اجتماعی 11:45 - 06 بهمن 1399
فرماندار ویژه شهرستان ری خبر داد
فرماندار ویژه شهرستان ری بر لزوم کار کارشناسی و مطالعات گسترده برای جدایی مدیریت شهری ری از تهران تاکید کرد و از بررسی های جدید مجلس برای جدایی مدیریت شهری ری از تهران خبر داد.

بررسی های جدید مجلس برای جدایی مدیریت شهری ری از تهران

حسین توکلی کجانی در گفت وگو با ایسنا، درباره تشکیل شورای شهر مستقل برای ری و تاثیرات مثبت و منفی این اقدام برای این شهرستان، گفت: ری قبلا جدا از تهران بوده است؛ در حقیقت اگر قوانین و مقرارت دهه های ۳۰ و ۴۰ را مشاهده کنیم، قانون تقسیمات کشوری و  شرایط احراز شهردار را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که در آن زمان شهر ری به عنوان یک شهرداری مستقل از تهران در نظر گرفته شده است، اما بر اساس تصمیماتی که در گذشته اتخاذ شده و با توجه به نزدیکی و ارتباط دو نقطه جمعیتی تهران و ری شهرداری این دو شهر یکپارچه  دیده شد و در دوره ای منطقه ای دیگر و امروز به نام منطقه ۲۰ تهران شناخته می شود و فعالیت می کند.

وی ادامه داد: جدایی ری در حوزه مدیریت شهری در دوره های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی ودر هر زمان با نگاهی متفاوت مورد توجه قرار می گرفت. بر همین اساس کارهای مطالعاتی فراوانی از سوی مرکز پژوهش های مجلس تا نهادهای مستقل و کمیسیون  اصل نود ، بر روی این موضوع انجام داده اند، اما اگر بر اساس قانون بخواهیم این موضوع را ارزیابی کنیم تاکید می کند هر شهرستانی مرکزی دارد که می بایست یک شهر باشد و هر شهرهم باید شورای اسلامی براساس قانون اساسی داشته باشد.

توکلی افزود: شهر ری در مدیریت شهری با تهران بوده اما با توجه به اتفاقات آن زمان در سال ۹۱ این خلاء قانونی مشاهده شد ، در مجلس قانونی مصوب شد تحت عنوان الحاق تبصره ای ذیل ماده ۱۲ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور که در محدوده شهری تهران، ری و تجریش یک شورای اسلامی تشکیل شود؛ بر همین اساس در اصل ، امروز شورای اسلامی شهر تهران نیست بلکه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش داریم و باید حتما این عنوان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعات بیشتر در حوزه جدایی مدیریت شهری ری از تهران گفت: اینکه این جدایی به نفع شهرستان خواهد بود یا خیر اولا باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که اینجا پایتخت است و باید برای آن برنامه و مدیریتی واحد داشته باشیم. در حقیقت این پایتخت به عنوان "ام القرای جهان اسلام" باید برنامه ای منسجم و دقیق داشته باشد باید به پایتخت نگاه مدیریت شهری واحد داشته باشیم. برای جدایی مدیریت شهری ری باید بررسی کنیم که از نظر برنامه ریزان شهری و شهرسازی این تصمیم گیری چه نقاط ضعف و قوتی به همراه دارد و در این مسیر تجربیات جهانی و تجربیات داخل کشور را مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مرکز شهرستان ری یک منطقه از شهرداری تهران خدمات رسانی و  مدیریت می کند و شهرداری به عنوان شهرری وجود ندارد و منطقه ای  از شهرداری تهران است که این امر بر اساس قانون مصوب شده و امروز برای هر اقدام دیگری نیازمند اصلاح قانون هستیم. اخیرا مرکز پژوهش های مجلس مجددا بررسی ها را آغاز کرده و نمایندگان مجلس نیز طرحی درخصوص اصلاح ماده ۱۲ ارائه کرده اند و مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز مشاور گرفته و روی این موضوع کار تحقیقاتی انجام می دهد و از سوی دیگر نخبگان ، پیشکسوتان و معتمدین محلی شهر ری نیز جمعی را شکل داده اند و بررسی این موضوع را انجام می دهند؛ بی تردید باید همه این بررسی ها جمع بندی شود و این اقدامات براساس قانون و با هدف و بر اساس مطالعه، نفع مردم و مدیریت منطقه به پیش برود.

فرماندار ویژه شهرستان ری با تاکید بر اینکه باید برای تهران و کلانشهرها در حوزه مدیریت شهری تصمیمات اساسی اتخاذ شود، افزود: بسیاری شهرهای تازه تاسیس اطراف تهران روزی در حریم تهران و تحت مدیریت شهری تهران بوده است، اما به دلیل عدم مدیریت مناسب دهه های  گذشته تمامی این شهرها همانند چهاردانگه، باقرشهر ، کهریزک، باغستان، شهر قدس و...... توسعه پیدا کردند و جدا شدند، درحالی که اگر مدیریت توانمندی بود و خدمات یکسانی همانند تهران ارائه می شد هیچگاه از تهران جدا نمی شدند. قطعا اگر می خواهیم پایتخت را به سمتی هدایت کنیم که مردم از پیرامون وارد آن نشوند باید خدمت رسانی را ارتقاء دهیم و سطح خدمات به شهرستانهای اطراف تهران ، حریم و داخل پایتخت را یکسان ارائه کنیم به این ترتیب مدیریت جمعیت و  رفع بسیاری از چالش های پایتخت محقق خواهد شد و اشتیاق شهروندان به سکونت به مناطق ۲۲ گانه مدیریت می شود.

وی تاکید کرد: قطعا جدایی مدیریت شهری ری نیازمند کار کارشناسی است؛ از سویی قانون داریم و از سوی دیگر مطالعات در حال انجام است. باید در کنار بررسی برای اتخاذ تصمیم جدید موارد قانونی هم اصلاح شود، اما نکته قابل تامل و تعجب این استکه شهرداری تهران برای هرموضوعی از جمله مشاغل آلاینده و مزاحم و خروج آن از تهران متاسفانه اولین نقطه ای که جانمایی می کند شهرستان ری است و همه این مسائل به سمت ری سوق داده می شود و این موجب انباشت مشکلات در این شهرستان ناشی از چنین تصمیماتی در گذشته شده است.

انتهای پیام


10919997
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است