اجتماعی 13:24 - 01 آذر 1393
یاسوج- ایرنا- اگر چه به برکت انقلاب اسلامی خدمات خوبی در روستاها صورت گرفته است ولی شلاق دیو فقر همچنان برشانه های نحیف دانش آموزان روستایی برخی مناطق محروم نظیر دیشموک در کهگیلویه وبویراحمد می تازد.

در گوشه ای از روستا در سینه کش کوهساران کومه ای که به بیشتر به یک خانه گلی متروکه شباهت دارد،به عنوان فضای آموزشی پذیرای دانش آموزان روستای 'پاپری' است.



وارد این مکان که می شوی سیمای فقر روحت را آزار می دهد، مشاهده دیوارهای سنگی وگلی این مکان در حالی که از باد هم می لرزد، لرزه برجان هر تازه واردی می اندازد ، اینجا مصداق عینی فقر و تبعیض است.



اگر چه اینجا نونهالان طالب علم در این خطه ی محروم همانند جاهای دیگر عنوان دانش آموز بودن را به یدک می کشند اما از امکانات رفاهی ،ورزشی، آموزشی ، کمک آموزشی و حتی تغذیه درست خبری نیست بلکه سیمای فقر آنها آزادهنده است.



تماشای چند میز و نیمکت مندرس در مدرسه پاپری جایی که کلاسدرس دانش آموزان در هوای آفتابی بیرون از کومه ی گلی برگزار می شود در حالی است که تصور تشکیل کلاس در روزهای بارانی ،باران های سیل آسای این منطقه مرتفع در روزهای زمستان سرد و برفی مقوله ای رنج آور است.



این تنها مشکل روستای پاپری نیست بلکه شمار دیگری از روستاهای این منطقه یا مدرسه ندارند و یا اینکه مدرسه آنها از داشتن فضای آموزشی محروم است ودانشآموز ان برخی روستاها نظیر روستای سرسور چند کیلومتر راه روزانه باید پیاده روی کنند.



مدرسه شرنگ درنگ از دیگر مدارس بدون فضای آموزشی مناست است که در یک فضای تاریک و نامناسب به اصطلاح محلی توگلی (خانه سنگی وچوبی ) دایر شده است و برق این مدرسه به صورت غیرمحاز با فاصله ای دور تامین شده است.



یک عضو شورای پاپری به محرومیت های این منطقه اشاره کرد و گفت: نبود راه مشکلات زیادی را برای مردم منطقه بویژه دانش آموزان ابتدایی که روزانه چند کیلومتر را باید پیاده رویی کنند، ایجاد کرده است .



حبیب خرمی نداشتن فضای آموزشی و فقر مالی مردم را از ممهترین مشکلات مردم این منطقه برشمرد و خواستار برنامه ریزی برای حل مشکلات آموزشی دانش آموزان این مناطق شد.



یک عضو شورای روستای 'رودسمه 'گفت: مهمترین مشکل این روستا نبود پل بر روی رودخانه مجاور است که در زمستان رفت و آمد مردم را قطع خواهد کرد درحالی که جاده مسیر خاکی است و در روزهای عادی نیز رفت آمد به سختی انجام می گیرد.



اسماعیل ترکان با بیان اینکه این روستا با شهر دیشموک 20کیلومتر فاصله دارد،افزود: روستاهای منطقه مجاور رودسمه علاه براین که از راه ارتباطی برخوردار نیستند با مشکل تامین آب آشامیدنی نیز مواجه اند.



وی اظهارکرد : آب رودخانه رودسمه در فصل بارندگی گل آلود می شود و استفاده آن به راحتی برای مردم ممکن نیست.



ترکان گفت: آب آشامیدنی خانوارها پس از حمل با دبه به خانه و ته نشین شدن گل ولای باید استفاده شود که این امر مشکلات زیادی را برای خانواده ها به همراه دارد.



ریس اداره آموزش وپرورش دیشموک به محرومیت های تاریخی این منطقه اشاره کرد وگفت: اگر چه خدمات نظام به مناطق محروم روستایی گسترده است اما بدلیل عمق محرومیت روستاهای دیشموک با مشکلات کمبود فضای آموزشی و محرومیت راه مواجه اند.



