سیاسی 08:33 - 09 شهریور 1393
دولت و ارتش آمریکا برای نجات شیعیان ترکمانی که هفتاد روز است در محاصره تروریست های داعش هستند تاکنون کاری انجام نداده است. در حالی که ارتش عراق و پیشمرگه ها تلاش می کنند این محاصره را بشکنند ارتش آمریکا در اطراف سد موصل حملات نمایشی محدود انجام می دهد.

حملات جدید نمایشی و تبلیغی آمریکا در عراق

 

 

به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، در حالی که ارتش عراق، پیشمرگه های کرد و گروه های مردمی شیعه تلاش می کنند شهر آمرلی را از محاصره 70 روزه نجات دهند دولتمردان آمریکایی تنها به چند حمله هوایی محدود آن هم در اطراف سد موصل اکتفا کرده اند و بدون آنکه گزارشی از نتیجه عملیات های هوایی خود منتشر کنند تنها بر تعداد این حملات می بالند.

 

 

دولت آمریکا با محاصره شدن ایزدی ها، جوی جهانی ایجاد کرد و دلیل حملات هوایی اش را به نجات ایزدی ها و انگیزه های حقوق بشری پیوند زد؛ اما با وجود محاصره هفتاد روزه شیعیان ترکمان هنوز هیچ اقدامی برای نجات آن ها انجام نداده است. 

 

 

آنچه از نحوه عملکرد دولتمردان آمریکایی در مواجهه با گروه تروریستی داعش آشکار می شود آن است که دولت آمریکا تنها به فکر منافع خود و سربازانش است و مبارزه با تروریسم و ادعای دفاع از حقوق بشر تنها در حد حرف و ادعا است.

 

 

به نظر می رسد حملات هوایی ارتش آمریکا در عراق بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغی دارند و تاکنون نتیجه خاصی از این حملات حاصل نشده است. مقامات آمریکایی نیز تنها تعداد این حملات را می شمارند و مدام اعلام می کنند 115 حمله انجام داده اند.

 

 

 

 

به نوشته سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) هم زمان با ادامه عملیات ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه کرد برای شکستن محاصره شهر آمرلی، ارتش آمریکا نیز از حملات هوایی تازه به مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش سابق) خبر داده است.

 

 

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که پنج حمله هوایی در حوالی سد موصل انجام داده است.

 

 

این حملات با هدف پشتیبانی از عملیات گسترده نیروهای عراقی علیه شبه نظامیان دولت اسلامی[داعش] انجام شده است.

 

 

بنا بر بیانیه سنتکام، هواپیماهای جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین پنج هدف را بمباران کرده اند.

 

 

این در حالیست که ارتش عراق با پشتیبانی گروه‌های مسلح شیعه و کرد به حمله‌ای گسترده دست زده است تا به محاصره شهر آمرلی توسط شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی[داعش] پایان دهد.

 

 

حدود دو ماه است که ۱۵ هزار نفر از اعضای اقلیت ترکمان که از مسلمانان شیعه هستند، در آمرلی تحت محاصره قرار دارند.

 

 

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده می گوید در تازه‌ترین حملاتش، نفربرهای زرهی شبه نظامیان و مواضع نیروهای دولت اسلامی را هدف قرار داده و به یکی از ساختمان‌های این گروه نیز خسارات جدی وارد کرده است.

 

 

آمریکا می گوید که تا کنون در عراق به ۱۱۵ حمله هوایی علیه گروه دولت اسلامی[داعش] دست زده است.

 

 

با وجود ادامه حملات هوایی در عراق، آمریکا تا کنون در داخل خاک سوریه علیه مواضع گروه دولت اسلامی[داعش] اقدامی نکرده است، هرچند باراک اوباما اخیرا از ارتش آمریکا خواسته است که تمام گزینه های لازم برای گسترش احتمالی دامنه حملات به قلمروی سوریه را آماده کند.

 

 

 

 

عملیات ارتش عراق و کردها

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در سلیمانیه می‌گوید که شهر آمرلی بیش از ۷۰ روز است که در محاصره نیروهای گروه دولت اسلامی[داعش] بوده و در این مدت، امدادرسانان تنها چند بار از راه هوایی به این شهر کمک‌های غذایی و بهداشتی رسانده‌اند.

