استانی 14:20 - 01 آبان 1393
ساری؛
توسعه پژوهش در زمینه کلنی های عسل ،ظرفیت های اشتغالزایی پایدار این محصول شیرین شمالی را ایجاد می کند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران صبح امروز در جشنواره برگزاری نخستین جشنواره عسل در شیرگاه با اشاره به اینکه 8هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است گفت :از این تعداد 4هزار گونه در مازندران رشد ونمو دارند

احسانی افزود :2هزار گونه گیاهی در مازندران قابلیت شهدزایی و2هزار گونه دیگر مرتعی است که 70درصد گرده افشانی این گونه ها دراستان توسط زنبورها انجام می شود

وی بر تقویت پرورش زنبور عسل وتولید این محصول شیرین، توسعه پژوهش ،صادرات وایجاد ظزفیت اشتغالزایی پایدار در استان تاکید کرد

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران برقابلیت های تولید وپرورش وتولید عسل در مازندران اشاره کرد گفت :در سال 91سازمان کشاورزی مازندران 273هزارمیلیارد ریال تسهیلات به زنبور داران استان پرداخت کرد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه 99 درصد کلنی‌های زنبور عسل در مازندران مدرن هستند، گفت: از این تعداد تنها 365 کلنی بومی و بقیه یعنی 418 هزار و 673 کلنی مدرنهستند.

عطائی‌نژاد افزود: بر اساس سرشماری سال گذشته در 20 شهرستان استان 419 هزار و 38 کلنی زنبور عسل مدرن و بومی وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری میانگین تولید عسل هر کلنی 9.23 کیلوگرم بوده است، گفت: در سال گذشته 3 هزار و 863 تن عسل در مازندران تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه طبق تحقیقات انجام شده، حدود یک سوم کل غذای روزانه انسان‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت این حشره گرده‌افشان بستگی دارد، افزود: به عبارت دیگر گرده‌افشانی 47 درصد محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل است از این رو ارزش اقتصادی گرده‌افشانی زنبور عسل را در دنیا 25 تا 100 برابر ارزش عسل تولید شده در سال می‌دانند.

عطائی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر زنبورستان‌های مازندران توسط 5 هزار و 151 نفر زنبوردار پرورش و نگهداری می‌شوند و تعداد 5 هزار و 918 نفر نیز به ‌عنوان زنبوربان و یا کارگر جذب این حرفه شدند.

عطائی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده‌است، افزود: مازندران رتبه پنجم تولید عسل را در کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه تعویض ملکه هر دو سال امری ضروری است، گفت:امسال با مشارکت بخش خصوصی 24 هزار و 470 فروند ملکه زنبور عسل در مازندران بین زنبورداران توزیع شد.

انتهای پیام/ز


5021908
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است