راه خدا عارف نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این منطقه آموزشی 21 مدرسه ابتدایی روستایی ،هشت مدرسه متوسطه اول و شش مدرسه متوسطه دوم در شهر دیشموک از داشتن فضای آموزشی محروم اند.



وی اظهارکرد : در 10در روستا فضای آمورشی با کانکس تامین شده و فضای آموزشی مورد نیاز 10روستای دیگر نیز نیازمند تامین کانکس است و مشکل کمبود فضای سه مدرسه شهری و روستایی دیگر از طریق تامین کانکس در محوطه مدرسه جبران شده است.



وی گفت: برای مدرسه روستای پاپری که با 14دانش آموز از فضای آموزشی محروم است یک دستگاه کانکس تامین شد ولی به دلیل نبود راه برای حمل این کانکس به این مدرسه ممکن نشد و ازاین کانکس در روستای رودسمه مورد استفاده می شود.



وی گفت: در برخی روستاهای دیشموک به دلیل نبود راه ارتباطی تامین فضای آموزشی با کانکس نیز دچار مشکل است.



رییس آموزشوپروشدیشموک بیان کرد: دراین بخش 58 مدرسه ابتدایی، هشت باب مدرسه متوسطه اول و پنج باب مدرسه متوسطه دوم و یک باب مدرسه اجاره ی فعالیت دارد که دراین مدارس پنچ هز و 100دانش آموز مشغول تحصیلند و از این تعداد سه هزار و 400دانش آموز مربوط به دوره ابتدایی است.



بخشدار دیشموک گفت: برای خدمات رسانی به روستاهای این منطقه سخت گذر بعد از انقلاب به لحاظ سخت گذر بودن هزینه های کلانی صرف شده و توسعه این خدمات به حمایت های ویژه ای نیاز دارد.



صالح دادی نژاد به جمعیت 75درصدی زیرپوشش نهادهای حمایتی این منطفه اشاره کرد و گفت: اگر چه امسال پنج طرح راهسازی و آسفالت جاده های روستایی بویژه راه دیشموک - سرول به طول هفت کیلومتر، دیشموک - مورخانی به طول 15کیلومتر، اسفندون به رود ایک پنج کیلومتر اجرا شده و بخشی از مشکلات مردم روستایی را حل نموده است ولی کاهش مشکلات بخش راه این منطقه به اختصاص اعتبار بیشتری نیاز دارد.



وی اظهار کرد : علاو ه بروضعیت محرومیت راه ارتباطی که مشکلات آن درفصل زمستان دوچندان می شود ، 20 تا 30 درصد روستاها این بخش از پوشش آبرسانی برخوردار نیست و این امر مشکلاتی را برای مردم به همراه دارد.



معاون فرماندار کهگیلویه می گوید:بخش دیشموک منطقه ای سخت گذر و سردسیری است که فصل زمستان بارس برف موجب راهبندان برای روستاهای پراکنده این منطقه می شود.



مرتضی جلامنش به محرومیت این منطقه بویژه توسعه نیافتگی بخش آن اشاره کرد ومعتقد است : دستگاه های خدمات رسان در بخشهای راه ، آب ،برق ،سوخت بهداست درمان وآموزشی باید برای توسعه این بخش بیش از پیش برنامه ریزی و تلاش کنند.



معاون فرماندارکهگیلویه به وضعیت خاص فضاهای آموزشی این بخش سخت گذر اشاره کرد و خواستار حمایت ویژه وزارت آموزش و پروش از توسعه فضای آموزشی این بخش محروم شد.



بخش دیشموک از توابع کهگیلویه دارای 20هزار نفر جمعیت و 80روستا است و شهر دیشموک مرکز این بخش با پنج هزار نفرجمعیت در 80کیلومتری دهدشت مرکز این شهرستان واقع شده است.



671مظفر عدالت نسب

انتهای پیام /*


5240125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است