گوناگون 08:44 - 21 مرداد 1401

ناهنجاری دهلیز فوقانی قلب خطر زوال عقل را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است ناهنجاری در دهلیز فوقانی سمت چپ قلب خطر زوال عقل را تا ۳۵ درصد افزایش دهد، حتی در افرادی که هرگز سکته مغزی یا فیبریلاسیون دهلیزی نداشته اند.

دهلیز چپ، یکی از چهار حفره قلب، خون را از ریه‌ها به بطن چپ (حفره چپ پایین) منتقل می‌کند، تا خون در بقیه بدن توزیع شود. کاردیوپاتی دهلیزی، یک ناهنجاری در ساختار یا عملکرد دهلیز چپ، اغلب پیش‌بینی‌کننده خطر بیماری قلبی است. فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی هر دو با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند و کاردیوپاتی دهلیزی با ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی مرتبط است.

محققان دانشگاه جان هاپکینز سعی کردند مشخص کنند که آیا ارتباطی بین کاردیوپاتی دهلیزی و زوال عقل وجود دارد یا خیر، و اگر وجود دارد، آیا این ارتباط متمایز از فیبریلاسیون و سکته مغزی است.

در این مطالعه ۱۵ هزار شرکت کننده در رده سنی ۴۵ تا ۶۵ سال حضور داشتند. همه شرکت‌کنندگان هر سه سال یک‌بار تحت معاینات بالینی قرار می‌گرفتند، و این مطالعه شرکت‌کنندگان را از طریق ششمین ویزیت شأن، بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، و هفتمین ویزیت شأن، بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ردیابی کرد.

در پنجمین، ششمین و هفتمین ویزیت بالینی عملکرد شناختی شرکت کنندگان از نظر زوال عقل ارزیابی شد.

ارزیابی‌های مختصری از سرعت پردازش، حافظه اپیزودیک، زبان، توجه و عملکرد اجرایی در مجموعه آزمون‌های عصبی روان‌شناختی گنجانده شد. یک متخصص، تشخیص زوال عقل را با استفاده از این معیارها تعیین کرد.

برای ارزیابی اندازه و عملکرد دهلیز چپ قلب، ارزیابی قلبی شامل اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی و آزمایش خون انجام شد.

طی بیش از ۳۰ سال پیگیری، ۷۶۳ نفر دچار زوال عقل شدند و ۱۷۰۹ نفر مبتلا به کاردیوپاتی دهلیزی تشخیص داده شدند. به نظر می‌رسد که احتمال زوال عقل در افراد مبتلا به کاردیوپاتی دهلیزی ۳۵ درصد بیشتر بود.


11651581
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است