علمی فناوری 21:30 - 29 فروردین 1393
ساختار بلورین خاص پوسته‌های ستاره نوترونی که برای سال‌ها صحیح تصور می‌شد، احتمالاً اشتباه است و قطعا نظریه پردازان را وادار به تجدید نظر در مدل‌های ستاره‌های نوترونی می‌کند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ پوسته‌ی ستاره نوترونی تنها بخشی از جرم ستاره را تشکیل می‌دهد اما به طور قابل توجهی پدیده‌هایی همچون آهنگ سرمایشی و تولید اشعه گاما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



دو تن از نظریه‌ پردازان دریافته‌اند که ساختاری که سال ها فیزیک‌ دانان نجومی در نظر می گرفتند، ناپایدار است که در صورت رهیافت درستی آن، نظریه  پردازان می بایست بسیاری از وی‍‍ژگی‌های اساسی ستاره‌ های نوترونی را بار دیگر محاسبه کنند. همچنین این شانس وجود دارد که این موجودات، چشمه قوی‌تری از تابش گرانشی باشند که به صورت بالقوه قابل آشکارسازی است، قویتر از آنچه همگان قبلاً انتظار داشتند.







ویژگی‌های پوسته یک ستاره نوترونی، به شدت پدیده‌هایی همچون انفجار های تابش ایجاد شده توسط ستاره‌های نوترونی بسیار مغناطیسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



اخترشناسان می‌گویند وقتی یک ستاره نوترونی در حال شکل گیری است، که هسته یک ستاره بسیار عظیم به یک ابرنواختر (سوپرنوا) فروپاشی  کند و کره‌ای به قطر حدود ۲۰ کیلومتر با جرم بیشتر از جرم خورشید به جا گذارد.



آنها معتقدند ساختار میکروسکوپی پوسته خارجی، شبکه‌ای از هسته‌های غنی از نوترون است که توسط گاز یکنواخت الکترونی احاطه شده است و هر چه به سمت مرکز ستاره پیش رویم فشار افزاینده باعث ترکیب هرچه بیشتر الکترون‌ها و پروتون‌ها و تشکیل نوترون‌ها می شود و در نتیجه چگالی نوترونی در هسته‌ها افزایش می‌ یابد که سرانجام در پوسته داخلی، هسته‌ها قابلیت پذیرش نوترون بیشتر را از دست می‌دهند و نوترو‌ن های آزاد یک ابر ستاره که به شبکه نفوذ می‌کند را می سازند.



اخترشناسان بر این باورند که تغییر شکل‌ها و شکاف‌ها در پوسته های ستاره‌های نوترونی به پدیده‌ هایی همچون امواج گرانشی، انفجارهای اشعه گاما و رخدادهایی که در آن‌ها چرخش ستاره ناگهان سرعت می‌گیرد، ارتباط داده می شوند. ساختار پوسته‌ی داخلی کلید فهم این رخدادها است.



دمیتری کوبایوکوف، از دانشگاه امیا در سوئد می‌گوید این موضوع از دهه ۱۹۷۰ مورد مطالعه بوده است که ساختار پوسته‌ی داخلی، به صورت شبکه به اصطلاح مکعب مرکز پر (bcc) و گاز الکترونی که در سرتاسر ساختار جریان داشته را مدل سازی نمودند.



کوبایوکوف و کریستوفر پتیک از دانشگاه کپنهاگ و موسسه فیزیک نظری وابسته به شمال اروپا (NORDITA) در استکهلم، در این کار جدیدشان، برهم کنش میان نوترون‌های آزاد و شبکه را توضیح داده‌ اند.



آنها دریافتند که نوترونها تا حدی مشابه جزء اضافی در آلیاژ فلزی هستند و باعث یک کشش موثر میان هسته‌ها می شوند. این کشش، اثرات چشمگیری روی پاسخ پوسته به ارتعاشات شبکه با طول موج کوتاه دارد. شبکه به طور مداوم با ارتعاشاتی که گستره وسیعی از طول موج ها را دارد، به آهستگی تکان می‌خورد. این تیم متوجه شده است که سیستم در طول موج‌های کوتاه‌تر از حدود ۲ تا ۵ برابر فاصله شبکه، ناپایدار است و کمبود استحکام باعث می‌ شود اندازه ارتعاشات به طور مداوم رشد کند. کوبایوکوف بر این نظر است که ناپایداری ایجاب می‌کند فرض معمول آرایش بلورین bcc هسته‌ها، نادرست باشد. 


انتهای پیام/








3513292
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است