استانی 13:59 - 01 مهر 1399
دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خبر داد
ایسنا/خراسان رضوی دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از برگزاری مراسم انتخاب صادرکنندگان برگزیده استانی در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: مقرر است امسال اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انتخاب، معرفی و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استانی اقدام کنند و به همین استناد نیز، متقاضیان تا 15مهر ماه فرصت ثبت نام در این رقابت را دارند.

معرفی صادرکنندگان برگزیده خراسان رضوی در آبان ماه 99

علی کبیر در نخستین دبیرخانه ستاد برگزاری مراسم روز صادرات اظهار کرد: مراسم معرفی صادرکنندگان برتر، فرصتی برای تقدیر از فعالان نمونه این حوزه به شمار می‌آید. در سنوات گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی برگزاری این مراسم بود اما پیرو تفاهمات صورت گرفته میان این وزارتخانه و اتاق ایران، برگزاری این رویداد سالانه به پارلمان بخش خصوصی سپرده شد.

وی ادامه داد: با واسپاری مسئولیت برگزاری مراسم روز ملی صادرات به اتاق ایران، برگزاری این رویداد در سطح کشور نیز به اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان‌ها محول شد تا با همراهی و مشارکت فعالانه با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نسبت به ایجاد دبیرخانه ستاد برگزاری روز صادرات در استان‌ها و تشکیل کارگروه‌های مربوطه و انتخاب صادرکنندگان برگزیده استان خود اقدام کنند.

کبیر با بیان اینکه انتخاب صادرکننده برگزیده مجالی برای تقدیر از تلاشگرانی است که در این بزنگاه دشوار، خود را متعهد به رونق‌بخشی به اقتصاد می‌دانند، عنوان کرد: در سال جاری صادرکننده نمونه در شرایطی انتخاب می‌شود که با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم، به طوری که فارغ از بحث تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی، تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز معضل دیگری بر معضلات بخش تجارت و تولید کشور افزوده و تمامی فعالان اقتصادی نیز بر این مسئله واقف هستند. برگزاری این مراسم مجالی برای بیان مشکلات آن گروه از فعالان اقتصادی است که بدون دریافت تسهیلات و حمایت‌های ویژه، سعی در تولید، توسعه اشتغال و ارزآوری برای کشور دارند.

تشریح فرآیند ثبت نام و انتخاب صادرکنندگان نمونه استانی

در ادامه علیرضا عزیزی، سرپرست مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد به تشریح جزئیات این رویداد پرداخت و تصریح کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان برگزیده استانی در سطح کشور، از 15 شهریور کلید خورده و تا 15 مهرماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند با مراجعه پایگاه اینترنتی بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات (به آدرس  ed.iccima.ir) نسبت به ثبت‌نام آنلاین برای شرکت در انتخاب صادرکنندگان برگزیده استانی اقدام کنند.

وی بیان کرد: صادرکنندگان باید ضمن مطالعه کامل و دقیق شاخص‌های عمومی و اختصاصی گروه‌های کالایی و گروه‌های خدماتی و بعد از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز، با مراجعه مجدد به سامانه روز ملی صادرات و ورود به صفحه ثبت‌نام نسبت به تکمیل فرم‌ها و ثبت‌نام آنلاین در این رویداد اقدام کرده و کد رهگیری را دریافت کنند. امکان وارد کردن اطلاعات و تکمیل مدارک به ‌صورت مرحله‌ای و همچنین ویرایش اطلاعات طی چند روز متفاوت مهیا و امکان‌پذیر است اما متقاضیان محترم دقت داشته باشند که بعد از زدن دکمه تائید نهایی و ارسال مدارک دیگر امکان هیچ‌گونه ویرایش و تغییری در اطلاعات نخواهند داشت.

عزیزی ادامه داد: همچنین متقاضیان حتما باید بعد از اتمام مراحل ثبت‌نام، نسبت به دریافت دو نسخه پرینت از صفحه پیش‌نمایش اطلاعات وارد شده اقدام کرده و در زمان تحویل مدارک و زونکن اطلاعات به دبیرخانه‌ استانی مستقر در اتاق‌ بازرگانی خراسان رضوی، این دو نسخه را با مهر و امضاء مدیرعامل شرکت ارائه کنند.

