اجتماعی 09:10 - 09 شهریور 1394
منشأ بیماری تنفسی مرس شترهای آلوده و مصرف شیر و لبنیات شترها است.

پاسخ وزارت بهداشت به نگرانی‌ها در مورد مرس
به گزارش افکارخبر، سید مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اظهار کرد: این بیماری، یک بیماری موذی است.



ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه یا "مرس"




گویا در خصوص بیماری تنفسی "مرس" اظهار کرد: بیماری مرس که در زبان انگلیسی به اختصار "ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه" است نوع جدیدی از ویروس شمرده می‌شود که به دلیل شیوع اولیه این بیماری در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی و کشورهای خاورمیانه نام خاورمیانه را به دنبال خود یدک می‌کشد.



وی در ادامه بیان کرد: این بیماری همه‌گیر با مسافرت فردی از عربستان سعودی به کره جنوبی شیوع پیدا کرد. همچنان این بیماری در شهر ریاض عربستان وجود دارد و اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند از محیط بیمارستان و تماس با افراد مبتلا به آن دچار شده‌اند. افراد مبتلا اغلب برای درمان بیماری دیگری به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و مبتلا به بیماری "مرس" شدند.



رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص شناسایی بیماری "مرس" اظهار کرد: اطلاعات جمع‌آوری شده در خصوص بیماری "مرس" در حال حاضر هنوز کامل نیست، ولی تاکنون منشأ این بیماری، شترهای آلوده، مصرف شیر و لبنیات آن‌ها، تماس انسان با شترها و در درجه دوم انتقال از فرد بیمار به فرد سالم در تماس نزدیک عنوان شده است.



وی همچنین در خصوص دیگر شهرهای عربستان، افزود: مواردی هم در دیگر شهرهای عربستان گزارش شده است که بیشتر به علت در تماس بودن کادر درمانی، پرستاران و پرسنل بیمارستان، بیماری به شهرهای دیگر شیوع پیدا کرده است.



اقدامات وزارت بهداشت در مقابل بیماری تنفسی مرس برای زائران خانه خدا




رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرد: ما برای جلوگیری از ورود این بیماری به داخل کشور برنامه‌هایی را انجام داده‌ایم و آمادگی لازم توسط دولت عربستان و دولت ایران وجود دارد. برای پیشگیری از ورود بیماری به کشور و مبتلا نشدن زائران و هموطنان کادرهایی آموزش لازم را دیده‌اند و به همراه کاروان‌های زیارتی به عربستان اعزام شده‌اند. اطلاع‌رسانی‌ها به زائران صورت گرفته تا اینکه در تمام مدت زمان اقامت و حتی بازگشت به کشور مسایل ایمنی و موارد ذکر شده را مورد توجه جدی قرار دهند.



وی ادامه داد: پیشگیری‌ها و مراقبت از ورود بیماری مزمن تنفسی مرس از فرودگاه داخل کشور شروع می‌شود و تا دو هفته بعد از بازگشت زائران هم ادامه خواهد داشت.



وی در خصوص تیم متخصص ارسالی از ایران به همراه زائران، افزود: دو تیم تخصصی به همراه زائران زیارت به خانه خدا فرستاده‌ایم که وظیفه‌ی آنها این است که افراد مشکوک و احتمالی را شناسایی کنند و اقدامات لازم را در خصوص این افراد انجام دهند.



سیدمهدی گویا با اشاره به موارد ابتلا در داخل کشور، اظهار کرد: این بیماری یک بیماری موذی است. همانطور که اطلاع دارید مواردی هم در داخل کشور مشاهده شده است که تعداد آن شش مورد بوده و تمام این موارد مربوط به کرمان بود. از این تعداد چهار مورد ابتلا به علت انتقال بیمارستانی بوده که بلافاصله تحت کنترل درآمده است. بعد از مشاهده شش مورد در شهر کرمان تاکنون هیچ مورد دیگری از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.



علایم و نشانه‌های بیماری مزمن تنفسی "مرس"




سیدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص نشانه‌های بیمای "مرس" اظهار کرد: از علایم شایع در افراد مبتلا به بیماری تنفسی "مرس" می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال و مشکلات قلبی و انعقاد خون اشاره کرد.



وی در پایان افزود: به مردم کشورمان و زائران خانه‌ی خدا این اطمینان خاطر را می‌دهیم که با رعایت مواردی که کادر تخصصی به آنها گوشزد کرده‌اند، می‌توان از ورود بیماری "مرس" به کشور و شیوع آن جلوگیری کرد.

6983265
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ۵ نقطه محوری شهر تهران میزبان کلان پروژه‌های شهرداری در ماه رمضان و عید نوروز هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است