علمی فناوری 17:00 - 08 خرداد 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛
ورزش‌های بسیار سنگین که ضرورتآ با سلامتی فرد ارتباط نداشته باشد، می‌تواند در افزایش طول عمر افراد تاثیر بگذارد و حداقل 150 دقیقه ورزش در طول هفته برای سلامتی فرد مفید است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، آیا واقعا ممکن است که شخصی تا سن صد سالگی با شادی و خوشحالی، زندگی کند. امید به زندگی بین مردان ایرانی 58 تا 68 سال و بین زنان ایرانی 76-71 سال است، این در حالی است که فقط 5درصد از مردم یعنی یک میلیون و 844 هزار و 967 مرد و دو میلیون و 55 هزار و 846 زن بیشتر از 65سال سن دارند، سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر در میان مردم  کشورهای توسعه یافته را بین سنین 77تا 81 سالگی و در میان مردم  کشورهای در حال توسعه بین 35تا 60 سالگی اعلام  کرده است.


فقط می‌توان با یک برنامه ریزی صحیح و تغییر در روش زندگی کیفیت و طول عمر را افزایش داد.


تغذیه سالم و اجتناب از خوردن غذاهای چرب
بهتر است برای رهایی از ابتلا به چربی و کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی فکر خوردن فست فودها،  غذاهای چرب و سرخ کردنی و انواع اسنک‌های چرب و شور را از سر بیرون کنیم و می‌توان با خوردن روزانه پنج تا 9 واحد میوه و سبزی‌های خام و بخارپز خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر را کاهش دهیم، مصرف منظم و حداقل روزی سه واحد شیر و لبنیات کم چرب و سبزی‌های سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. ماهی‌های چرب حاوی امگا3 و مغزهای خام مانع زوال عقل و ابتلا به آلزایمر می‌شود، استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا هم از سلامت قلب محافظت می‌کند.


پیام فرحبخش متخصص تغذیه در این خصوص می‌گوید: کم خوردن ارتباطی بین تغذیه و طول عمر ایجاد می‌کند، این قضیه در حیوانات آزمایشگاهی به دقت بررسی شده، در انسان نیز این فرضیه به اثبات رسیده است.


وی ادامه می‌دهد: اگر افراد الگوی صحیح غذا خوردن که همان(بشقاب من) را رعایت کنند به سالم زندگی کردن آن‌ها کمک می‌کند.


فرحبخش در خصوص تغذیه مناسب افزود: افراد از خانواده نان و غلات به مقدار مناسب استفاده کنند و بهتر است در این خانواده‌ها سراغ غلات سبوس دار بروند، در مصرف پروتئین‌ها به ویژه گوشت‌های قرمز زیاده روی نکنند و در برنامه‌ی غذایی خود بیشتر مرغ و ماهی مصرف کنند.


تاثیر ازدواج بر افزایش طول عمر
ازدواج می‌تواند باعث افزایش طول عمر مردان شود، احتمال رسیدن به سن 70 سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل 20 سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آن‌هایی است که از همسرشان جدا شده‌اند.


فعالیت‌های آموزشی در افزایش طول عمر موثر است
پژوهشگران معتقدند اگر افراد بالای 40 تا 50 سال برای آموزش یک زبان دیگر، نقاشی، خط، موسیقی یا حتی سفالگری به کلاس‌های آموزشی بروند چنان روحیه‌ای می‌گیرند که می‌توانند با آن روحیه فعالیت‌های مفید و موثری مانند پیاده روی ورزشی در پارک را برای افزایش طول عمر خود از سر بگیرند.


خسرونیا متخصص داخلی نیز در خصوص رازهای طول عمر می‌گوید: خوشبختانه در دنیا طول عمر و امید به زندگی افزایش یافته در ایران نیز سن طول عمر از 65 سال به 73 سال رسیده است و این نشان دهنده‌ی اهمیت مردم به بهداشت و درمان برای طول عمر است.


وی ادامه می‌دهد: افراد برای داشتن طول عمر از همان دوران کودکی رژیم غذایی را برای جلوگیری از چاقی رعایت کنند، ورزش کردن، پرهیز از پرخوری و جلوگیری از مصرف دخانیات و الکل می‌تواند به طول عمر افراد کمک کند.


نیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در خصوص حساسیت به کنترل وزن می‌گوید: از سنین کم خانواده به ویژه مادران باید به فکر مسئله‌ی کنترل وزن فرزندان خود باشند، به طور قطع این حساسیت در ابتدا از حساسیت مادران به وزن خود آغاز می‌شود.


ورزش طول عمر را تضمین می‌کند
ورزش معمولی و ساده طی روز علاوه بر شادابی و نشاط نه تنها می‌تواند شما را از ابتلا به نارسایی قلبی ایمن کند بلکه طول عمر بیشتری را برای شما تضمین می‌کند.


مطالعات به ما نشان می‌دهند دنبال کردن یک برنامه ورزشی در زندگی از موثرترین روش ها برای سلامتی و طول عمر است.


نیستانی فعالیت‌ بدنی منظم در افزایش طول عمر را مسئله‌ای مهم برمی‌شمرد و می‌گوید: ورزش‌های بسیار سنگین که ضرورتا با سلامتی فرد ارتباط نداشته باشد می‌تواند در افزایش طول عمر افراد تاثیر بگذارد.


وی ادامه می‌دهد: فعالیت منظم طبق آنچه که سازمان‌ جهانی ورزش توصیه می‌کند، هفته‌ای 150 دقیقه یعنی پنج روز در هفته به مدت 30 دقیقه برای سلامتی فرد مفید است.


به دنبال فرصت‌هایی برای فعالیت‌های فیزیکی در طول روز باشیم
فعالیت‌ فیزیکی به همراه حذف عادت‌های غذایی نامطلوب به افزایش طول عمر فرد کمک می‌کند.
ارتقای عادت‌های سالم و جدید می‌تواند عادت‌های صحیح را جایگزین عادت‌های نامطلوب گذشته کند.








گزارش از هدیه عباسقلی






انتهای پیام/



6465775
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است