سرپرست مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات کمیته موضوع ماده «2» چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین بسته سیاستی نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال 1398 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصمیم کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه کشوری، متقاضیان صرفا در صورت رفع تعهدات ارزی خود امکان شرکت و انتخاب در فرآیند صادرکننده نمونه کشوری را خواهند داشت.

وی در خصوص سیستم سنجش امتیازات صادرکنندگان برگزیده گفت: زمانی که متقاضیان در سامانه ثبت نام می‌کنند، اطلاعات برای اتاق بازرگانی ایران ارسال می‌شود. اتاق بازرگانی ایران 550 امتیاز را با همکاری سازمان توسعه تجارت بررسی و اعلام می‌کند، 450 امتیاز دیگر نیز مربوط به مستنداتی است که به اتاق بازرگانی استان‌ها ارائه می‌شود. این مستندات شامل توسعه بازارهای هدف، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تاییدیه‌های بین‌المللی و... است.

عزیزی با اشاره به اینکه حداقل میزان صادرات 100 هزار دلار است، بیان کرد: مبحث دیگری به نام صادرکننده ملی در اتاق بازرگانی مطرح است و اگر صادرکننده‌ای در سال جاری در این فرآیند و رقابت شرکت کند، حتما باید 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش صادرات داشته باشد تا بتواند انتخاب شود.

سرپرست مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد اضافه کرد: در سال‌های گذشته سهمیه‌ای برای بخش تعاون در نظر گرفته می‌شد اما در سال جاری کارگروه اتاق بازرگانی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که بخش تعاون مانند سایر بخش‌ها دارای کارت بازرگانی بوده، بنابراین این سهمیه را حذف کرده است.

ضرورت تعریف مشوق‌های ویژه برای صادرکنندگان نمونه

در بخش دیگری از این نشست، سید هادی نبی‌زاده، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: سال گذشته از صادرکنندگان درخواست کردیم تا نسبت به تکمیل فرم صادرکننده نمونه اقدام کنند که تعداد ثبت نام کنندگان به 82 شرکت رسید. اکثر آن‌ها صادرکنندگان خوشنام بودند و سوابق آن‌ها حاکی از آن بود که پیمان‌های ارزی‌شان را به انجام رسانده بودند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه صادرکنندگان به دلیل تجارب بسیار می‌توانند در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه موثر واقع شود و در راستای اطلاع‌رسانی هرچه بهتر در کنار اتاق بازرگانی خواهد بود. باید ظرفیت‌ها و مشوق‌های ویژه‌ای برای صادرکنندگان با هدف افزایش انگیزه آن‌ها تعریف شود.

پیشنهاد تقدیر از صادرکنندگان جوان

در ادامه، سحر رضازاده، کارشناس نماینده سازمان صنعت، معادن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت از سال گذشته فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه را سهولت بخشید و به همین منظور بررسی‌های اولیه را در کارنامه صادراتی به انجام رساند تا دیگر نیازی به دریافت اطلاعات از گمرک نباشد و در سال جاری نیز این مهم را مجددا پیاده‌سازی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در سال گذشته 78 پرونده در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه داشتیم، البته کمتر از 90 صادرکننده ثبت نام کرده بودند که از این میان 36 صادرکننده نمونه انتخاب شد. به منظور ارتقای انگیزه صادرکنندگان جوانی که تازه به این عرصه گام گذاشته‌اند، می‌توان در بخش شایسته تقدیر، ظرفیتی را نیز برای این موضوع در نظر بگیریم.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این جلسه تصریح کرد: با توجه به اینکه در پرونده‌ها روند سه ساله صادرات مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان گزینه‌ای مطرح کرد که اگر شرکتی رشد متفاوتی داشته باشد، امتیازی برای آن در نظر گرفته شود. در واقع ممکن است که این شرکت نتواند با سایر شرکت‌ها رقابت کند اما شاید بتوان روند رو به رشد شرکت‌ها را نیز به عنوان امتیازی برای آنان لحاظ کرد.

انتهای پیام


10728717
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است