علمی فناوری 11:45 - 22 دی 1395
به مناسبت هفتمین سالگرد شهیدعلیمحمدی
امروز سومین سالروز شهادت شهید علیمحمدی است، شهیدی که سوم شهریور 1338 در تهران متولد شد و تحصیلات دانشگاهی‌ خود را با قبولی‌ در مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه شیراز از سال 1356 آغاز کرد، شهیدی که امروز هفتمین سالگرد شهادتش است.

اولین شهید هسته‌ای از تولد تا شهادت/ علیمحمدی رفت تا صنعت هسته‌ای بماند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، امروز سومین سالروز شهادت شهید مسعود علیمحمدی است، شهیدی که سوم شهریور 1338 در تهران متولد شد و تحصیلات دانشگاهی‌ خود را با قبولی‌ در مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه شیراز از سال 1356 آغاز کرد. شهیدی که امروز هفتمین سالگرد شهادتش است.

شهید علیمحمدی هفت سال پیش ( سال 88) در چنین روزی زمانی که خورشید تازه نمایان شده بود در اثر انفجار بمبی که کنار منزلش کار گذاشته شده بود به شهادت رسید.

این شهید بزرگوار استاد پایه 22 فیزیک دانشگاه تهران و نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) بود و نخستین دانش آموخته دکترای فیزیک داخل کشور به شمار می‌رفت.

چاپ بیش از 80 مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان و کسب رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی در سال 86 در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، نشان دهنده توانایی بالای شهیدعلیمحدی در عرصه علم است.

 

 شهیدعلیمحدی توانست امتیاز استفاده از بورس تحصیلی‌ برای رفتن به خارج از کشور را با قبولی در دوره‌ کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در سال 1364 بدست آورد ولی تصمیم گرفت ادامه تحصیلش را در رشته‌ فیزیک در داخل کشور ادامه دهد و  سه سال بعد همزمان با فارغ التحصیلی از این دوره، به عنوان یکی از پذیرفته‌شدگان اولین دوره‌ دکتری فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در کنار دیگر دوستانش به تحصیل خود ادامه داد.

 

وی در سال 1371 به عنوان نخستین دانش آموخته دوره‌ دکتری فیزیک در داخل کشور از پایان‌نامه خود دفاع کرد و پس از یک سال همکاری با دانشگاه تربیت معلم تهران از سال 1372 به طور رسمی به عضویت هیات علمی دانشکده‌ فیزیک دانشگاه تهران درآمد و در همان سال‌ها برای مدتی کارهای پژوهشی خود را به همراه دیگر دوستانش در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پی‌گیری می‌کرد.

 

از جمله سمت‌های مدیریت علمی این شهید بزرگوار ریاست گروه فیزیک، معاونت پژوهشی پردیس علوم و عضویت در هیات ممیزی دانشگاه تهران بود.

 

شهید علیمحمدی درس‌های متنوعی از جمله‌ مکانیک کوانتومی، مکانیک کلاسیک، ذرات بنیادی، نظریه‌ میدان‌های کوانتومی و مکانیک آماری را در دانشکده‌ فیزیک ارائه می‌کرد. وی همچنین کتاب مکانیک کوانتومی نوشته‌ ساکورایی را به همراه حمید‌رضا مشفق به فارس برگردانده است.

 این استاد بسیجی از پژوهشگران تراز اول فیزیک ایران بود و طبق گزارش برآمده از ISI Web of Knowledge، پنجاه و شش مقاله علمی در مجلات معتبر ISIچاپ کرده است. میانگین تعداد ارجاعات به هر مقاله‌اش تا سال 89 در حدود 8.5 و شاخص h (تعداد n مقاله با بیش از n ارجاع) او 13 گزارش شده بود.

شهید علیمحمدی پایان‌نامه‌های بسیاری در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک را به عنوان استاد راهنما هدایت کرد.

 

وی خرداد ماه سال 87 به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شد.

 

شهید علیمحمدی در ساعت 7:30 صبح 22 دی 1388 هنگام خروج از منزل در اثر انفجار بمبی که توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران در یک موتورسیکلت در کنار در منزلش جاسازی شده بود به شهادت رسید.

 

پیکر استاد شهید علیمحمدی، پنجشنبه 24 دی 1388 با حضور انبوه تشییع کنندگان در جوار امامزاده علی اکبر به خاک سپرده شد.


8649987
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرد که روی یک مدل هوش مصنوعی مولد برای فایرفلای کار می‌کند تا نرم‌افزار پریمیر پرو را به ابزار‌های جدیدی مجهز کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت، از ابلاغ تعرفه خدمات پرستاری ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تعرفه ترجیحی خدمات پرستاری برای نخستین بار برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» منابع درآمدی از محل ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت هر پیامک در سال جدید ۴ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوبت نخست آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به اطلاعات فاش‌شده، مدل‌های سری شیائومی ۱۴T، درست مانند سری قبلی ۱۳T، دوربین پیشرفته، پردازنده با کارایی بالا و موارد دیگر خواهند داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری و اطلاعات بیمه سلامت اظهار داشت: اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک درحال رفع شدن است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های این معاونت را بعد از عملیات غرورآفرین وعده صادق تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، تاکید کرد که واکنش مجامع بین المللی به اقدامات رژیم اسرائیل درخور نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، در دیدار مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: امیدواریم بتوانیم سلامت منطقه را تأمین کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است