اقتصادی 12:02 - 15 اسفند 1393
سرانجام با تصویب تبصره (21) لایحه بودجه سال آینده و کاهش 3000 میلیارد تومانی منابع توزیعی یارانه، این‌بار دولت نه مختار بلکه ناچار به حذف 5.5 میلیون یارانه‌بگیر برای تعادل در هزینه و درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

قرعه‌ حذف یارانه به‌نام 5.5میلیون نفر افتاد



، بعد از بحث و بررسی‌های بسیار بین دولت و مجلس تصمیم براین شد تا از 42 هزار میلیارد تومانی که برای توزیع نقدی و غیرنقدی که هموراه تمامی آن در قالب یارانه نقدی بین متقاضیان تقسیم می‌شد، حدود 3000 میلیاردی کاسته شده و 39 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی باقی بماند.



با این تغییر باید برای جلوگیری از کسری بیشتر در پرداخت یارانه در سال آینده، حدود پنج میلیون و 500 هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران خارج شوند تا با کاهش 3000 میلیارد تومانی هزینه، بین منابع تعیین شده در قانون و آنچه که دولت هزینه می‌کند تعادل برقرار باشد.



در سال جاری نیز با وجود تاکید تبصره هدفمندی بر پرداخت یارانه به نیازمندان، سقف پرداختهای نقدی حدود 42 هزار میلیارد تومان بود و با یارانه‌ای که در هر ماه به حدود 76 میلیون نفر پرداخت می‌شد تاحدودی سازگار بود؛ از این رو با وجود تذکرات و انتقادات کارشناسان و نمایندگان نسبت به غربالگری، دولت نسبت به حذف چند میلیونی پردرآمدها ورود نکرد اما با مصوبه سال آینده حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند گریزناپذیر است چراکه درغیر این صورت حساب کسری‌های دولت در هدفمندی از دوره های قبل نیز بیشتر خواهد شود.



این درحالی است که پیش‌تردر جریان بررسی لایحه بودجه در کمسیون تلفیق، توافق شده بود تا 5000 میلیارد تومان از منابع توزیعی کم و اختیار دولت برای پرداخت یارانه از 42 به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یابد که دراین شرایط باید حدود 10 میلیون نفر حذف می‌شدند؛ ‌اما با ورود لایحه به صحن، این پیشنهاد نیز از سوی نمایندگان مطرح شد که 12 هزار میلیارد تومان از رقم 42 هزار میلیاردی کاسته شود که در این حالت باید یارانه 26 میلیون نفر حذف می‌شد آنهم در حالی که دولت حتی نتوانسته نسبت به حذف 10 میلیون نفر شناسایی شده‌ای که خود زمانی به آن اذعان کرده بود اقدام کند. که درنهایت بحث منابع توزیعی با تصویب 39 هزار میلیارد تومانی به پایان رسید.



 با این وجود چندی پیش بالاخره بعد از ماهها فشار برای حذف یارانه ثروتمندان، نوبخت-رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی- اعلام کرد که دولت حذف یارانه اقشار پردرآمد را به تدریج شروع کرده است. اما این گفته نوبخت درحالی مطرح شد که مطمئنا تعداد حذف‌شدگان و سرعت عمل دولت فاصله قابل توجهی با تعداد 5.5 میلیون نفری که باید از دور دریافت یارانه کنار بروند خواهد داشت./ایسنا/110

 


5984470
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به رفع محدودیت‌های پروازی و بازگشت حالت عادی مسافران حتما از آخرین وضعیت پروازی خود مطلع شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک گفت: میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۵ محور شریانی و غیر شریانی در تمامی محور‌های جنوبی کشور همچنان به دلیل سیل و آبگرفتگی مسدود است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان قیمت میوه های نوبرانه را اعلام کرد و گفت: مغازه داران برمبنای فاکتور رسمی تنها مجاز به لحاظ حداکثر ۳۵ درصد سود هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر صمت گفت: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه سرمایه‌گذاری انتقال آب به شهرک‌های صنعتی مورد تقاضا در نظر گرفته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد گفت: با توجه به عدم تغییر حقوق و عوارض گمرکی و تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تغییر قیمت کالا‌های اساسی تخلف است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران گفت: هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف کننده به ۶۵ هزار تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است