فرهنگی‌هنری 17:12 - 07 آذر 1399
سفیران ایران در اروگوئه، گینه و ماداگاسکار، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان و سفارت ایران در وین درگذشت «زهرا استادزاده» - عضو هیأت علمی و رئیس اداره اعزام در معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور وزارت علوم - را در پیام‌هایی جداگانه تسلیت گفتند.

تسلیت‌هایی برای درگذشت زهرا استادزاده

به گزارش ایسنا، ابوالفضل پسندیده، سفیر ایران در اروگوئه در پیامی در پی درگذشت زهرا استادزاده آورده است: «بسمه تعالی

خانواده محترم سرکار خانم دکتر زهرا استادزاده

دوستداران زبان و ادب پارسی

مدیران محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر بهادر باقری، معاون محترم اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 

با اهدای سلام و احترام؛

با نهایت تأسف و تأثر خبر غم‌انگیز آسمانی شدن مرحومه مغفوره سرکارخانم دکتر زهرا استادزاده را دریافت و به ناگاه این غزل از سعدی شیرین سخنمان را تکرار کردم:

«بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران» 

بی‌شک ملکوتی شدن این استاد فرزانه که به گواهی همگان، انسانی وارسته، وطن‌دوست، بااخلاق و حرفه‌ای در حوزه کاری خود بودند، ضایعه بس بزرگی است.

نیک به خاطر دارم که به‌واسطه تلاش‌ها و مساعدت‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر این مهربانوی نمونه ایرانی، چراغ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه رپوبلیکا(بزرگ‌ترین دانشگاه اروگوئه)برافروخته و بر تعداد دوست‌داران کشورمان در جنوبی‌ترین کشور آمریکای لاتین افزوده شد. 

نهال نوپایی که بانی کاشت آن، سرکار خانم دکتر استادزاده گرانقدر بودند و دکتر بهادر باقری قریب به یک سال آن را آبیاری کردند، هم‌اکنون بارور شده و در این گوشه از جهان علاقه‌مندان زیادی را گرد خود آورده است.

صحبت هر کدام از این دانشجویان اروگوئه‌ای به زبان فارسی و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های فرهنگی ترتیب داده‌شده، برای اینجانب، همکارانم و هموطنان مقیم اروگوئه، گواه زنده بودن یاد و ‌خاطرات فراموش‌نشدنی سرکاردخانم دکتر استادزاده عزیز است. به قول خواجه شیراز حافظ: «هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما». 

در این لحظات سخت و طاقت‌فرسا، برای آن عزیز سفرکرده، آرامش ابدی و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده محترم و دوستانش، صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم‌.

ذهن و قلب من با شما است. من را در سوگ خود شریک بدانید.» 

همچنین در پیام محمدحسین میرزاآقایی، سفیر ایران در گینه آمده است: «برادر ارجمند جناب آقای دکتر باقری،

خبر درگذشت خواهر بزرگوار استاد نیک‌اندیش، پرتلاش و خوش‌رفتار سرکار خانم دکتر استادزاده بسیار تاسف‌بار و غم‌انگیز بود.

اینجانب این مصیبت جانکاه را محضر جنابعالی، خانواده داغدار، جامعه علمی کشور، فارسی‌دانان جهان، اساتید زبان فارسی و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه خدای مهربان برای این عزیز سفرکرده غفران واسعه و برای همه عزیزن بازمانده صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

روح بلند این بانوی مهربان شاد و یادش گرامی باد.»

علاوه‌بر این علی بخشی، سفیر ایران در ماداگاسکار هم در پیام تسلیتی برای زهرا استادزاده نوشته است: «بازگشت همه به سوی اوست.

درگذشت این بانوی عزیز را به همه دوستان، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. الحق زبان و ادبیات فارسی یکی از مدافعین و مروجین خوب فعلی خود را از دست. حقیر چند سالی از حمایت‌ها و زحمات بی‌دریغ ایشان برای اعتلای زبان و ادبیات فارسی و نام و تاریخ کهن ایران زمین در کشورهای مختلف بهره‌مند بودم. دریغا که اجل امانش نداد و برنامه‌های تدوین‌شده را که اخیرا با ایشان برای کشور جدید محل ماموریت طرح‌ریزی کردیم، ناتمام گذاشت. روحش شاد و راهش مستدام.»

حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی در گرجستان نیز در پیام تسلیت خود آورده است: «خانم دکتر استادزاده، خالصانه برای گسترش زبان و ادب فارسی، در داخل و خارج از کشور، پرتلاش و بی‌وقفه کوشش می‌کرد، سرانجام تداوم تلاش‌های خود را به دیگران واگذاشت و جامعه ادبی را از وجود خویش خالی کرد. ضایعه درگذشت این استاد پرتلاش و فرهیخته را به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی، فرهنگی و ادبی کشور تسلیت می‌گویم و برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان ایشان اجر و صبر از درگاه خداوند رحمان طلب می‌کنیم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

همچنین در پیام سفارت ایران در وین آمده است: «إنا لله و إنا إلیه راجعون

با کمال تاسف و تاثر از خبر درگذشت سرکار خانم دکتر زهرا استادزاده مطلع شدیم. سرکار خانم دکتر استادزاده همواره با حسن نظر و دلسوزی امور مربوط به گسترش زبان فارسی و بویژه پیگیری امور مربوط به اعزام اساتید زبان فارسی را دنبال می‌کردند و این سفارت نیز در سال‌های اخیر از همکاری‌های بی‌دریغ ایشان بهره‌مند بوده است. 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش، این ضایعه اسفناک را به خانواده، دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کند و از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه غفران و رحمت واسعه اللهی مسالت دارد.» 

زهرا استادزاده، عضو هیأت علمی معاونت گسترش زبان فارسی مرکز همکاری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. او لیسانس زبان و ادبیات فارسی و فوق لیسانس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌­زبانان خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده بود. همچنین مقالات متعددی در موضوع کرسی‌­های زبان و ادبیات فارسی و نیز زبان و ادبیات فارسی کلاسیک و معاصر و زبان‌شناسی نگاشت و در همایش­‌های متعدد داخلی و خارجی مشارکت داشت. سال ۱۳۸۸ نیز به عنوان «پژوهشگر شاخص کشوری» از سوی دبیرخانه ستاد هفته پژوهش انتخاب شد. از جمله دیگر فعالیت‌های استادزاده می‌توان به همکاری در برنامه‌ریزی و اقدام‌های مربوط به گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، همکاری در برنامه­‌ریزی و تهیه طرح‌های لازم و اقدام‌های مربوط به تأسیس و تقویت کرسی‌ها و مراکز زبان فارسی ـ ایران‌شناسی و مطالعات ایرانی در خارج از کشور، همکاری و اقدام در مورد مصوبات ستاد شورای گسترش زبان فارسی، همکاری در تهیه آیین­‌نامه­‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط مورد نیاز ستاد گسترش زبان فارسی و ... اشاره کرد. 

زهرا استادزاده ششم آذرماه ۹۹ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 

انتهای پیام


10829142
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است