علمی فناوری 13:08 - 14 شهریور 1394
محققان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی کرمان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به مطالعه بررسی تولید نانوپارتیکل‌های بیوپلیمری لود شده با کارواکرول (استخراج شده از گیاه مرزه) و اثر ضد سرطانی آن‌ها بر روی سلول‌های سرطان معده پرداختند.

دستاورد جدید محققان دانشگاهی برای مبارزه با سلول‌های سرطان معده با گیاه مرزه

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر شهریار شاکری، مجری طرح درباره این طرح گفت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است که به دلیل عوامل ژنتیکی، مصرف زیاد نمک، نگهدارنده‌های غذایی، سیگار و الکل ایجاد می‌شود. این سرطان اکثرا به دلیل رژیم غذایی نامناسب ایجاد شده و شیمی درمانی نیز یکی از راه‌های درمان آن است. البته این شیوه درمان دارای عوارض جانبی زیادی برای بیمار بوده و از این رو امروزه برای جلوگیری و درمان اکثر بیماری‌ها از اسانس‌ها و یا عصاره‌های گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانتی و ضد سرطانی استفاده می‌شود.

وی افزود: برای مثال کارواکرول که از گیاه مرزه استخراج می‌شود، دارای اثرات ضد سرطانی بوده، اما حلالیت آن در آب پایین است. از این رو در این تحقیق هدف استفاده از نانوپارتیکل‌های بیوپلیمری است که بتوانند کارواکرول را در داخل خود کپسوله کرده و با کنترل آزادسازی آن، حلالیت و اثر ضد سرطانی آن را بر روی سلول‌های سرطان معده افزایش دهند. نتایج این تحقیق نشان دادند که نانوپارتیکل‌های بیوپلیمری تولید شده از روش نانوپرسیپیتاسیون مقدار زیادی از کارواکرول را در داخل خود انکپسوله کرده و اندازه آن‌ها 42±132 نانومتر است.

این محقق در ادامه گفت: رهاسازی کارواکرول از نانوپارتیکل‌های تولید شده نیز بطور کامل کنترل شده است؛ همچنین بررسی‌های کشندگی نانوپارتیکل‌ های حاوی کارواکرول بر روی سلول‌های سرطان معده نشان داد که قابلیت کشندگی کارواکرول بدام افتاده در نانوپارتیکل‌ها در مقایسه با کارواکرول آزاد بسیار افزایش یافته است. نتایج این تحقیق نشان دادند که نانوپارتیکل‌های بیوپلیمری قابلیت بدام انداختن کارواکرول را دارند و اثرات ضد سرطانی کارواکرول بدام افتاده بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. همچنین در آینده بدام انداختن و کپسوله کردن کارواکرول همراه با داروهای شیمی درمانی در داخل این نانوپارتیکل‌ها می‌تواند به درمان بهتر سرطان معده کمک کند.

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای در مجله‌ بین‌المللی بیوتکنولوژی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام


7008900
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است