اقتصادی 22:18 - 08 شهریور 1394
علی ابراهیمی :نبود تقاضا و تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو در حالی زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار را فراهم کرده که خودروسازان با اصرار به پیگیری درخواست‌هایی که برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، امکان هرگونه کاهش رسمی قیمت خودرو را با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش هزینه تمام‌شده تولید رد می‌کنند.

کسادی بازار خودرو، اخبار مطرح شده در زمینه انباشت خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروسازی و راه‌اندازی کمپین «نه به‌خودروهای داخلی» واکنش خودروسازان را به‌دنبال داشته است. این رویه موجب‌شده تا بررسی و چاره‌جویی برای مشکل فروش و بازار خودرو، پرداخت تسهیلات به‌خودروسازان و رفع تنگناهای خدمات پس از فروش در دستور کار نشست پنجشنبه هفته جاری شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت قرار گیرد.

با وجود این، شرکت‌های تولید‌کننده داخلی و وارد‌کنندگان از افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند و در تازه‌ترین اقدامات شرکت نگین‌خودرو، نماینده رسمی رنوی فرانسه در ایران قیمت محصولات خود را از روز شنبه هفته جاری 2تا 3درصد افزایش داده است. مدیر بازاریابی و فروش این شرکت با اعلام افزایش قیمت خودروهای رنو در ایران به خبر نگار ما گفت: پیش از این با کاهش نرخ ارز، برای حفظ حقوق مشتریان قیمت محصولات رنو به 2شیوه کاهش قیمت پایه و ارائه تخفیف نقدی به خریداران ارزان شد اما طی یک‌ماه گذشته نرخ یورو حدود 7تا 8درصد گران شده است.

شکرالله شکوهی افزود: سیاست ما تقسیم سود‌و زیان با مشتریان است اما به‌رغم تلاش برای جلوگیری از افزایش و تثبیت قیمت‌ محصولات رنو از طریق کاهش حاشیه سود، مجبور به افزایش 500هزار تا 2میلیون تومانی قیمت محصولات رنو شدیم اما خریدارانی که پیش از این خودرو را با قیمت قطعی خریداری کرده‌اند، مشمول این افزایش قیمت نشده و خودروها با قیمت‌های گذشته در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

  • پیگیری درخواست افزایش قیمت

مدیرعامل ایران خودرو نیز در گفت‌وگو با همشهری امکان هرگونه کاهش قیمت محصولات این شرکت را رد و بر پیگیری درخواست افزایش 9درصدی قیمت‌ها که قبلا به شورای رقابت ارائه شده، تأکید کرد. هاشم یکه‌زارع، اخبار مطرح شده در مورد کاهش تیراژ تولید محصولات این شرکت از روزانه 2هزار و 400دستگاه به 2هزار دستگاه به‌دلیل انباشت خودروهای تولیدی و نبود مشتری را نپذیرفت اما اعلام کرد که به‌دلیل بازنگری در روند تأمین و کیفیت قطعات، تیراژ تولید این شرکت کمی کاهش یافته است. گفت‌وگوی همشهری با مدیرعامل ایران خودرو را می‌خوانید.

  • علت اصرار ایران خودرو بر افزایش قیمت چیست؟

ایران خودرو اصراری بر افزایش آنچنانی قیمت خودرو ندارد اما معتقدیم هرگونه افزایش قیمت که در مورد سایر کالاها مانند لبنیات با توجه به بالا رفتن مولفه‌های هزینه تمام‌شده تولید صورت گرفته باید در مورد خودرو نیز اعمال شود. اگر رشد هزینه‌هایی مانند دستمزد، حامل‌های انرژی و... را درنظر نگیریم، مقایسه نرخ امسال ارز نسبت به سال گذشته نیز نشان می‌دهد نرخ دلار مبادلاتی از 2هزار و 600تومان در سال گذشته به حدود 2هزار و 980تومان و نرخ دلار آزاد به حدود 3هزار و 400تومان افزایش یافته است که این موضوع مهم‌ترین عامل افزایش هزینه تمام‌شده تأمین مواداولیه و قطعات خودرو بوده است.

  • قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو چه زمانی اعمال می‌شود؟

درخواست افزایش 9تا 10درصدی قیمت خودرو را اردیبهشت‌ماه امسال به شورای رقابت ارائه کرده‌ایم و منتظر اعلام نظر نهایی این شورا هستیم باید در اردیبهشت‌ماه نظر نهایی خود را اعلام می‌کرد اما با نزدیک شدن به شهریور نیز جلسات این شورا به تعویق افتاده است.

