فرهنگی‌هنری 16:39 - 02 شهریور 1398
مهدی سجاده‌چی با بیان اینکه "هشتمین شب فیلمنامه با تغییراتی جدید برگزار خواهد شد" گفت: جوایز این دوره بر اساس دسته‌بندی ژانرهای سینمایی به برگزیدگان اهدا می‌شود. همچنین به برندگان نشان مخصوص این انجمن به نام «نشان سپنتا» تعلق خواهد گرفت.

از وعده‌ی تغییرات در شب فیلم‌نامه نویسان تا اعلام نامزدها

به گزارش ایسنا، نشست خبری هشتمین شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران همراه با اعلام نامزدهای شب فیلم‌نامه و سیاست‌های تازه‌ کانون فیلم‌نامه‌نویسان در شکل برگزاری جشن، شنبه دوم شهریورماه در خانه سینما (ساختمان شماره 2) برگزار شد.

مهدی سجاده‌چی رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما در این نشست بیان کرد: امسال یک‌ تغییر اساسی در شیوه برگزاری شب فیلمنامه ایجاد شده و قرار بر این شد که به جای اینکه مثل هر سال یک جایزه به بهترین فیلمنامه سال اهدا شود، آثار اکران شده در سال ۹۷ را ژانر بندی کنیم.

او ادامه داد: با این کار قادر خواهیم بود ژانرهای پرتکرار و آنهایی که مخاطب بیشتری دارند را شناسایی کنیم و در آنهایی که فقر کمیت دارند را مشخص کنیم.این آسیب شناسی که جشن ما انجام می‌دهد به برنامه‌ریزان کمک خواهد کرد تا نیازها و کمبودها به شکل کارشناسی فراهم شود. در نهایت مراسم ما به تنوع و غنای ژانرها کمک خواهد کرد.

سجاده‌چی افزود: از امسال جوایز ما صاحب نام شدند و به نام «نشان سپنتا» به یاد عبدالله حسین سپنتا به برگزیدگان اهدا می‌شود. این نام یادآور نخستین فیلمنامه سینمای ایران است و رونمایی آن در روز جشن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کانون فیلمنامه نویسان در وزارت کار ثبت شده است، توصیح داد: کانون بیش از ۲۰ و چند سال است با همین عنوان فعالیت کرده و اکنون با توجه درتغییرات این آخرین برنامه ای است که با نام کانون فیلمنامه نویسان برگزار میشود و پس از این با عنوان انجمن صنفی فیلمنامه نویسان شناخته خواهد شد.

این نویسنده درباره مشخص شدن دستمزدهای فیلمنامه نویسان که توسط انجمن اعلام شده است بیان کرد: تا پیش از این قاعده‌ای وجود نداشت و رقم‌های بسیار بالا به برخی فیلمنامه نویسان داده می شد ما با این کار خواستیم مانع دستمزدهای بسیار پایین در سینما شویم. متاسفانه این به یک روال تبدیل شده که تهیه کنندگان پولی را برای فیلمنامه در نظر نگیرند و تولید از حضور عوامل آغاز میشود. ما قادر نیستیم مصوبه‌هایمان را الزامی کنیم ما تنها بیانیه‌ دادیم  و برای مشخص کردن آن ارقام دقیق سه سال گذشته را رصد کردیم و حتی تورم را در نظر نگرفتیم و در نهایت این ارقام اعلام شد.

او ادامه داد: اما این بیانیه‌ تنها ضمانت اجرایی‌اش رسانه‌ها هستند تا شفاف سازی صورت بگیرد. بالای ۱۷۰ عضو در این کانون داریم و شاید سالانه ۱۰ تا ۱۵ فیلم نامه به سینما یا نمایش خانگی راه پیدا می‌کند بنابر این به طور متوسط در هر ۶ یا ۷ سال یکبار درآمد دارند.

سجاده‌چی درباره بحث صیانت شغلی و نیز جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار شده، توضیح داد: افرادی معتقد بودند باید دولت از امنیت شغلی حمایت کند اما رئیس سازمان سینمایی گفت سازمان سینمایی میتواند و باید از امنیت حرفه ای یا صنفی صیانت ‌می‌کند. ما هم گفتیم فقط نویسنده‌ای می‌تواند فرم پروانه ساخت را پر کند که عضو این انجمن باشد اما این اتفاق نمی‌افتد .ما راه حل دادیم و گفتیم عضو ما باید یک فیلم اکران شده داشته باشد و نامش در تیتراژ باشد. بنابر این سال سینمایی که حدودا ۱۴ ماه است به عنوان یک سیکل کامل در نظر گرفتیم و گفتیم زمانی که فردی میخواهد پروانه ساخت بگیرد به او عضویت موقت ۱۴ ماهه میدهیم تا بتواند در شورای پروانه ساخت مجوز ساخت بگیرد. اما این نامه که متنی بسیار ساده و قابل فهم دارد و بر اساس صحبت‌های آقای انتطامی است ۱۲ تا ارجاع خورده و بیش از دو ماه است که به تعویق افتاده است.

