استانی 00:05 - 28 آذر 1393
رئیس دامپزشکی نهبندان خبر داد
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: از ابتدای سال جاری 150 هزار و 500 مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام در این شهرستان سمپاشی شده است.

سم‌پاشی 150 هزار مترمربع جایگاه دام در نهبندان

حسین خراشادی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت‌: با توجه به اهمیت اقتصادی و زئونوز بودن و رعایت امنیت زیستی، مبارزه با انگل‌های خارجی یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی است.

وی ادامه داد: از آن جایی که انگل‌های خارجی سبب آسیب جدی بر پوست و جلد دام می‌شود و ‌تاثیر سوء بر بازار اقتصادی این فرآورده دامی دارد و همچنین انگل‌های خارجی با خون‌خواری سبب کم‌خونی و بروز لاغری در دام و زمینه‌سازی دیگر بیماری‌های دامی می‌شوند، لازم است با آنها مبارزه شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان افزود: ‌این انگل‌ها از جمله کنه‌ها با تاثیر بر پایانه‌های عصبی‌ عضلانی دام و اختلال در آزادسازی و تجزیه استیل کولین سبب فلجی و ضعف عضلانی در دام می‌شوند و در انتقال بیماری‌های عفونی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو، تب زرد، تب استخوان‌شکن‌، آناپلاسموز‌ و بابزیوز به انسان ‌و دام نقش دارند.

خراشادی‌زاده با بیان این‌که سمپاشی دام و اماکن دامی از جمله اقدامات دامپزشکی در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، گفت: از ابتدای امسال سم‌پاشی بدن 65 هزار و 200 راس دام سبک و در راستای کاهش زمینه‌های آلودگی به بیماری لمپی‌اسکین و به منظور پیشگیری از انتقال آلودگی‌های محتمل، ضمن اعمال نظارت مستقیم و مستمر، سمپاشی یک‌هزار و 25 راس دام سنگین توسط اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی نهبندان انجام شده است.

وی تصریح کرد: ‌به‌ منظور مبارزه و انجام سمپاشی به عنوان مهم‌ترین برنامه پروتکلی کنترل این بیماری‌ها مد‌نظر است، سمپاشی دام در قالب سه طرح جامع، مبارزه با میازیس و مبارزه با تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با بیان این‌که جایگاه‌های نگهداری دام‌ نیز توسط دامپزشکی برای جلوگیری و کنترل بیماری‌های انگلی سم‌پاشی می‌شود، یادآور شد: از ابتدای سال 150 هزار و 500 مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام در این شهرستان سم‌پاشی شده است.


5446456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است