  • با این روند، انتظار برای کاهش قیمت را بیهوده می‌دانید؟

نه، من کلمه بیهوده را به‌کار نمی‌برم اما معتقدم که اصلا امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد چرا که نسبت به قبل نه‌تنها قیمت هیچ محصولی کاهش‌نیافته بلکه قیمت اغلب کالاها 3تا 4برابر افزایش یافته است و با این روند نمی‌توان انتظار ارزانی خودرو را داشت. قیمت تمام‌شده هر کالا مولفه‌هایی دارد که نمی‌توان بدون توجه به آن محصول را تولید و عرضه کرد.

  • آیا این موضوع موجب انباشت خودروهای تولیدی به‌دلیل راه‌افتادن کمپین «نه به خرید خودرو» نشده است؟

این موضوع موجب انباشت محصولات ایران خودرو نشده و آنچه در مورد دپوی 80هزار خودرو در این شرکت اعلام می‌شود، شایعه است اما با توجه به رویه‌ای که قبلا داشته‌ایم، اکنون به اندازه تولید یک‌و‌نیم روز (یعنی حدود 3هزار دستگاه خودرو) افزایش موجودی را شاهد هستیم بنابراین انباشت خودرو را نداریم.

وقتی خودرویی از خط تولید خارج می‌شود باید فرایند‌های مختلف آزمایش کیفی، حمل به شهرستان‌ها، بیمه، شماره‌گذاری، واریز وجه و... را طی کند که این فرایند قبلا در ایران خودرو 3‌ماه بوده که اکنون به 16روز کاهش یافته است. بنابر این با ضرب 16در 2هزار و 400خودرو موجودی ایران خودرو نسبت به قبل 3هزار خودرو بیشتر نبوده است. نمی‌توان گفت که این مباحث در کاهش فروش خودروهای داخلی مؤثر نبوده است اما در مرداد‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته که اوج کمپین نه به خرید خودرو را شاهد بودیم میزان فروش محصولات ایران خودرو حدود 2هزارو 500دستگاه افزایش یافته است.

  • یعنی نگران کاهش میزان فروش و تشدید رکود بازار خودرو نیستید؟

تا‌کنون که مشکل حادی پیش نیامده است. نمی‌گویم که هیچ مشکلی نبوده؛ ضمن اینکه باید بپذیریم در این کمپین‌ها برخی مشتریانی حضور دارند که از کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی رضایت ندارند که خواست آنها برای ما محترم است و باید آن را اجابت کنیم اما در پشت این کمپین‌ها، برخی دلال‌ها، واردکنندگان خودرو، چینی‌ها و افراد دیگری حضور دارند که به‌دنبال منافع خود هستند. وقتی اوباما با تحریم به صنعت خودروی ما حمله می‌کند، یک‌عده هم علاقه دارند تا این کار را انجام دهند. این در حالی است که تقریبا از 10روز پیش با تقاضاهای خرید از 10تا 50و 100هزار دستگاه خودرو از سوی مشتریان معمولی مواجه هستیم که هنوز پاسخی به آن نداده‌ایم اما این امر نشان می‌دهد اکنون دلال‌هایی که در کمپین‌های مختلف فعالیت کرده و قیمت خودرو را به کف رسانده‌اند، می‌خواهند با خرید خودرو به سودهای بادآورده‌ای دست یابند.

  • برخی از کاهش تیراژ تولید محصولات ایران خودرو از روزانه 2هزارو 400به 2هزار دستگاه به‌دلیل مشکل فروش و دپوی آن خبر می‌دهند، این موضوع صحت دارد؟

ایران خودرو در مورد مباحث کیفی در تأمین قطعات سختگیری بیشتری را اعمال کرده است و در این فرایند نگران آن نیستیم که تیراژ روزانه تولید 200یا 300دستگاه کاهش یابد اما برنامه‌ای برای کاهش تیراژ تولید خودرو نداریم و ارتباطی با رکود بازار ندارد بلکه ناشی از برگشت برخی قطعات به‌دلیل سختگیری در رعایت کیفیت هستیم.

  • اخبار مطرح شده در مورد پرداخت غرامت بنز به ایران خودرو در قالب قطعات، قطع همکاری این شرکت با ایران خودرو و مذاکره با یک شریک بخش خصوصی تا چه حد صحت دارد؟

در زمینه پرداخت غرامت 42میلیون یورویی به ایران خودرو از سوی بنز در قالب قطعات اطلاعاتی دارم اما قابل مطرح‌کردن نیست. با وجود این قطع همکاری بنز با ایران خودرو یا هرگونه مذاکره این شرکت آلمانی با شریک خصوصی در ایران را رد می‌کنم و این اخبار صحت ندارد.


6982317
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است