اجتماعی 23:52 - 01 مرداد 1393
معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه گفت : تا پایان سال اجرای دو مرحله دیگر از انتشار اوراق وقف را در نظر داریم که قطعا یکی از پروژه های آن فرهنگی است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام و المسلمین محمد‌مهدی حاتمی، معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه اوراق وقف به عنوان ابزاری برای وقف جمعی در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح شد ، اظهارداشت : از سال‌ها قبل نسبت به این موضوع و ارائه شیوه‌ای برای وقف جمعی مطالعاتی صورت گرفت که در نهایت این تلاش‌ها نتیجه‌اش طراحی ابزاری به نام اوراق وقف شد.



وی ادامه داد: این طرح در کمیسیون‌های فقهی و علمی و گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.



 معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور افزود: در راستای انتشار اوراق وقف، اقدامات قانونی پس از اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی پیگیری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای انتشار اوراق وقف نظر مساعد خود را اعلام کرد.



وی با اشاره به اینکه اواخر سال 92 ، شاهد توزیع نخستین اوراق وقف در کشور بودیم ، گفت : زمان توزیع این اوراق مناسب نبود اما به هرحال برای دریافت نقاط ضعف و یا قوت این کار ناچاراً در بهمن سال گذشته این اوراق منتشر شد. یکی از ویژگی‌های این اوراق این است که برای نیات مختلف اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی توزیع می‌شود.



حاتمی گفت: در مرحله اول  تصمیم بر این شد تا این اوراق به تأسیس بیمارستان تخصصی سرطان اختصاص یابد. این اوراق به شیوه‌های مختلف در سطح کشور توزیع شد که در وهله اول بیش از 10 هزار نفر آن را خریداری کردند.



وی با اشاره به اینکه یکی از برکات انتشار اوراق وقف ارائه الگویی برای توسعه وقف جمعی بود که این هدف نیز تحقق یافت، عنوان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای اوراق وقف مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای خیریه و افراد خیر در این طرح بود که تعامل خوبی بین آن‌ها ایجاد شد.



معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های اوراق وقف تنوع در اجرای نیات وقفی است، اظهارداشت: جامعیت این طرح موجب شد تا بسیاری از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها خواهان بهره‌برداری از اوراق وقف باشند تا  با تنوعی که در آن گنجانده شده است، مروج موضوعاتی همچون جوانان، ازدواج، فرهنگ، شهدا، تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص)، احداث بیمارستان‌ها در جامعه باشند. همچنین بسیاری از کارشناسان فرهنگی کشور نیز پس از انتشار اوراق وقف ابراز خرسندی کردند که آینده خوبی پیشروی این طرح خواهد بود.



حاتمی گفت: از ابتدای انتشار اوراق وقف شاهد تقاضای بی‌سابقه مردم کشور بودیم اما ما قصد نداریم که شتاب زده پروژه‌های جدیدی اضافه کنیم زیرا ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و موجب سلب رضایت مردم شود، هدف اصلی ما ارائه کار دقیق، با دقت و به موقع است.



وی بیان کرد: طرحی که در حال حاضر در اختیار داریم ساخت موسسه تخصصی سرطان جنوب کشور در شهر شیراز است، به هرحال همان طور که می‌دانید شیراز قطب درمانی کشور است. بسیاری از موقوفات بیمارستانی همچون مجتمع درمانی نمازی در این شهر قرار دارند. تیم پزشکی مجربی برای بهره‌برداری از این نیت وقفی در شیراز حضور دارند که می‌توانند از امکانات و تجهیزات لازم استفاده کنند. این طرح با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلید خورد.



معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه افزود: کلنگ احداث این موسسه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زمین خورد و اوراق وقفی در استان فارس توزیع شد که اغلب مسئولان و مردم، اشتیاق خوبی برای مشارکت در این طرح نشان دادند که به عنوان دومین طرح اوراق وقفی در کشور راه‌اندازی می‌شود که همزمان با ماه مبارک رمضان این اوراق در بین عموم مردم توزیع می‌شوند.



وی ادامه داد: البته ما تا پایان سال اجرای دو مرحله دیگر از انتشار اوراق وقف را در نظر داریم که موضوعات آن در دست بررسی است که قطعا یک موضوع فرهنگی با شاخصه‌های ملی در دستور کار گنجانده می‌شود.این پروژه در کنار بیمارستان تخصصی کبد ابن سینا احداث می شود که به آن بسیار امیدواریم.



معاون اوقافی ، حقوقی و امورمجلس سازمان اوقاف وامور خیریه اظهار داشت: نخستین اوراق وقف را آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به ارزش 50 میلیون تومان خریداری کردند که این اقدام، پیام‌های فرهنگی گسترده‌ای به دنبال داشت.



وی افزود: قطعاً هر طرحی به طور کامل بدون عیب نیست و یکی از مشکلات ما در بحث توزیع اوراق وقف اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف است، اوراق وقف ابزاری است تا مردم کشورمان که طبق آمارها، 95 درصد از آن‌ها در سال سرمایه‌های خود را در راه خیر صرف می‌کنند؛ در یک مشارکت وقف جمعی حضور یابند. ما انتظار داریم مردم بیش از وضع موجود از اوراق وقف استقبال کنند. باید با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برای امر تبلیغات و اطلاع‌رسانی اوراق وقف کار جدی صورت گیرد.



انتهای پیام/


4312077
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است