استانی 14:35 - 21 آذر 1398
صالحی عنوان کرد:
ایسنا/مرکزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میانگین فضای سبز شهری به ۱۱ متر می‌رسد، اما فضای فرهنگی و هنری در کشور سانتیمتری است.

لزوم افزایش کشش تقاضا در عرصه فرهنگ و هنر/فضای فرهنگی و هنری کشور سانتیمتری است

دکتر علی صالحی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی که امروز در اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور اتفاقات خوبی رقم خورده است، اما هنوز بخشی از لیوان خالی است که باید این بخش خالی هر روز کم و کمتر شود، از تاخیر در سفر به استان مرکزی عذرخواهی کرد و افزود: استان مرکزی فرصت قابل توجهی در اختیار دارد که امید است طی تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری مرکزی منعقد می‌شود نقشه راه‌ فرهنگی و هنری و رسانه‌ای استان طی ۲ سال آخر عمر دولت دوازدهم مشخص شود.

وی گفت: در تفاهم‌نامه با استانداران هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال برای ۲ سال آینده دیده شده است که تا پایان سال ۹۹ برنامه‌های مدنظر اجرایی شود . بخش قابل توجهی از اعتبارات به توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد و می‌توان از این ظرفیت برای تکمیل تالار و کتابخانه مرکزی اراک و سینما فرهنگ اراک استفاده شود.

وی با اشاره به منابع انسانی که در حوزه فرهنگی وهنری در اختیار است، بیان کرد: در سال ۱۳۵۷ کل دانشجویان هنر کشور حدود ۵ هزار نفر بودند. این دانشجویان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد که ظرفیت و فرصتی برای فرهنگ و هنر کشور قلمداد می‌شود.

صالحی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا ۹۷، تعداد عنوان نمایش‌های اجرا شده در کشور ۲ برابر و تعداد مخاطبان از ۲ میلیون نفر به ۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به تنظیم سندهای توسعه‌ای اظهار کرد: طبق پیمایش انجام شده در سال ۱۳۹۶، ۹۵ درصد مردم در طول یک سال به تئاتر نرفته‌اند و این امر نشانگر نبود تناسب بین منابع و بازار مصرف است در حالی که یکی از مهمترین مسائل که باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله افزایش کشش تقاضا در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش محصولات فرهنگی و هنری در سبد مصرفی خانوارها گفت: در هر حوزه‌ای باید به اقتصاد پایدار نگاه ویژه داشت، باید محصولات و خدمات فرهنگی و هنری، فضای فرهنگی و هنری لازم را برای دیده‌شدن، شنیده‌شدن و پسندیده شدن داشته باشند تا در سبد خانوارها قرار گیرند، اما متاسفانه در این حوزه با شرایط و وضعیت تلخی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در دهه ۷۰ موضوع استانداردسازی فضای سبز شهری مورد توجه قرار گرفت و شهرها به دنبال افزایش سرانه این فضا(متوسط سرانه ۱۱ متری) و تامین اکسیژن جسم انسان‌ها رفتند، اما متاسفانه فضای فرهنگی و هنری ما سانتیمتری است در حالی که از باب نیاز زندگی شهری و فعالیت‌ها، فضای فرهنگی و هنری بسیار مهم و واجب است.

صالحی بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید از مطالبات کوتاه مدت و گلخانه‌ای به سمت مطالبات پایدار حرکت کنند، چرا فضای سبز جسمی باید بیشتر از فضای سبز معنوی باشد؟ باید نوع نگاه بودجه‌ریزی‌های استانی و کلان تغییر یابد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهرها گفت: بحث خیابان‌ها، گذرها، میادین و مجتمع‌های فرهنگ و هنر مدنظر است که کار در هشت شهر آغاز شده و این اتفاق قطعا به اقتصاد فرهنگ و هنر و توسعه هویت شهری کمک شایانی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش مراکز فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۶۰ کتابخانه افتتاح شد و امسال نیز ۸۰ کتابخانه دیگر افتتاح می‌شود، در حوزه سینما، از ۲۰۰ سینمای بخش خصوصی در ابتدای دولت دوازدهم به ۶۰۰ سینما رسیده‌ایم و سینما امید نیز که با همکاری وزارت کشور، سازمان سینمایی و شهرداری‌ها در شهرهای بدون سینما ساخته می شود نیز اتفاق خوبی را رقم خواهد زد.

