علمی فناوری 17:47 - 01 خرداد 1398
فضاپیمای "جونو"(Juno) ناسا اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که به دانشمندان در تعیین علت "تغییرات دیرپای"(secular variation) سیاره مشتری کمک کرده است.

کشف تغییرات میدان مغناطیسی مشتری با کمک "جونو"

به گزارش ایسنا، فضاپیمای جونو ناسا بار دیگر با جمع آوری اطلاعات ارزشمند، به دانشمندان در کشف یک موضوع جدید کمک کرده است.

پژوهشگران مأموریت جونو موفق به تشخیص قطعی وجود یک میدان مغناطیسی داخلی در سیاره مشتری شده‌اند که با گذشت زمان تغییر می‌کند.

این پدیده که با نام "تغییرات دیرپای" شناخته شده است به دانشمندان در مورد ساختار داخلی مشتری کمک خواهد کرد. جونو مشخص کرده است که تغییرات دیرپای به احتمال زیاد توسط بادهای عمیق جوی این سیاره هدایت می‌شوند.

"اسکات بولتون"(Scott Bolton) محقق اصلی مأموریت جونو از "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی"(Southwest Research Institute) در سن آنتونیو، گفت: درک کامل تغییرات دیرپای مدت‌ها آرزوی دانشمندان بوده است. این کشف تنها می‌توانست توسط جونو انجام پذیرد زیرا جونو دارای ابزارهای دقیق و مدار منحصر به فرد است.

درک میدان مغناطیسی نیاز به مشاهدات بسیار دقیق دارد. برای جمع آوری داده‌ها، ناسا علاوه بر داده‌های جامع جونو، اطلاعات کافی از مأموریت‌های گذشته به سیاره مشتری نظیر مأموریت‌های" پایونیر ۱۰"(Pioneer ۱۰)، "پایونیر ۱۱" (Pioneer ۱۱)، "وویجر ۱"(Voyager ۱) و "اولیس"(Ulysses) نیز داشت.

این داده‌ها با استفاده از یک ابزار تخصصی موسوم به یک "مغناطیس‌سنج"(magnetometer) جمع آوری شده‌اند. مغناطیس‌سنج قادر به تولید نقشه سه‌بعدی میدان مغناطیسی است. نکته‌ای که توجه ناسا را به خود جلب کرد، تفاوت‌های کوچک اما قابل تشخیص در میدان مغناطیسی مشتری بود که آنها با نگاهی به داده‌ها در طول زمان قادر به مشاهده آن بودند.

پس از آنکه دانشمندان ثابت کردند تغییرات دیرپای رخ داده است، آنها کنجکاو شدند تا علت این موضوع را دریابند. آنها دریافتند بادهای جوی و فضایی مشتری مناسب‌ترین توضیح برای این تغییر در میدان مغناطیسی این سیاره هستند.

بادهای قدرتمند مشتری از سطح سیاره تا عمق بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر در حال وزش هستند. علاوه بر اینکه این بادها میدان مغناطیسی را برش می‌دهند، آنها را به اطراف این سیاره نیز هدایت می‌کنند. مشتری یک نقطه دارد که "لکه آبی بزرگ"(Great Blue Spot) نام دارد. این نقطه که دارای میدان مغناطیسی قوی است در نزدیکی خط استوای این سیاره قرار دارد. میدان مغناطیسی و بادهای قوی محلی باعث شده که لکه آبی بزرگ منطقه‌ای باشد که بیشترین تغییرات دیرپای در آن ثبت شده است.

به گفته مور، این باور نکردنی است که لکه آبی بزرگ می‌تواند مسئول تقریباً تمام تغییرات دیرپای مشتری باشد.

با درک جدیدی از میدان مغناطیسی، دانشمندان در آینده قادر به ایجاد یک نقشه سیاره‌ای از تغییرات دیرپای مشتری خواهند بود.

فضاپیما جونو

جونو نام فضاپیمای رباتیکِ بدونِ سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیهٔ ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مَگنِتوسفِرِ مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمالِ داشتنِ یک هستهٔ سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جِرمی، و بادهای عمیق آن که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت. پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر شد.

انتهای پیام


10134201
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: در سواحل مکران در حال برنامه ریزی برای مقدمات اجرایی و عملیاتی بخش علمی در این منطقه هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است