اقتصادی 15:37 - 10 بهمن 1393
عضو انجمن فولاد:
عضو انجمن فولاد، رفع رکود در صنعت فولاد را لازمه رشد صادرات این صنعت عنوان کرد و گفت:رسوب فولاد در گمرک به صفر رسیده است.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش گریبانگیر واحدهای فولاد/ واردات دیگر توجیه ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهمن قاسمی در یک نشست خبری اظهار داشت: در شرایطی که بازارهای جهانی فولاد وضعیت چندان مناسبی ندارند، اگر تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در سبد محصولات خود تنوع ایجاد کنند، می توانند از بحران فعلی عبور کنند، اما در مجموع سال آینده، سال خوبی برای فولادی‌ها نیست و امیدواریم اوضاع از شرایط فعلی بدتر نشود.

وی افزود: با شرایطی که بر صنعت حاکم شده است، وعده دولتی‌ها برای رسیدن تولید فولاد به 45 میلیون تن عملی نیست و در خوشبینانه ترین شرایط می توانیم 20 میلیون تن فولاد تولید کنیم، البته این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی هم اکنون با کمبود نقدینگی و تولید با ظرفیت پایین مواجه هستند.

وی تصریح کرد:در حال حاضر اگر مطابق استانداردها، هر کارخانه فولاد باید برای سه ماه آینده خود مواد اولیه داشته باشد، هم اکنون برخی کارخانه ها تنها برای ۱۰ روز آینده خود مواد اولیه تهیه می کنند، چرا که تأمین مواد اولیه نیازمند نقدینگی بالایی است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه وزیر صنعت معتقد است بین تولیدکنندگان فولاد ایرانی در بازارهای جهانی رقابت منفی وجود دارد، تصریح کرد: رقابت منفی وجود ندارد، اکنون شرایط در بازار طوری است که تولیدکنندگانی که توانایی بقا دارند، در بازار ماندگار هستند و تولید واحدهای کوچک غیراقتصادی شده است، بنابراین وزیر صنعت درخواستش این است که رکود در واحدهای فولادی از بین برود و توانایی صادرات بوجود آید.

به گفته وی، توانایی ذوب و نورد در صنعت فولاد کشور 16 میلیون تن است، در حالی که اگر مطابق کشورهای نیمه توسعه یافته بخواهیم سرانه مصرف 250 کیلوگرمی فولاد داشته باشیم، به 20 میلیون تن تولید فولاد نیاز خواهیم داشت، این در حالی است که دولت سیاستهای انقباضی به کار گرفته است.

عضو انجمن فولاد در ادامه با بیان اینکه رسوب فولادهای وارداتی در گمرک اکنون دیگر وجود ندارد، گفت: واردات فولاد در شرایط فعلی به صرفه نیست، مگر اینکه پولشویی اتفاق بیفتد.

به اعتقاد وی، ادغام واحدهای فولادی با یکدیگر عملیاتی نیست، زیرا بخش خصوصی هنوز توانمند نشده و به بلوغ لازم برای این نوع همکاری نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در ادامه اظهار داشت:ظرفیت اسمی تولید این کارخانه 2 میلیون تن است که از ابتدای سال تا کنون 280 هزار تن تولید فولاد داشته ایم و امیدواریم این رقم تا پایان سال به 350 هزار تن برسد، اما مشکلات نقدینگی و بازار ما را وادار کرده که تا با 30 درصد ظرفیت کار کنیم.

وی افزود:اولین خط تولید این شرکت از کره جنوبی و دومین خط تولید میلگرد این کارخانه نیز از کنسرسیومی ژاپنی خریداری شده بود که در سال 85 راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد:خط سوم تولید نیز در سایت دوم این کارخانه نصب شده و 250 هزار تن ظرفیت دارد و خط چهارم هم برای تولید میلگرد به ظرفیت 500 هزار تن نصب شده و خط ذوب دوم نیز حدود 150 هزار تن ظرفیت دارد که نصب شده است.

انتهای پیام/م


5735142
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است