فرهنگی‌هنری 09:13 - 08 آذر 1393
زیر بازارچه کتاب/هفته اول آذر۹۳
در جدول فروش کتاب در هفته اول آذر ماه تاثیر جایزه ادبی جلال در فروش برخی کتاب‌ها موثر بود و برگزیدگان این جایزه مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند، ضمن این که کتاب‌هایی درباره جریانات تکفیری نیز پرفروش شدند.

پرفروش شدن کتب برگزیده جایزه «جلال»/ تکفیری‌ها موضوعی مورد علاقه برای مطالعه

خبرگزاری فارس _گروه کتاب و ادبیات؛ امر کتاب و کتابخوانی یکی از مقولاتی است که از چند سال گذشته مدام از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. به همین منظور برخی از نهادها و سازمان‌های فرهنگی بنا به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب بر تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور گام‌هایی برداشته‌اند، اما هنوز در این حوزه تا رسیدن به نقطه مطلوب با فاصله زیادی مواجه هستیم.

خبرگزاری فارس در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی آثار پرمخاطب و پربیننده اقدام به تهیه جدولی از فروش کتاب در فروشگاه‌های سطح کشور کرده و طی گزارشی کتاب‌های پرفروش را در قالب یک فهرست منتشر می‌نماید. (برای دریافت جدول کامل پرفروش‌های هفته اول آذر 93   کلیک کنند.)

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان برای مشاهده پرفروش‌های هفته‌های دوم شهریور، سوم شهریور، چهارم شهریور، اول مهر، دوم مهر، سوم مهر، چهارم مهر، پایانی مهر، اول آبان، دوم آبان، سوم آبان و چهارم آبان می‌توانند بر روی هر یک از هفته‌های مربوطه کلیک کنند.

 

خبرگزاری فارس برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از چندی پیش اقدام به معرفی کتاب‌های پرفروش سراسر کشور کرده است ولی با این حال در هفته نخست آذر 93 برخی از کتاب‌فروشی‌ها نظیر «پاتوق کتاب سینما (تبریز)»، «تلاوت آرامش (کرج)»، «کافه کتاب آسمان»، «کتابسرای باران (بوشهر)»، «میثاق (رشت)»، «یساولی (تهران)» ازا ارائه آمار پرفروش‌ترین آثار هفته خودداری کردند.

در هفته سیزدهم، 47 کتاب‌فروشی مورد سوال قرار گرفتند که درستی و غلطی آمار ارائه شده متوجه کتاب‌فروشان خواهد بود. در این جدول برخی از فروشگاه‌ها با عنوان «اعلام نشد» ثبت شده‌اند که علی رغم هماهنگی‌های صورت گرفته، برخی کتاب‌فروشی‌ها هیچ آماری برای درج در این فهرست به خبرنگار فارس ارائه نداند.

با توجه به اینکه نزدیک ایام اربعین سید و سالار شهیدان قرار داریم، این رخداد مهم نیز در خرید کتاب توسط مردم بی‌تأثیر نبوده است و برخی از آثار همانند کتاب «زندگی حسینی» نوشته «حجت‌الاسلام محمدرضا زائری»، «راه عباس شدن»، «کودکان کربلا»، «نامیرا»، «72 سخن عاشورایی» و ... مورد توجه ویژه مخاطبان بوده است.

در هفته اول آذر سال 93 آن چیزی که در تحلیل آمار فروش جلب توجه می‌کرد استقبال مردم از آثار در حوزه تحولات و اتفاقات منطقه است، با توجه برپایی «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در استان قم، کتاب «داعش از کاشت تا برداشت» نیز یکی از آثار پرفروش هفته مذکور به شمار می‌رود.

شایان ذکر است، تازه‌های نشر هم از دید مخاطبان کتاب مخفی نمانده است به نوعی که برخی از آثار همچون «تنهای تنها؛ مقتل وتر الموتور» تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی آقاتهرانی از سوی نشر «برادر شهیدم» و «پنجره چوبی» اثر فهیمه پرورش از سوی نشر کتابستان معرفت، جزو آثار پرفروش هفته نخست آذر امسال محسوب می‌شوند.

از دیگر کتاب‌های پرفروش می‌توان به کتاب «از گشت ارشاد تا چادر المیرا» به قلم «ابوالفضل اقبالی» از نشر معارف، اشاره کرد که مضمون این کتاب، چون و چراهایی درباره حجاب است، که به همراه کتاب «بهم میاد» تألیف «رنده عبدالفتاح» با ترجمه «محسن بدره» از سوی نشر «آرما» آن هم درباره حجاب و با ماجرای یک دختر استرالیایی مسلمان که می خواهد همیشه حجاب داشته باشد، مورد استقبال مخاطبان بوده که همین امر نشانگر آن است که بحث حجاب همچنان مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده است.

