بین‌الملل 11:02 - 25 شهریور 1398
تلاش‌ها به رهبری آمریکا برای بیرون کردن رئیس جمهوری ونزوئلا وارد مرحله جدیدی شده و نگرانی‌ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین کلمبیا و ونزوئلا و فعال شدن یک معاهده دفاعی مشترک ۷۰ ساله بین کشورهای نیمکره غربی را تشدید کرده است.

نگرانی‌ها نسبت به وقوع درگیری نظامی بین ونزوئلا و کلمبیا

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اعضای "معاهده کمک متقابل درون آمریکایی" موسوم به معاهده ریو اخیرا توافق کردند تا به این بسته مصوب ۱۹۷۴ رجوع کنند؛ بر اساس این معاهده، اقدامات مشترک از تحریم‌های اقتصادی تا استفاده از نیروی نظامی و توقف راه‌های ارتباطی و حمل و نقل علیه کشور مدنظر اعمال می‌شود. وزرای خارجی ۱۹ کشور عضو قرار است اواخر ماه جاری میلادی دیدار کنند و درباره اینکه چه اقداماتی برای از میان برداشتن این تهدید از سوی ونزوئلا لازم است، تصمیم‌گیری کنند.

کارلوس تروخیو، سفیر آمریکا در سازمان کشورهای آمریکایی گفت: اگر منزل همسایه شما در حال سوختن باشد، نگاه می‌کنید و دست به مداخله نمی‌زنید یا اینکه به کمک همسایه می‌روید تا آن را از آتش بیرون بیاورید؟

کلمبیا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را به اسکان و تسلیح چریک‌های کلمبیایی متهم می‌کند که تهدیدی برای انجام حملات تروریستی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز ناامیدی خود را بابت ماندن مادورو در قدرت با وجود فعالیت‌های اپوزیسیون در ونزوئلا ابراز کرده و تحریم‌های سنگینی را علیه مقام‌های دولت کاراکاس وضع کرده است.

مقام‌های دولتی آمریکا با اذعان به این مساله که معاهده ریو شامل رویکردهای استفاده از نیروی نظامی می‌شود، گفته‌اند هدف نهایی آنها افزایش تحریم‌ها شامل متوقف کردن نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا و ارائه یک چارچوب حقوقی برای سایر کشورهای نیمکره غربی برای پیوستن به این اقدامات است.

 یکی از مقام‌های آمریکایی گفت:‌ معاهده ریو یک کتابچه شامل دورنمای نظامی، تحریم‌ها و اقدامات سیاسی است و بر اساس شرایط منطقه، آن کاری که باید انجام شود، صورت می‌گیرد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکای لاتین که خواست نامش فاش نشود، گفت: این معاهده شبیه به یک شیب لغزنده است. شما برای تحریم آن را اجرایی می‌کنید اما بعدا می‌بینید که دچار یک درگیری احتمالی هم شده‌اید. اعمال ممنوعیت در دریا یا بستن حریم هوایی بر روی ونزوئلا یک روی دیگر هم دارد و آن استفاده احتمالی از زور است.

انتهای پیام


10238784
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عناصر اشغالگر رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته دست کم ۲۵ فلسطینی از جمله یک کودک و اسرای سابق را از کرانه باختری بازداشت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس حزب راست افراطی فرانسه اعلام کرد که دولت پاریس برای جبران اشتباهات خود در جیب مردم دست می‌برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر لتونی تصریح کرد: اعضای ناتو هنوز آمادگی کافی برای مذاکره بر سر اعزام نیرو به اوکراین را ندارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شرکت‌های خارجی که پس از جنگ اوکراین از روسیه خارج شدند، تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود علیه طرح خط لوله انتقال گاز ایران گفت: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد این پروژه روشن است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان جهانی بهداشت از افزایش آزار و اذیت در فضای مجازی در سطح جهان خبر داد و آن را زنگ خطری برای جوامع دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری رژیم صهیونیستی ظهر امروز (پنج‌شنبه) از حمله موشکی شدید از خاک لبنان به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از گزارش‌ها پیرامون استفاده گروه‌های تروریستی از تلگرام برای عضوگیری و ایفای نقش در حملات مسکو، روسیه خواستار توجه بیشتر این پیام‌رسان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بیل کلینتون و باراک اوباما رؤسای‌جمهوری اسبق آمریکا و جو بایدن در ائتلافی بی‌سابقه علیه پیروزی ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، با یکدیگر متحد شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی که سال گذشته بار‌ها به قرآن کریم هتاکی کرده بود، در پی اخراج از سوئد به نروژ پناهنده شد. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است