فرهنگی‌هنری 08:53 - 26 مهر 1398

کتاب «از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ کشور پهناور ایران به علت فراز و نشیب های فراوان در طی قرون و ادوار گذشته تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل موقعیت سوق الجیشی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی از اهمیت خاصی برخودار بوده است. کتاب «از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» هم با در نظر گرفتن همین اهمیت ایران از دوران مشروطیت که عصری نو در حیات شهرنشینی ایران محسوب می شود تا به امروز به بررسی و بازخوانی تاریخی وقایع با اهمیت می پردازد.

رضاخدری، نویسنده کتاب «از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» بر این باور است که قبل از انقلاب مشروطیت در ایران با صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی یک انقلاب علیه دربار به راه افتاد. اتفاقی که خود در زمینه شکل گیری انقلاب بعدی (مشروطیت در 15 سال بعد) بی تأثیر نبوده است. البته نویسنده به جنبه های نظری شکل گیری انقلاب مشروطه هم نظر دارد و از این نگاه بروز این انقلاب را تحت تأثیر توسعه اقتصادی در قرن نوزدهم مربوط می داند که به رشد یک بورژوآی شهری منجر شد و نظام فئودالی یا نیمه فئودالی وقت تحمل آن را نداشت.

کتاب «از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» شامل هفت فصل است. در فصل اول با عنوان نهضت تنباکو، نویسده اوضاع کشور ایران را در دوره قاجار بررسی کرده استو امتیازاتی که دربار بابت تجارت تنباکو و توتون داد و اقدامات کمپانی رژی بررسی کرده است. سپس به موضوع مخالفت علمای دینی می پردازد و از زوایای مختلف این نهضت را بررسی می کند. از جمله اینکه نقش زنان در این نهضت را بررسی می کند.

خدری سپس در فصل دوم به سراغ انقلاب مشروطیت می رود و وقایع پیش از این انقلاب را برای مخاطب اثر یادآور می شود. بعد به علل و زمینه های آغاز این انقلاب، نیروهای درگیر در انقلاب مشروطیت و عوامل شکست این انقلاب می پردازد.

سومین فصل کتاب در ادامه فصل قبل به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا جنبش مشروطه در ایران به راه افتاد و اتفاقات این مقطع زمانی را با نگاهی تاریخی بررسی می کند و برخلاف فصل قبل که ماهیت نظریه پردازانه داشت در این فصل اتفاقات به لحاظ تاریخی بررسی شده است.

در چهارمین فصل کتاب با عنوان کودتای 1299 زمینه های به سلطنت رسیدن رضاخان و موضوعاتی همچون کشف حجاب اجباری و تجدد طلبی در ایران بررسی شده است. در فصل پنجم دوران سلطنت مجمدرضا شاه پهلوی با نگاهی ویژه به انقلاب سفید مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان همین فصل به کشمکش روحانیت و شخص امام خمینی (ره) با انقلاب سفید شاه در کانون توجه است. فصل ششم کتاب به شکل تفصیلی تر باز به ریشه یابی مخالفت روحانیت با انقلاب سفید می پردازد.

در نهایت آخرین فصل کتاب مربوط به وقایع انقلاب اسلامی است، خدری که سابقه فعالیت سیاسی اش پیش از انقلاب اسلامی به سال 47 بر می گردد و در مقطعی «ممنوع القلم» بوده است در این فصل کتاب زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و زندگی و اندیشه های ایشان تبیین کرده است.

از نگاه این استاد دانشگاه انقلاب اسلامی ایران همانند هر انقلاب دیگری در درون مرزهای ملی خود نماند و جنبه برون مرزی پیدا کرد، خدری در این مورد در کتابش می نویسد: «در یک نگاه کلی می توان بازتاب تأثیرات انقلاب را در سه سطح گسترده و چند سطح کوچک تر مورد بررسی قرار داد که عبارتند از: بازتاب انقلاب اسلامی بر نظریه های سیاسی، بازتاب انقلاب اسلامی بر مسائل راهبردی قدرت های بزرگ،  انقلاب اسلامی و حرکت های انقلابی در جهان اسلام» در ادامه هم می نویسد: «به جز سه محور اساسی ذکر شده، تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در چند زمینه دیگر نیز نمود می یابد که عبارتند از: دولت ها و نخبگان سیاسی در جهان اسلامی، سازمان های بین المللی، الهیات رهایی بخش در آمریکای لاتین و چهره عمومی جوامع اسلامی»

یادآور می شود کتاب «از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی ایران» با موضوعی تاریخی توسط انتشارات نوروزی و قیمت 20 هزار تومان روانه بازار نشر شده است و علاقمندان جهت تهیه این کتاب و ارتباط با نویسنده می توانند اینجا را ببینند.

R.khedrinews@gmail.com


10269514
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است