استانی 11:14 - 30 فروردین 1393
زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها نزدیک است و صنعتگران، انتظار دارند این مرحله به گونه ای اجرا شود که با کاهش مشکلات مرحله اول به توسعه تولید داخلی کمک کند.

مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، مرهمی برای بخش صنعت
به گزارش عرش نیوز، بدنبال اجرای مرحله نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها و ایجاد مشکلاتی همچون رکود اقتصادی و تورم، دولت یازدهم بر آن شد تا با اتخاذ تدابیری، این مسائل را از پیش روی مردم بردارد.



یکی از مهمترین اقشاری که می توانند در رشد و پیشرفت کشور بسیار تاثیرگذار باشند، صنعتگران و متولیان عرصه صنعت هستند.



پس از اجرای مرحله نخست هدفمندسازی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و بدلیل مدیریت ناصحیح در این مرحله، صنعتگران کشور با مشکلات بسیاری همچون تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید مواجه شدند.



به همین دلیل متولیان صنعت بارها از مسوولان ارشد کشور از طریق رسانه ها و جراید خواسته اند که این مسائل هرچه زودتر برطرف شود وگرنه ضربه سنگینی به بخش کشور وارد خواهد شد.



مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها و نحوه اجرای آن چند ماهی است که از سوی مسوولان دولت یازدهم مطرح شده و هدف آنها در این مرحله رسیدگی ویژه به مسائل سلامت، تولید و قشر آسیب پذیر جامعه بیان شده است.



ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی نیز از20 فروردین جاری آغاز شده است و تا روز سی و یکم این ماه ادامه دارد.



دولتمردان امید دارند که بسیاری از مردمی که به دریافت یارانه نقدی نیازی ندارند ثبت نام نکنند تا بتوانند از این طریق به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کنند.



به گفته «محمدباقر نوبخت» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، قرار است 10 هزار میلیارد تومان در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها به تولید اختصاص یابد.



اکنون چگونگی اختصاص این رقم به تولید به موضوع مهمی تبدیل شده است و کارشناسان اقتصادی با بیم و امید به نحوه اختصاص این مبلغ می نگرند.



رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یکی از این افراد است که روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اعطای تسهیلات بانکی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، بازکردن LC، جلوگیری از واردات بی رویه و بسیاری از مسائل دیگر از راهکارهایی بود که دولت قبلی در اجرای مرحله نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها باید درنظر می گرفت تا به صنعتگران در برابر مشکلات ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی و حمل و نقل کمک شود.



«سید عبدالوهاب سهل آبادی» افزود: هرچند که مرحله نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها با مدیریت اشتباه انجام و بخش صنعت با رکود مواجه شد اما به همت صاحبان صنایع و با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی، بهینه سازی مصرف سرلوحه کار آنها قرار گرفت.



وی با بیان اینکه حفظ اشتغال از دغدغه های متولیان صنعت کشور است، اضافه کرد: با این وجود در مرحله نخست هدفمندسازی یارانه ها، صنعت کشور تبعات بسیار زیادی تحمل کرد.



رییس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران، حمل و نقل جاده ای را یکی از مشکلات پیش روی صنعتگران بیان کرد و گفت: جابه جایی مواد اولیه و تولیدات از طریق حمل و نقل جاده ای هزینه تولید را برای صنعتگران افزایش می دهد.



وی با تاکید براینکه صنعتگران کشورمان با رقبای بسیار مهمی مانند چین سروکار دارند، افزود: اکنون بازار کشور به دست چین افتاده که هزینه تولید در این کشور بسیار پایین تر از هزینه تولید در ایران است.



سهل آبادی با انتقاد از وضعیت بازار داخلی کشور گفت: اهالی این بازار به ایجاد گرانی و تورم کمک می کنند.



وی با بیان اینکه در کشور حدود80 هزار واحد صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: باید دید این تعداد واحد هم اکنون با چه میزان ظرفیتی در حال فعالیت اند.



رییس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران درباره اختصاص10 هزار میلیارد تومان به عرصه تولید ابراز امیدواری کرد که دولتمردان این قول خود را عملی کنند.



وی افزود: اگر تعداد بسیاری از مردم از دریافت یارانه انصراف ندهند درآمد زیادی از این طریق حاصل نخواهد شد.



عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از دولت درخواست داریم که10 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص یابد در غیر این صورت تولید و صنعت آسیب جدی می بیند.



«مصطفی رناسی» در باره کمک دولت به بخشهای سلامت و تولید در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت: بطور حتم اولویت دولت باید در حیطه صنعت و تولید باشد.



رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اکنون نزدیک به40 درصد واحدهای صنعتی در این استان تعطیل شده و مابقی با50 درصد ظرفیت در حال فعالیت اند، اضافه کرد: سرمایه در گردش این واحدها کاهش یافته و رکود حاکم بر بازار نیز باعث شده که تولیدات آنها در انبارها جمع شود.



وی گفت: درخواست صنعتگران از دولت این است که در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها انرژی واحدهای صنعتی گران نشود و آنها را از افزایش قیمت معاف کنند.



وی همچنین بر صرفه جویی حامل های انرژی توسط واحدهای صنعتی تاکید کرد.



رناسی با تاکید براینکه هزینه تولید در ایران از سایر کشورها بالاتر است، افزود: مسائلی همچون بهره بانکی30 درصدی، هزینه های حمل و نقل جاده ای و تغییر نرخ ارز در کشور باعث افزایش هزینه های تولید شده است.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش قیمت ها در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها شیب ملایم دارد و باید چند دهک مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا میزان10 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص یابد.



«حمیدرضا فولادگر» افزود: در صورت تحقق نیافتن10 هزار میلیارد تومان، بهینه سازی مصرف انرژی باید سرلوحه کار واحدهای صنعتی قرار گیرد تا با کاهش مصرف با رکود بیشتری مواجه نشوند.



صنعت سنگ از جمله صنایعی است که به گفته متولیانش، در چند سال اخیر با بحران مواجه شده و دلیل آن نیز تحریم ها نیست.



رییس انجمن همگن سنگ خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان اعتقاد دارد که صنعت سنگ در مرحله نخست اجرای هدفمندی، طبق بخشی از مفاد یکی از بخشنامه های ستاد هدفمندی یارانه ها، از صنایع آسیب پذیر شناخته شده بود اما هیچ گونه رسیدگی به این موضوع صورت نگرفت که با این منوال، این صنعت در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هم آسیب زیادی می بیند.



«رضا احمدی» افزایش هزینه های تولید مانند مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و حامل های انرژی را از عوامل در معرض تعطیلی قرار گرفتن بسیاری از سنگبری ها بیان کرد.



افزایش20 تا 30 درصدی نرخ چند حامل انرژی مانند گاز و نفت کوره نیز برای مرحله دوم هدفندسازی یارانه ها توسط دولت پیش بینی شده است.



اکنون صنعت کشور چشم به آغاز مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها دوخته و منتظر است ببیند در این مرحله چه آینده ای خواهد داشت.



با این وجود باید راهکارهای دیگری جز اختصاص10 هزار میلیارد تومان توسط مسوولان ارشد کشور ارائه شود درغیر این صورت بخش صنعت و تولید همچنان در سردرگمی و پیکار با مشکلات خواهد ماند./ایرنا

3517050
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است