استانی 10:18 - 22 فروردین 1399
ایسنا/مرکزی در پی بارش های اخیر در شهرستان ساوه و زرندیه بخشی از محصولات تولیدی باغی و زراعی کشاورزان و باغداران این دو شهرستان بر اثر وقوع سرمای شدید از بین رفت و خسارت قابل توجهی به بخش کشاورزی این منطقه وارد شد.

محصولات باغی و زراعی ساوه و زرندیه زیر تیغ سرما و برف بهار ۹۹

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه میزان خسارت وارد شده به ۷۹۰ هکتار از باغات این شهرستان به مقدار ۴۰۸ تن معادل ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی بیان کرد: در اثر سرما و برف بهاره به ۴۰۰ هکتار از درختان بادام ۲۵ درصد، ۳۵۰ هکتار از درختان گردو ۱۵ درصد و ۴۰ هکتار از درختان آلو و زردآلو به میزان ۲۵ درصد و به ترتیب ۱۵۰ تن، ۱۵۸ تن و ۱۰۰ تن خسارت وارد شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه افت دمایی که روزهای اخیر در این شهرستان بوقوع پیوست منجر به کاهش محسوس دمای هوا شد و علاوه بر خسارت بر باغات و محصولات سردرختی به بخشی از مزارع شهرستان بویژه محصول جو  نیز آسیب زد.

وی تصریح کرد: براساس برآورد کارشناسان پیش بینی می‌شود این مبلغ خسارت وارده به محصولات باغی و زراعی ناشی از سرمازدگی و یخبندان افزایش یابد که پس از بررسی دقیق طی روزهای آینده میزان واقعی خسارات به باغات و مزارع اعلام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه از سرما و یخ زدگی به عنوان مهم‌ترین عوامل بروز خسارت  به محصولات کشاورزی یاد کرد که همه ساله خسارات قابل توجهی را به قطب کشاورزی استان مرکزی و کشور تحمیل می کند.

حسن شریفی افزود: سرما و یخ زدگی دو روز اخیر باعث از بین رفتن ۵۰ درصد از مزارع جو و بخشی از محصولات سردرختی باغات میوه این شهرستان شد.

وی بیان کرد: براساس گزارشات دریافتی از مناطق مختلف شهرستان ساوه به خصوص مناطق سردسیر نوبران و غرق آباد، سرمای نزدیک منفی دو درجه و بارش برف و تگرگ موجب بروز خسارت به نیمی از مزارع هشت هزار هکتاری جو شد.

شریفی با اشاره به اینکه در مزارع گندم به دلیل اینکه محصول تولیدی به مرحله خوشه زدن نرسیده است، شدت خسارت کمتر است، اظهار کرد: سرما و برف سبب خوابیدن ساقه محصولات زراعی مانند جو و گندم شده اما شدت خسارت در مزارع گندم کمتر است.

وی بروز خسارت به محصولات سردرختی و میوه ها را دور از انتظار ندانست و افزود: در روزهای آینده بررسی کارشناسی و جامعی در خصوص میزان دقیق خسارت وارد شده انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام


10477727
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است