو ابرکوه، تصریح کرد: علی‌رغم این که در سال تنها یک سهمیه به کشور جهت ثبت جهانی اختصاص داده می‌شود و موارد متعددی نیز جهت این امر مطرح است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد را مأمور به تهیه پرونده‌ای در سطح کشور به منظور ثبت درختان کهن‌سال کردیم هرچند که ممکن است کار مطالعاتی آن بیش از سه سال به درازا بیانجامد.

‌ وی درباره تعیین تکلیف کوشک عزت‌آباد نیز یادآور شد: اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته، امروز با توجه به ارتقاء دانش شهرسازی و تغییر دیدگاه‌ها نسبت به این مقوله نباید همان اشتباه را تکرار کرد.

‌ معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: با توجه به این که می‌توان با انجام یک کار فوق‌العاده تاریخی و فرهنگی، یکپارچگی منطقه را حفظ و آن را به یک مسیر گردشگری تبدیل کنیم، پیشنهاد می‌شود یک تیم حرفه‌ای و متخصص از منطقه بازدید و طرحی ارائه کنند که بتوان از طریق آن علاوه بر ایجاد یک راه دسترسی، منابع مردم و شهر را نیز تأمین کرد.

وی با اشاره بر این که می‌توان یک جریان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ابرکوه به راه انداخت و طراحی‌های بهتری برای این شهرستان در نظر گرفت، افزود: تیمی که برای ارائه طرح در نظر گرفته می‌شود باید نگاه کارشناسانه داشته و بیش از هر چیز منافع ملی را در نظر بگیرد.

طالبیان در رابطه با مشکلات میراث فرهنگی ابرکوه نیز اظهار کرد: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی کشور نیز از لحاظ نیروی انسانی و مسائل تجهیزاتی با محدودیت‌هایی مواجه است ولی به محض این که گشایشی ایجاد شود، شهرستان ابرکوه نیز در نظر گرفته خواهد شد.

طرح بازنگری طرح کوشک عزت‌آباد در مهلت معین

«حسین اربابی» معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست، عنوان کرد: دیدگاه میراثی سازمان بر ساماندهی طرح کوشک قرار گرفته به‌ نحوی‌ که بتواند منافع مردم، شهروندان و حتی منافع ملی را تأمین کند.

وی در رابطه با سرعت بخشیدن به تعیین حریم آثار تاریخی توسط سازمان، اضافه کرد: این کار بایستی با دقت و سرعت بیشتری انجام شود و علاوه بر عرصه، حریم بناها نیز تعیین شود چرا که مسئله حفظ میراث فرهنگی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و قطعاً تبعات مثبتی نیز به دنبال خواهد داشت.

‌ اربابی همچنین بر ضرورت مشخص شدن مهلت جهت تهیه طرح بازنگری طرح کوشک عزت‌آباد و ارائه یک طرح جدید، تأکید کرد.

ادامه‌ی ‌ بلاتکلیفی مردم در مورد کوشک عزت‌آباد

«محمدجواد معماریان» رییس شورای اسلامی شهر ابرکوه در ابتدای این نشست به مشکلات عدیده مردم در ارتباط با کوشک عزت‌آباد پرداخت و گفت: طرح کوشک از سال 83 کلید خورده و بنا به دلایلی از جمله مغایرت قوانین، لجاجت برخی افراد و قوانین مرتبط با ثبت بافت تاریخی، هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این مردم روستاهای کلپه، شهرسب و سایر اهالی منطقه هستند که چوب این بلاتکلیفی را می‌خورند لذا امید است با کرامات دولت و تدابیر مسئولان نوید رفع این مشکلات به مردم شهرستان ابرکوه داده شود.

«محمدکاظمی نسب» فرماندار ابرکوه هم به مشکلات موجود در حوزه اداره میراث فرهنگی در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و وسایل نقلیه، پاسخگوی رسیدگی و محافظت از 162 هکتار بافت تاریخی و سایر حوزه‌های مربوط به میراث فرهنگی در این شهرستان نیست.

انتهای پیام


10183277
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است