او درباره نحوه داوری هم توضیح داد: فیلمنامه‌ها از روی اثر ساخته شده قضاوت شده‌اند. اما داوری ها به این شکل است که اگر بین فیلمنامه نویس و فیلمساز اختلاف حقوقی وجود داشته باشد و آنچه که نوشته شده فرق بسیاری با متن داشته بر اساس فیلمنامه بررسی میشوند. در این دوره علی رغم اختلافات مشکل جدی وجود نداشت بنابر این آثار بر اساس فیلمها بررسی شدند.

وی ادامه داد: در گروه مجازی کانون اعلام کردیم تمام اعضا نظرشان را بگویند و از بین هر فیلمی که در اکران ۹۷ دیدید ۵ فیلم انتخاب کنید و برای ما بفرستید اما استقبال زیاد نبود و اعضای صنف مشارکت زیادی نداشتند، البته قابل درک بود زیرا وقتی حمایت فقط در حد دادن دو بلیت جشنواره و یا بیمه نصفه نیمه است ما توقع زیادی نداریم. بنابر این ما با ۲۵ عضو که مشارکت کردند و اعضای شورای مرکزی و علی البدل‌ها، نامزدها را مشخص کردیم.

این نویسنده همچنین گفت: در مرحله امضا چهارتفاهم نامه با بنیاد سینمایی فارابی هستیم و شاهد یک تحول بزرگ در فعالیت‌های کانون خواهیم بود و اولین بار است که بخش‌های دولتی سینما کار فرهنگی انجام می‌دهند.

خسرو نقیبی سخنگوی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران نیز بیان کرد: ۱۰ ژانر سینمایی را در نظر گرفتیم و با کمی تساهل به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها در هفت‌ ژانر فیلم داشتیم. درام، کمدی و جنایی‌ ژانر پرتکرار بودند و فیلم‌های فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگی فیلم‌های کم اقبال هستند.

او ادامه داد: ما فیلمهای نمایش داده شده از ۲۳ اسفند سال ۹۶ که شروع اکران سال ۹۷ است تا پیش از آغاز اکران نوروزی سال ۹۸ را در نظر گرفتیم. بر اساس دسته بندی‌های انجام شده، در سه رشته درام، کمدی و جنایی‌ نامزد اعلام می شود اما در چهار رشته فانتزی، موزیکال، اکشن و جنگ نامزدی اعلام نمیشود و تنها در روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد فارابی برنده مشخص می‌شود. علت این اتفاق نیز کم بودن تعداد فیلمها بوده است.

نقیبی اضافه کرد: در این دوره جوایزی در هفت‌ ژانر و دو جایزه ویژه هنرو تجربه و به انتخاب مردم نیز خواهیم داشت. سه تقدیر هم خواهیم داشت که یکی از آنها مربوط به خشایار الوند می‌شود و دو تقدیر دیگر از یک داستان نویس و یک نفر از اعضای کانون فیلمنامه نویسان داریم که نام آنها روز جشن مشخص خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ژانرهای سینمایی فیلم اجتماعی یا کودک نداریم و این اشتباه در میان مردم وجود دارد بیان کرد: ما می‌خوایم سعی کنیم ژانرهای درست را افراد بشناسانیم و نشان دهیم نمونه‌های درست چه هستند.

سخنگوی انجمن فیلمنامه نویسان درباره شیوه رای گیری مردمی هم توضیح داد که در چند روز آینده اطلاع رسانی خواهد شد و فیلمهایی به عنوان نامزد اعلام می‌شوند و سپس به صورت الکترونیکی و در سایت مردم میتوانند به فیلم مورد علاقه خود رای دهند. تمهیدات امنیتی هم در نظر گرفته شده تا افراد نتوانند با یک آیپی چند بار رای دهند.

نامزدهای دریافت نشان سپنتا

بهترین فیلمنامه جنایی:

آخرین بار کی سحر را دیدی نوشته امیر عربی

گرگ بازی عباس نظام دوست، مجید اسلامی و علی نعمت اللهی

مغزهای کوچک زنگ زده هومن سیدی

بهترین فیلمنامه کمدی:

قانون مورفی‌ محمدعلی حسینی، پویا مهدوی زاده، پوریا شجاعی

مارموز آیدین سیار سریع

مصادره علی فرقانی

میلیونر میامی مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی و محمد شهابی

بهترین فیلمنامه درام:

استیگمات‌ نوشته پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی

بمب یک عاشقانه نوشته پیمان معادی

چهار راه استانبول نوشته مصطفی کیایی

شعله ور نوشته هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله

هت تریک نوشته رامتین لوافی

بهترین فیلمنامه هنرو تجربه:

فیلمنامه فیلم کوپال نوشته کاظم ملایی

فیلم نامه درساژ نوشته حامد رجبی

فیلمنامه پاسیو نوشته مریم بحرالعلومی

چهار ژانر فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگ در روز اهدای نشان سپنتا جایزه این ژانرها  را دریافت می‌کنند. دو نشان دیگرهم به فیلمنامه برگزیده هنر و تجربه و انتخاب مردمی اهدا خواهد شد.

هنر و تجربه از این ژانر بندی خارج شده زیرا تعدد فیلم‌هایی هم که در این گروه اکران شدند زیاد بودند و امکان دسته بندی وجود نداشته است.

انتهای پیام


10217330
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است