استانی 12:00 - 19 مرداد 1399
/چهل سال با جهاد دانشگاهی/
ایسنا/البرز معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز گفت: جهاددانشگاهی هیچگاه به مقوله فرهنگ، اقتصادی نگاه نکرده است. فعالیت‌های فرهنگی از دید جهاددانشگاهی ارزش‌آفرین و انسان‌ساز هستند و نگاه اقتصادی به این مقوله از دید جهادگر فرهنگی پسندیده نیست.

نگاه جهاددانشگاهی به مقوله فرهنگ انتفاع اقتصادی نیست

سعید قاسمی جیردهی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در گفت وگو با ایسنا، انقلاب فرهنگی را شالوده تشکیل جهاددانشگاهی دانست و اظهارکرد: با تشکیل جهاددانشگاهی در ابتدای انقلاب، حرکتی شکل گرفت تا دانشجویان دوباره به دانشگاه‌ها بازگردند و در فضایی به دور از گرایش‌های تند سیاسی و حزبی فعالیت کنند. پیش‌قراولان جهاددانشگاهی، فرهنگ جهادی را در دانشگاه‌ها پایه‌ریزی و نهادینه کردند تا اهداف اصیل حرکت دانشجویی در محیطی امن و سالم پیگیری شود.

وی با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تولید برنامه و محتوای فرهنگی برای دانشجویان هدف اصلی تشکیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بود. قاعدتا برای تحقق این هدف باید نیازها و خواسته‌های قشر دانشجو در حوزه فرهنگی به خوبی شناخته و براساس این نیازها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شود.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه طی این چهار دهه که از تشکیل جهاددانشگاهی می گذرد معاونت فرهنگی توانسته به خوبی به وظایفش عمل کند و در برنامه‌ریزی‌های خود، نیازهای دانشجویان را به عنوان قشر فرهیخته، اثرگذار و آینده ساز جامعه مرتفع سازد.

قاسمی جیردهی در ادامه برحساسیت حوزه فرهنگی تأکید کرد و افزود: از آنجا که تأثیر حرکت‌های فرهنگی فقط به فضای دانشگاه و اندیشه دانشجو محدود نمی‌شود، کوچکترین خطا در شناخت نیازها و ارائه برنامه‌های فرهنگی به دانشجویان، می‌تواند اثرات زیانباری در جامعه به بار آورد.

وی با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با هدف تأثیرگذاری در زندگی، اندیشه و اخلاق دانشجویان برگزار می‌شود، گفت: به عنوان مثال در مسابقات مناظره‌های دانشجویی، دانشجویان نحوه تحقیق، تحلیل و کنکاش درست، چگونگی برخورد با نظرات مخالف و دفاع از عقیده را با زبان استدلال و منطق یاد می‌گیرند و یا در اردوهای علمی فرهنگی ایران مرز پرگهر، دانشجو از نزدیک با دستاوردهای ارزشمند داخلی حوزه‌های مختلف علم و فناوری و صنعت آشنا شده و علاوه بر تقویت روحیه کار و حرکت گروهی، خودباوری و اعتماد به نفس و امید به آینده در او شکل می‌گیرد. همچنین در نشست‌ها و فعالیت‌های قرآنی، تأمل و تفکر در مفاهیم بلند و انسان‌ساز معنوی و الهی، در اندیشه دانشجو نهادینه می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در پاسخ به این سؤال که برای موفقیت در برنامه‌های فرهنگی چه معیارهایی را باید در نظر گرفت، گفت: برای موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی، شناخت دقیق جامعه هدف، لازمه کار است؛ بنابراین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز برای توفیق بیشتر، شناخت درست از خواسته‌های به حق و درست قشر دانشجو را سرلوحه کار خود قرار داده است. وقتی ندانیم دانشجوی امروز چه دغدغه‌ای دارد، یا با فضای فکری، اعتقادی و اخلاقی دانشجو و یا با مختصات و مقتضیات فرهنگ دانشجویی آشنا نباشیم هر برنامه‌ای اجرا کنیم یا مفید نیست یا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر، باید به فراخور تغییر و تحولات پیش‌آمده در دنیا، بسترها و ابزارهای نوین ایجاد ارتباط با قشر دانشجویی را ایجاد کرد.

این مسئول تصریح کرد: جهان امروز، جهان اطلاعات و ارتباطات گسترده است؛ فضای ذهنی دانشجویان نیز متأثر از این گسترش و سرعت دریافت و انتقال اطلاعات، مدام در حال تغییر است. بنابراین باید برنامه‌ای را به دانشجویان ارائه کنیم که متناسب با فضای ذهنی و نیازهای امروز این قشر باشد. باید مخاطبمان را به درستی بشناسیم و این شناخت اولین قدم برای موفقیت در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه شناخت دانشجو بدون حضور مستمر در فضای دانشجویی امکان‌پذیر نمی‌شود، افزود: برای شناخت بهتر دانشجویان باید با آنها ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار کرد. به‌عنوان نمونه، پرداختن به مقوله اوقات فراغت دانشجو، برگزاری نشست‌ و گفت وگوی چهره به چهره و حضور در مجامع دانشجویی، این فضا را فراهم می‌کند که ارتباط دانشجو با جهاددانشگاهی ملموس‌تر و باورپذیرتر شود لذا این شیوه، در دستور کار معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز قرار داشته و دارد.

قاسمی جیردهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که آیا جهاددانشگاهی به فعالیت‌های فرهنگی نگاه اقتصادی دارد؟ گفت: جهاددانشگاهی هیچگاه به مقوله فرهنگ، نگاه اقتصادی نداشته است. فعالیت‌های فرهنگی از دید جهاددانشگاهی ارزش‌آفرین و انسان‌ساز هستند و حتی نگاه اقتصادی به این مقوله، از نظر جهادگر فرهنگی، مذموم و ناپسند است.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های فرهنگی با نگاه اقتصادی معنا ندارد و اثر فعالیت‌های فرهنگی با عدد و رقم قابل سنجش و ارزش‌گذاری نیست. فعالیت‌های فرهنگی زودبازده نیستند؛ بازخورد فعالیت‌های فرهنگی، بازخورد درازمدت، اثرگذار و ماندگار است پس عملا انجام فعالیت‌های فرهنگی با نگاه انتفاع اقتصادی نه تنها توجیه ندارد، بلکه انحراف از رسالت و روح کار فرهنگی است.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در رسیدن به اهداف تعیین شده خود موفق عمل کرده است؟ گفت: خوشبختانه حاصل فعالیت 40 ساله معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در فضای دانشجویی کاملا مشهود است. بسیاری از جهادگران و پرورش‌یافتگان جهاددانشگاهی و فرهنگ جهادی، اکنون خود در کسوت استادی دانشگاه، یا پست‌های کلیدی مدیریت کشور و یا مدیریت حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌های برجسته کشور خدمت می‌کنند و به نوبه خود افرادی تأثیرگذار هستند. این نتایج گواهی می‌دهد که مسیر جهاددانشگاهی در این چهار دهه عمر با برکت، مسیر درستی بوده است و در این رهگذر، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز نیز به مدد و همت همه همکاران دلسوز، از سالیان دور تاکنون، به شایستگی به رسالتش عمل کرده و بازتاب فعالیت‌های دیرینه فرهنگی‌اش، در جای جای فضای دانشگاه‌های استان قابل مشاهده است.

انتهای پیام


10658459
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است