فرهنگی‌هنری 21:13 - 04 خرداد 1401

چهارم خرداد بهانه‌ای برای بازخوانی و آسیب شناسی فرهنگ مقاومت است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی عصر امروز چهارشنبه در همایش گرامیداشت چهارم خرداد که با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در حسینیه ثارالله برگزار شد، اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کرد با هجمه‌های ناجوانمردانه دزفول را خالی از سکنه و تصرف کند چرا که قصد داشت گلوگاه خوزستان را بفشارد و سرنوشت جنگ را به شکل دیگری رقم بزند اما مردم دزفول با تمام توان در شهر ماندند و ایستادگی کردند.

وی افزود: در برخی روزها توپخانه دوربرد دشمن شهر دزفول را به دفعات فراوان مورد حمله و موشک باران قرار می‌داد اما مردم دزفول در کوچه و بازار به زندگی عادی خود ادامه می‌دادند و رزمندگان با مشاهده این مقاومت انگیزه بیشتری برای دفاع به دست می‌آوردند.

امام جمعه دزفول تصریح کرد: در اوج بمباران و هجمه‌های دشمن نماز جمعه‌های دزفول به امامت امام جمعه فقید شهرستان آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی با حضور رزمندگان و اقشار مختلف مردم با شکوه بی نظیری برگزار می‌شد به گونه‌ای که گاه مسجد جامع جایی برای نمازگزاران نداشت و آنها در خیابان‌های اطراف مسجد سجاده پهن می‌کردند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی اضافه کرد: آیت الله سیدمجدالدین قاضی امام جمعه ولایتمدار و مقاوم دزفول در خطبه‌های آتشین و تاریخی خود مردم را به مقاومت فرامی خواند و این امر باعث روحیه رزمندگان و مقاومت بیش از پیش مردم می‌شد.

حجت الاسلام قاضی دزفولی یادآور شد: مردم با وجود اینکه تعداد زیادی از خانواده‌ها و بستگانشان به شهادت رسیده یا مجروح می‌شدند اما خم به ابرو نمی‌آوردند و وقتی خانه‌هایشان با موشک باران دشمن آوار و تخریب می‌شد با تمام توان از نو می‌ساختند و این امر گاه چندین مرتبه تکرار می‌شد.

وی با اشاره به تخریب ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری در دزفول در ایام جنگ تحمیلی، گفت: زنان دزفول که مادران و زنان رزمندگان بودند نیز با تمام توان در جبهه پشتیبانی از جنگ حضور داشتند و گاه در یک روز دو کامیون کلوچه برای رزمندگان پخت و ارسال می‌کردند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه مقاومت و پایداری مردم دزفول در تاریخ کشور ماندگار شده، افزود: همین ویژگی‌ها موجب شد تا دزفول در بین بیش از ۲۰ شهر کشور که مورد هجوم دشمن بعثی قرار گرفته بودند بعنوان اسوه پایداری و شهر نمونه مقاومت انتخاب شود و لوح زرین مقاومت به این شهرستان تقدیم شد.

وی تاکید کرد: اگر این روحیه مقاومت که موجب سربلندی و سرافرازی کشور شده است در دیگر حوزه‌ها نیز وجود داشته باشد دشمن عقب نشینی خواهد کرد.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور با روحیه جهاد و مقاومت رفع می‌شوند، گفت: اگر امروزه سپاه پاسداران مراکز جاسوسی موساد اسرائیل را در اربیل عراق می کوبد و دشمن جرأت پاسخگویی ندارد، اگر امروزه مقاومت در تمام منطقه نهادینه شده، حاج قاسم سلیمانی در قلب تمام ملت‌های مسلمان و آزاده جای دارد و سرود سلام فرمانده نیز در تمام قلب‌ها نفوذ کرده به خاطر فرهنگ ایثار و جهاد و به برکت مقاومت است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی عنوان کرد: لذا سوم و چهارم خرداد بهانه‌ای است تا به بازخوانی و آسیب شناسی فرهنگ مقاومت بپردازیم و ببینیم کجای کار ایستاده‌ایم و نقاط مثبت تقویت شده و کاستی‌ها نیز برطرف شود.

به گزارش مهر، اجرای چند سرود برای روز دزفول و اجرای سرود سلام فرمانده و رونمایی از چندین کتاب با محتوای زندگینامه شهدای دزفول و دفاع مقدس از دیگر بخش‌های این همایش بود.


11573862
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت آیت الله خامنه‌ای، حکم بخار آب حمام برای روزه‌دار را بیان کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مینی‌سریال «کشیک قلب» در پنج قسمت به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی علی پورکیایی و بازی محسن کیایی از امشب روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است