استانی 06:44 - 30 شهریور 1397

جزئیات اشتغال‌زایی روستایی در استان تهران/پیش‌بینی ایجاد ۳۵۰۰ شغل

حاتم شاکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح جزئیات اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری در استان تهران از محل اعتبارات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی گفت: تعداد درخواست های واصله به کمیته های فنی شهرستانها و استان تهران جهت دریافت تسهیلات از محل اعتبار روستایی عشایری تعداد ۸۴۷ فقره بوده است که از این تعداد، ۲۸۳ طرح توسط بانک های عامل به دلایل متعدد مثل داشتن چک برگشتی، عدم تامین وثایق مورد نیاز، عدم مراجعه و تکمیل مدارک عودت داده شده، رد شده است و مجموعاً ۵۶۳ طرح در بانک باقی مانده است که تاکنون ۲۵۲ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال موفق به انعقاد قرارداد با بانک شده اند.

وی با بیان اینکه شهرستانهای استان تهران با دارا بودن پتانسیل متفاوت طرح های متنوعی را به بانک ها ارسال کرده اند، افزود: برخی از شهرستانها مانند دماوند با توجه به محیط طبیعی و منابع موجود در زمینه طرح های زنبورداری و یا طرح های مشابه تعداد ۱۱۴ طرح را به بانک ارسال کرده اند که این رقم از حیث تعداد طرح، بالاترین تعداد پرونده در استان است ولی با توجه به کم هزینه بودن مشاغلی مانند زنبورداری می توان طرح های این شهرستان را در زمره طرح های کوچک طبقه بندی کرد؛ این در حالی است که شهرستان ورامین ۹۸ طرح را به بانک معرفی کرده که مجموع مبلغ طرح های ارسالی با رقم ۷۴۴ میلیارد ریال رتبه بالاتر را به خود اختصاص می دهد.

کشاورزی رتبه نخست طرح های اشتغالزا در استان تهران

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، درباره بیشترین طرح های اشتغالزا در استان تهران گفت: علیرغم اینکه استان تهران یک استان خدماتی و صنعتی است و حدود  ۲۰ درصد صنایع کشور در این استان قرار دارند،  اما سمت و سوی طرح های پیشنهاد شده برای اشتغال روستایی، به سمت طرح های کشاورزی است. چرا که هدف از طرح اشتغال روستایی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستائی و عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت است و طرح های مستقر در شهرک های صنعتی مجاز به استفاده از این تسهیلات نیستند بنابراین بخش کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آبی در استان ، تلاش جهت گسترش کشت گلخانه ای که با بازدهی منابع آبی را افزایش می دهد. و طرحها در این زمینه بیشتر است. طرح های صنعتی نیز از حیث استفاده از این منابع در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه کارمزد منابع صندوق توسعه ملی صفر درصد است که با لحاظ میانگین نرخ کارمزد بانکها و صندوق عملاً کارمزد این تسهیلات برای سرمایه ثابت ۶ درصد و برای سرمایه در گردش ۱۰ درصد لحاظ شد، افزود: تاکنون بانکها با تعداد ۲۵۲ طرح به مبلغ ۲۳۷۷ میلیارد ریال قرارداد منعقد و ۱۱۳ طرح نیز به مبلغ ۶۵۳.۷ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند و با توجه به اینکه این تسهیلات بیشتر برای خرید تجهیزات و در فازهای مختلف پرد اخت می شود پس از استقرار تجهیزات طرح ها به صورت صد در صد عملیاتی می شوند و در حال حاضر گروه های نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات نظارت می‌کنند.

شاکرمی درباره میزان اشتغال زایی طرح هائی که برای دریافت تسهیلات با بانک ها قرارداد منعقد کرده اند، نیز گفت: متقاضیان ۲۵۲ طرحی که قرارداد آنها برای دریافت تسهیلات با بانک منعقد شده است، متعهد شده اند ۳۴۸۳ نفر اشتغال را پس از عملیاتی شدن طرح محقق کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره عملکرد استان تهران در اشتغال پایدار روستائی عشایری استان تهران گفت: نسبت به بررسی و ارسال طرح به بانک‌های عامل در شاخص قرارداد منعقد شده با متقاضیان، استان تهران رتبه یک کشور را در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری دارد.


9913774
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است