 

کتاب «نهم ربیع؛ جهالت‌ها خسارت‌ها» اثر حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی که از سوی نشر وثوق منتشر شده است، از دیگر کتاب‌های پرفروش هفته نخست آذر سال 93 است که این کتاب نیز به موضوع تفرقه‌افکنی‌های دشمنان میان شیعه و سنی اختصاص دارد.

 

 

یکی دیگر از نکات جالب این است، که جایزه‌های بزرگ ادبی هم در پرفروش و پرمخاطب بودن آثار، بی‌تأثیر نبوده‌اند به طور مثال دو کتاب از آثار برگزیده هفتمین دوره «جایزه ادبی جلال‌ آل ‌احمد» یعنی کتاب «آه با شین» تألیف «محمدکاظم مزینانی» و کتاب «زندان الرشید» نوشته «محمدمهدی بهداروند» هر دو از سوی نشر «سوره مهر»، جزو آثار پرمخاطب هفته نخست آذر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ آثار برخی از نویسندگان بیشتر شناخته شده نظیر «سیدمهدی شجاعی» همچنان مورد توجه مخاطبان قرار دارد، همچنین کتاب «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی که از سوی نشر معین به چاپ رسیده است و کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مرحوم مهدی آذریزدی، از آثار پرفروش هفته نخست اذر سال 93 به شمار می‌روند.

 

 

بر اساس این گزارش، در تماس‌ با کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور درباره چرایی پرفروش‌شدن برخی آثار در هفته نخست آذر پرسیدیم، که اکثر آنها تبلیغات و برپایی مسابقات کتاب و کتابخوانی را یکی از راه‌های مؤثر برای کتابخوان کردن مردم دانستند، حتی عنوان شد فروشندگان نیز برای این که بتوانند معرفی بهتری از آثار برای مخاطب داشته باشند برای مطالعه کتاب‌های موجود در فروشگاه تشویق کرده‌اند که همین امر در فروش بالای کتاب به آنها کمک کرده است. به طور مثال کتاب «من زنده‌ام» که یکی از کتاب‌های پرفروش نشر «بروج» طی این هفته و ماه‌های گذشته به شمار می‌رود، به دلیل تبلیغات بسیار خوبی بوده که برای این کتاب صورت گرفته، پرفروش شده است البته نباید متن خوب اثر هم در پرفروشی آن نادیده گرفت.

پرفروش‌ترین ناشر در هفته اول آذر 93 انتشارات بروج ناشر کتاب «من زنده‌ام» بوده است و پس از آن دفتر نشر معارف در رتبه دوم قرار گرفته است. ناشری که در رتبه سوم فروش قرار گرفته انتشارات سوره مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام» طبق روال هفته‌های گذشته پرفروش‌ترین نویسنده این هفته بوده است. سید مهدی شجاعی دیگر نویسنده‌ای است در جایگاه دوم این جدول قرار گرفت و بعد از حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در جایگاه سوم نویسنده‌ها قرار گرفت.

کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد کتابی است که با توجه به برگزاری مسابقه «کتاب و زندگی» توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب در هفته اول آذر را از آن خود کند. کتاب «زندگی حسینی» اثر محمدرضا زائری نیز دیگر کتابی است که در این هفته در جایگاه دوم قرار گرفته و کتاب «از گشت ارشاد تا چادر المیرا» نوشته ابوالفضل اقبالی نیز در جایگاه سوم پرفروش‌ترین کتاب این هفته قرار گرفت که لازم به ذکر است که کتاب‌های دوم و سوم پرفروش این هفته متعلق به دفتر نشر معارف بوده است.

گفتنی است، خبرگزاری فارس در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به صورت هفتگی اقدام به انتشار آثار پرفروش هفته‌های ماه می‌کند به گونه‌ای که به روز شدن این جدول در جریان است تا مخاطبان بتوانند به یک تصویر صحیح از کتاب‌فروشی‌های سطح کشور برسند.

جدول کامل پر‌فروش های کتاب

ردیف عنوان
پرفروش اول من زنده‌ام
پرفروش دوم زندگی حسینی
پرفروش سوم از گشت ارشاد تا چادر المیرا

بر مبنای این گزارش، علاقه‌مندان برای دریافت فهرست کامل پُرفروش‌ها     کلیک کنند.


5292167
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است