علمی فناوری 01:13 - 16 تیر 1394
با وجود گسترش قابل ملاحظه بیماری‌های مزمن و عوارض بالای جانی و مالی این بیماری‌ها در جامعه، اما همچنان اقدام خاصی در جهت پیشگیری از بیماری‌های مزمن صورت نمی‌گیرد.

داوود رضایی منش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: استعمال دخانیات به ویژه سیگار، مصرف زیاد چربی و بالا رفتن سطح کلسترول و تری گلیسرید خون، ورزش نکردن و نداشتن تحرک و فعالیت مناسب بدنی،‌اضافه وزن و چاقی، استرس های روزمره و سایر فشارهای روحی و روانی، آلودگی هوا و برخی دیگر از عوامل مشابه، از مهمترین دلایل گسترش بیماری‌های مزمن بوده است.


وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد گسترش موارد ابتلا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن و غیر واگیر بوده‌ایم، افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها از انواع بسیار مهم بیماری‌های مزمن هستند که به نحو خیره کننده‌ای در حال شیوع و بروز هستند.


رضایی منش تاکید کرد: در بسیاری از مناطق جهان حدود نیمی از موارد مرگ و میر و حتی بیش از این میزان، ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان است که این موضوع نشان دهنده اهمیت بیماری‌های مزمن و لزوم پیشگیری از آن است.


وی تصریح کرد: با وجود گسترش بیماری‌های مزمن و عوارض بالای جانی و مالی این بیماری‌ها در جامعه، اما همچنان اقدام خاصی در جهت پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیر عفونی صورت نمی‌گیرد.


رضایی منش گفت: البته عدم اقدام جدی در جهت پیشگیری از بیماری‌های مزمن، هم از جانب مردم است و هم از جانب مسئولان بهداشتی و درمانی و در هر حالت باید گفت که بیماری‌های مزمن در سایه غفلت مردم ومسئولان حوزه سلامت، روز به روز در حال گسترش هستند.


وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های کلیوی، کبدی، مغزی و عصبی از مهمترین بیماری‌های مزمنی هستند که باید با پیشگیری و کنترل آنها اقدام جدی صورت گیرد، یادآور شد: باید برنامه ریزی‌های مناسبی صورت گیرد که بتوان آگاهی مردم را در خصوص لزوم پیشگیری از بیماری‌های مزمن و خطرات حتمی این بیماری ارتقا داد ومردم نیز باید عزم و اراده بیشتری داشته و بیماری‌های مزمن را جدی بگیرند.


رضایی منش خاطرنشان کرد: پرهیز از فشارهای روحی و روانی، اصلاح عادات غذایی، پرهیز از استعمال سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، ورزش منظم و کنترل منظم چربی، قند و فشار خون از مهمترین راهکارها جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن است.




انتهای پیام/ 

6708242
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است