بین‌الملل 20:15 - 04 خرداد 1394
المیادین:
روابط ترکیه و مصر به علل مختلف با تنش بسیار همراه است و عربستان سعودی نیز هنوز موفق نشده است از اختلافات آنها بکاهد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی عنوان کرد، در پی صدور حکم اعدام برای محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر و شماری از رهبران اخوان المسلمین در این کشور و در پی اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری فعلی مصر را کودتاچی توصیف کرده بود روابط ترکیه و مصر متشنج تر شده است.

این شبکه در ادامه در گزارشی گفت: صدور حکم اعدام برای محمد مرسی حزب عدالت و توسعه را شوکه کرد. این حزب امتداد بین المللی اخوان المسلمین در ترکیه به شمار می رود.

اظهارات اردوغان علیه السیسی همه آنچه را که عربستان سعودی برای تنش زدائی میان ترکیه و مصر رشته بود، پنبه کرد. اظهارات اردوغان و پناه دادن ترکیه به رهبران اخوان المسلمین مصر موجب شد دولت مصر ، ترکیه را به تلاش برای کودتا علیه حکومت این کشور و بی ثبات کردن این کشور متهم کند. این مسئله حتی موجب شد مصر سفیر ترکیه را اخراج کند و سطح روابط دیپلماتیک دو کشور را کاهش دهد.

سلمان شاه عربستان سعودی که در برابر اخوان المسلمین از سیاستی عملگرایانه پیروی می کند تلاش می کرد میان ترکیه و مصر و همچنین قطر و عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی برای مقابله با آنچه که عربستان سعودی گسترش نفوذ ایران می نامد محور ایجاد کند اما در این مسیر شکست خورد. این گرایش عربستان سعودی در واکنش به گسترش نفوذ انصارالله در یمن نیز بروز کرد و با حضور مصر ائتلافی تشکیل داد که مورد حمایت و پشتیبانی ترکیه واقع شد. تلاش ریاض برای کاهش شکاف میان ترکیه و مصر احتمالاً پیچیده است. اختلافات فقط به مصر منحصر نمی شود بلکه به موضوعات دیگری نظیر لیبی نیز مربوط می شود. در پی گسترش نفوذ گروههای تندرو در لیبی با حمایت ترکیه و قطر ، این مسئله به عاملی برای نگرانی مصر تبدیل شده است. مقامات مصری با پشتیبانی ترکیه از تروریستها در سوریه مخالفند و بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید دارند. با این اوصاف روابط مصر و ترکیه پرفراز و نشیب به نظر می رسد و اگرچه با تنش همراه است اما هنوز قطع نشده است.


6443248
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سیل شدید دوبی که حمل و نقل زمینی و هوایی را مختل کرد، مردم در تلاش برای از سر گرفتن زندگی عادی خود هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد که پایان دادن به خصومت‌ها در غزه، تنش‌های گسترده در «خاورمیانه» را خنثی خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده فلسطین در جلسه شورای امنیت برای عضویت کامل آن در سازمان ملل گفت که کارشکنی در عضویت فلسطین، صلح منطقه را بر هم می‌زند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی جدید خود خواستار ادامه حمایت از مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات از برگزاری یک نشست با حضور مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سران صهیونیست در خصوص حمله به شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان دائم آمریکا و متحدان این کشور در سازمان ملل، پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» لوفت‌هانزا می‌گوید تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه تمامی پرواز‌های خود به تهران و بیروت را لغو کرده و از حریم هوایی ایران نیز استفاده نخواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا و انگلیس امروز دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار و عکاس فلسطینی به دلیل تصویری که پاییز امسال از یک زن سوگوار در نوار غزه ثبت کرده بود، برنده معتبرترین مسابقه عکاسی خبری شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی به سربازان خود قول داد که به رفح حمله کرده و همان جنایاتی که در بیمارستان الشفاء مرتکب شدند، در آنجا هم انجام دهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است