وی در ادامه، دیگر ابزار و الزام توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر را تقویت فضای صنفی و نهادهای مدنی و رسانه ای برشمرد و افزود: وزارت ارشاد در پی روانسازی فضای شکل‌گیری صنوف است که این امر با توافق صورت گرفته با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی میسر می‌شود تا شکل‌گیری اتحادیه‌های سراسری، استانی و شهرستانی تسهیل شود.

صالحی با بیان اینکه تقویت و رفع موانع کسب و کار فرهنگی مدنظر است و در این راستا اقداماتی چون کاهش مجوزها از بیش از ۱۰۰ مجوز به ۳۶ مجوز انجام شده است که تسهیلگری اقتصادی را به دنبال دارد، گفت: مقدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه انجام شده است و طی چندماه آینده تمام خدمات به واسطه پنجره واحد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی در جهت تحقق عدالت جغرافیایی تصریح کرد: ایران فقط تهران نیست، این نگاه که براساس آن تهران فقط دیده شود و پایتخت منبع پایداری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد باید تغییر کند. هرچند تعدد و تکثر فعالیت‌ها باعث شده است که امروز همه ایران تهران باشد، امروز منابع انسانی که باید قدردان آنها بود در تمام ایران دیده می‌شوند و نسل جوان در کنار پیشکسوتان، امیدآفرین آینده ایران هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه، تمدن و فرهنگ و هنر دوره معاصر استان مرکزی، گفت: به نظر می‌رسد که حلقه اتصال فرهنگ، صنعت و کشاورزی در این استان باید بیشتر متصل شود، فرهنگ ضلع اصلی توسعه ایران در کنار صنعت و کشاورزی است و هرگاه توسعه قابل اعتنایی در کشور رقم خورد یک جزء آن محکم آن فرهنگ و هنر بوده است و هر بار در این مثلث، فرهنگ و هنر غایب بود توسعه دوام بالایی نداشت. باید این سه ضلع برای توسعه کشور به ویژه توسعه استان مرکزی در کنار هم قرار گیرند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در تهران جهت پیگیری مطالبات و درخواست‌های مطرح شده در جلسه توسط اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، در پاسخ به برخی از مطالبات مطرح شده، انجام اصلاحیه در حوزه پرداخت یارانه مطبوعات و بررسی تعدد صدور مجوز نشریات در هیات نظارت را از جمله اقدامات انجام شده دانست.

صالحی در خصوص حمایت از خبرنگاران با پرداخت تسهیلات کم بهره‌ تصریح کرد: خبرنگاران اگر کارت حرفه‌ای صلاحیت داشته باشند بسیاری از موارد و مسائل آنها رفع خواهد شد، در جریان رسانه‌ای کشور کارت صلاحیت حرفه ای تعریف نشده است، البته این مسئله در قالب لایحه‌ای توسط دولت مورد نظر است که رده بندی، صلاحیت و خدمات رفاهی برای خبرنگاران براساس این لایحه معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت صنعتی و معدنی استان مرکزی گفت: این ظرفیت می‌تواند به هنرهای تجسمی نزدیک شود، که در کنار جنبه هنری، ابعاد اقتصادی نیز خواهد داشت و قطعا در قالب تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت ارشاد و استانداری مرکزی می‌توان برای هنرهای تجسمی و فیلم کوتاه اتفاقات خوبی را رقم زد.

وزیر ارشاد در خصوص مطالبات هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی در خصوص احداث یک سالن بلک‌باکس افزود: در تالار مرکزی اراک این سالن در نظر گرفته شده است و در قالب تفاهم‌نامه مذکور این نیاز نیز تامین خواهد شد، همچنین در خصوص اختصاص منازل مسکونی به آموزشگاه‌های موسیقی باید استان تصمیم بگیرد.

صالحی پیگیری موضوع مالیات مطبوعات از طریق کمیسیون مشترک وزارت ارشاد با سازمان مالیاتی کشور، اختصاص وام برای کتابفروشی‌های جدید و نوسازی کتابفروشی‌های قدیمی، پیگیری بیمه طراحان مد و لباس، جدی گرفته شدن انجمن مفاخر استان را از دیگر موارد مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

انتهای پیام


10317482
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است