علمی فناوری 09:25 - 01 دی 1393
کاشان – ایرنا – پدیده طبیعی و نجومی انقلاب زمستانی در پگاه اولین روز زمستان در بنای باستانی «چارتاقی» شهر «نیاسر» از توابع شهرستان کاشان رویت و به ثبت رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پدیده طبیعی انقلاب زمستانی هنگام طلوع خورشید در نخستین روز فصل زمستان در ساعت هفت و 12 دقیقه و 16 ثانیه در چارتاقی مشاهده شد.



خورشید در حرکت سالانه خود در آخر روز پاییز به پایین ترین نقطه افق جنوب شرقی می رسد که وقوع این پدیده نجومی باعث کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می شود تا موجب ثبت طولانی ترین شب سال شود.



با آغاز فصل زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید بار دیگر به سوی شمال شرقی باز می گردد که وقوع این پدیده طبیعی موجب افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.



در انقلاب زمستانی کشیدگی جنوبی خورشید شرایطی را فراهم می کند که از دید ناظر زمینی خورشید از جنوب شرق آسمان طلوع و با طی کردن کمان کوچکی در جنوب غرب آسمان غروب می کند و همین علت، کوتاه شدن روزهای زمستان است.



چارتاقی شهر نیاسر به عنوان بنایی باستانی، آیینی، تقویمی و نجومی شناخته می شود که شروع انقلاب تابستانی و پیدایش خورشید و آغاز انقلاب زمستانی در روزهای نخست ماه های تیر و دی به خوبی از میان ستون های این مکان تاریخی رصد می شود.



بنای باستانی چارتاقی جزو کهن ترین و بزرگترین نمونه های چارتاقی باقیمانده ایران و یکی از سالم ترین بناهای تقویمی کشور به شمار می رود.



قدمت این بنای ارزشمند تاریخی به اواخر دوره اشکانی یا اوایل دوره ساسانی برمی گردد.



بنای چارتاقی نیاسر با قاعده ای مربع شکل، در واقع ذوزنقه ای با اضلاع تقریبی 12 متر است که برای ساختن آن تنها ازسنگ های آهکی رسوبی و ملات گچ استفاده شده است.



این بنا در سال 1317 با شماره 316 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



چارتاقی نیاسر در سال 1334 به همکاری اداره کل باستان شناسی وقت مرمت شد و پس از آن در ﺳﺎل١٣٨٠ ﮐﺎرﺑﺮدش به عنوان ﯾﮏ ﺗﻘﻮﯾﻢ آﻓﺘﺎﺑﯽ ﯾﺎ ﺷﺎﺧﺺ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﯿﻞ ﺧﻮرﺷﯿﺪ توسط «رﺿﺎ ﻣﺮادی ﻏﯿﺎث آﺑﺎدی» اخترباستان شناس کشور مورد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ قرار گرفت.



شهر نیاسر در 15 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد.



7565/562

انتهای پیام /*


5462826
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سونی نحوه‌ سازگارشدن بازی‌ها با کنسول پلی استیشن ۵ پرو را در اسناد محرمانه‌اش اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی معرفی‌نشده‌ HMD Pulse در رنگ‌های متنوع با نمایشگر ۶٫۵۶ اینچ و باتری پرظرفیت رؤیت شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش شیوع آبله مرغان در فصل بهار، به افراد توصیه کرد که برای پیشگیری از ابتلا از تماس با بیماران خودداری کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان ماده جدیدی اختراع کرده‌اند که این ماده عجیب خاصیتی ویژه دارد و در هنگام ضربه یا کشش محکم‌تر می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری از فردا ۲۹ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان بیمه سلامت گفت: ارتقاء سامانه نسخه نویسی الکترونیکی منجر به پاسخگویی سریعتر فرآیند‌ها می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است