سیاسی 16:29 - 19 مهر 1397

کمک فضای مجازی به طرح نیازهای مردم/ پدیده های اجتماعی فرصت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی بعد از ظهر پنج شنبه در چهاردهمین نشست استانی خبرگزاری مهر در جمع سرپرستان استانی این رسانه طی سخنانی گفت: امروز در حوزه رسانه استان معنا و مفهوم قدیم را ندارد و یک خبر از یک مکان دور افتاده می تواند حتی در سطح بین المللی مطرح شود و جایگاه شما فعال رسانه در استان ها، جایگاهی ملی است.

وی گفت: یکی از آسیب های بزرگ فعالیت رسانه ای، نگاه کارمندی است، چرا که یک کارمند تلاش دارد، با محافظه کاری و به دور از ریسک کار کند، لذا هیچ رسانه ای با این نگاه موفق نمی شود، متاسفانه برخی نهادهای انقلابی که در حوزه رسانه ای وارد شدند، به دلیل همین نگاه کارمندی نتوانستند، پیام موفق را به خوبی انتقال دهند، چرا که اگر مخاطب پیام را بگیرد و در وی تغییر رفتاری ایجاد نشود و یا عکس آن پیام عمل کند، پیام موفق نبوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در برخی مواقع که نمی توان پیام درستی منتقل کرد، اگر به آن پیام پرداخته نشود، بهتر است، افزود: باید در انتقال درست پیام به مخاطب از نگاه کارمندی در حوزه رسانه فاصله گرفت.

پدیده های اجتماعی را از فرصت به تهدید تبدیل نکنیم

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود به اصطلاح « آبخیزداری» اشاره کرد و گفت: طراحی یک شبکه منطقی، حساب شده و مهندسی برای استفاده از آب موجود در طبیعت و هدایت آن در مسیرها و کانال های مناسب و مدیریت بهینه آب در طول زمان را آبخیزداری می گویند، که سد سازی مصداقی از آبخیزداری است، که البته اگر طراحی درستی صورت نگیرد، ممکن است، همان سد مانع باشد، اما اگر آب درست هدایت شود در حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دارای اهمیت خواهد بود.

وی گفت: اگر از بارندگی ها به درستی استفاده نشود، ممکن است، آب باران به سیل و تهدید تبدیل شود، مانند این پدیده آبخیزداری عینا در مسائل جامعه نیز مصداق دارد، به عنوان مثال این که مردم را شاد کنیم و در مجموع ایجاد نشاط اجتماعی برای دولت مهم است، اما از ابتدای انقلاب برای این نشاط برنامه ریزی نداشتیم و گاهی همین بی برنامگی نشاط اجتماعی را تبدیل به تهدید می کند. 

ضرغامی سپس با بیان این که نظام ما نظامی اعتقادی و فکری است، ادامه داد: البته باید بدانیم، همه مسائل ایدئولوژیک نیست، برخورد با پدیده های اجتماعی باید مدبرانه باشد، امروز متاسفانه در فضای سیاسی ما اردوکشی هایی انجام می شود و پیرو آن، دشمن و رسانه های ماهواره ای جریان های خبری آن می توانند فضای ماجرا شده و از آن بهره برداری کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که همین مبحث در خصوص فضای مجازی نیز وجود دارد، اضافه کرد: هنوز ما و حتی ایجاد کننده های فضای مجازی، ابعاد این فضا را نمی دانیم، یکی از کارکردهای فضای مجازی نیز رسانه است، در این فضا آدم ها به صورت تک تک نقش گرفته و می توانند، در افکار عمومی تاثیرگذار باشند و با کم ترین بضاعت مالی یک رسانه شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و یکی از ویژگی های جمع شدن تک تک این افراد ایجاد قدرت است، در واقع این میکرو قدرت ها می توانند یک جریان قدرت تاثیرگذار تشکیل دهند، امروز قدرت جریان بر جریان قدرت غلبه کرده است.

وی ادامه داد: این میکروقدرت ها در فضای مجازی جمع شده و یک قدرت بسیار بزرگ و تاثیرگذار را پدید می آورند، اگر نظام های حاکمیتی مانند آبخیزداری، در این حوزه توانستند، به خوبی این پدیده ها را درک و طراحی کرده و هماهنگ باشند، ما توانستیم، از این پدیده بسیار مهم به نفع مردم بهره بگیریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان این که امروز در فضای مجازی بهترین ابزار برای امر به معروف و نهی منکر و نظارت عمومی فراهم شده است، گفت: این فضا آسیب هایی دارد، اما اگر این فضا نبود، بسیاری از اتفاقات مثبت نمی افتد، قبل از این فضا بسیاری از ارزش ها عوض و معروف تبدیل به منکر و منکر تبدیل به معروف شده بود.


9940559
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حمایت اردن از اسرائیل در زمان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی باعث تعجب صهیونیست‌ها شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» هشدار رئیس‌جمهور به رژیم صهیونیستی و نمایش تسلیحات پیشرفته در مراسم روز ارتش از عناوین روزنامه‌های امروز است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» شفیق دیوب، سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران ...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: ایران همواره در طول سالیان گذشته از خود خویشتن‌داری و صبر راهبردی نشان داده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق، از پیگیری حقوقی وصول ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ تحمیلی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پیامی به رئیس دفتر سیاسی حماس شهادت شماری از فرزندان و نوه‌های وی در حمله دشمن صهیونیستی را تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با موضوع فلسطین به نیویورک سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان امروز چهارشنبه از بخش کنسولی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، بازدید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است