 

 

منابع خبری در شهر طوز خورماتو در نزدیکی آمرلی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که ارتش و نیروهای پشتیبان آن از شمال و جنوب دست به حمله زده‌اند.

 

 

هفته گذشته سازمان ملل متحد خواهان توقف کشتار در آمرلی شده بود. اعضای گروه دولت اسلامی[داعش]، ترکمان‌های شیعه را مرتد حساب می‌کنند.

 

 

جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در اربیل می‌گوید که نظامیان عراق از دو جبهه در منطقه صلاح‌الدین در شمال عراق دست به حمله زده‌اند.

 

 

گفته شده است که نیروهای پیشمرگ کرد هم در غرب طوز خورماتو هستند که در حدود شمالی آمرلی است و واحدهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه از سمت جنوب در حال نزدیک شدن به آمرلی هستند.

 

 

به نقل از منابع نزدیک به ارتش عراق گزارش شده است که شکست محاصره آمرلی تنها هدف این عملیات نیست، بلکه نیروهای نظامی در پی باز کردن دوباره جاده‌ای هستند که بغداد را به شمال عراق وصل می‌کند.

 

 

نیروهای گروه دولت اسلامی[داعش] این جاده را مسدود کرده‌اند.

 

 

 

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA)، همزمان با حمله نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد برای شکستن محاصره شهر آمرلی، ارتش آمریکا نیز می‌گوید جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آن به مواضع «خلافت اسلامی»[داعش] در نزدیکی سد موصل حمله کرده‌اند.

 

 

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این پنج حمله هوایی در هشتم شهریور با هدف حمایت از نیروهای عراقی انجام شده است.

 

 

این حملات به نابودی خودرو، مواضع و بخشی از سلاح‌های گروه تروریستی «خلافت اسلامی» انجامیده است.

 

 

به گفته ارتش آمریکا همه هواپیماها پس از انجام ماموریت خود، سالم به پایگاه بازگشته‌اند.

 

 

ستاد فرماندهی می‌گوید از زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، اجازه انجام حملاتی هوایی را علیه «خلافت اسلامی» (سابقا با نام داعش) در عراق صادر کرد، ۱۱۵ بار چنین حملاتی انجام شده است.

 

 

حملات زمینی برای شکستن محاصره شهر آمرلی را نیروهای ارتش عراق، داوطلبان و پیش‌مرگه‌های کرد انجام می‌دهند.

 

 

نیروهای ارتش عراق با مشارکت "گروهان های صلح" عملیاتی را از سه محور برای آزادسازی شهر آمرلی آغاز کردند که از بیش از ۲ ماهه پیش تاکنون در محاصره گروه تروریستی داعش است.

 

 

شهر «آمرلی» در استان صلاح الدین در شمال بغداد از زمان حمله نیروهای خلافت اسلامی در اوایل ماه ژوئن در محاصره اسلامگرایان افراطی قرار دارد.

 

 

عمده ساکنان این شهر را ترکمان‌های شیعه عراق تشکیل می‌دهند و پیشتر نگرانی‌هایی در مورد احتمال کشتار آنها به دست «خلافت اسلامی» بیان شده بود.

 

 

سه روز پیش از این حملات رسانه‌ها به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا گفته بودند آن کشور در حال بررسی انجام عملیات انسان‌دوستانه کمک‌رسانی به ترکمن‌های شیعه عراق در شمال آن کشور است که تحت محاصره گروه «خلافت اسلامی» قرار گرفته‌اند.

 

 

پیش از آن نیکلای ملادنف، نمانیده سازمان ملل در ماموریت کمکی به عراق، خواستار «کمک‌رسانی فوری به آمرلی» شده بود و وضعیت منطقه را «بسیار سخت» توصیف کرده بود.

 

 

مقام های عراقی می گویند، دست کم ۱۰ روستا در مسیر آمرلی از نیروهای گروه خلافت اسلامی پس گرفته شده است.

 

 

 

444

 


4605418
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت: دشمن برای بحث حجاب برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است