علمی فناوری 08:37 - 05 فروردین 1398
خبرگزاری ایسنا سلفی‌های فضایی!
این روزها، اصطلاح بیگانه "سلفی" متأسفانه به عنوان یک کلمه عادی توسط همه ما بکار برده می‌شود. با وجود دوربین‌های دیجیتال بکار رفته در گوشی‌های تلفن همراه، این "خود تصویربرداری" به یک رسم همگانی تبدیل شده است.

سلفی‌های فضایی!

به گزارش ایسنا، این کار نه فقط در زمین بلکه در فضا هم رسم شده و حتی به کاوشگرهای فضایی هم سرایت کرده است! جالب است بدانید نخستین "خود تصویربرداری" در فضانوردی به ادوین آلدرین تعلق دارد که طی راهپیمایی فضایی در مأموریت جمینی -۱۲ و به بیش از نیم قرن قبل آن را با یک دوربین مخصوص برداشت. در جریان سفر به ماه، چون نقاب کلاه ایمنی فضانوردان با پوشش ضد نور پوشانده شده بود، عکس عکاسان در آنها دیده می‌شد و می‌شود گفت فضانوردی که دوربین عکاسی روی سینه اش نصب شده بود، خود تصویربرداری هم می‌کرد. از معروف ترین آنها عکس نیل آرمسترانگ بر روی نقاب کلاه ایمنی ادوین آلدرین همچنین تصویر چارلز کنراد بر روی نقاب کلاه آلن بین است.

اما امروز و در ایستگاه فضایی بین المللی، سلفی گرفتن کاملاً عادی است و فضانوردان به این کار دست می‌زنند. جالب است بدانید در چند عکس سلفی که فضانوردان گرفته اند، اشیای ایرانی هم وجود دارد!

مجموعه ۱۰ کارت پستال از آثار استاد محمود فرشچیان و کتاب نخستین‌های فضانوردی تألیف سیروس برزو روز ۲۴ آوریل ۲۰۰۶ با ناو پروگرس ام -۵۶ به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد و پاول وینوگرادوف نخستین نمایشگاه هنری در این ایستگاه برگزار کرد و نیز قرآن مجید چاپ ایران که به همت الکساندر کالری فضانورد نام آور روسیه در ۷ اکتبر ۲۰۱۰ با ناو کیهانی سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی حمل شد. وینوگرادوف و کالری فضانوردان روس, برای مستند کردن حمل آنها به فضا، عکس‌هایی به یادگار در بخش روسی ایستگاه گرفتند که به صورت سلفی است.

اما می‌توان گفت که زیباترین "خود تصویربرداری" ها در جریان راهپیمایی‌های فضایی در ایستگاه فضایی بین المللی توسط سرنشینان مختلف این مجتمع مداری گرفته شده اند.

در این مجموعه در کنار تصویری از مریخ نورد کیوروسیتی, عکس‌هایی از آلدرین و بین مهنوردان آمریکا، فضانورد ژاپنی آکیهیکو هوشیدو، فضانورد فرانسوی توماس پسکه و فضانورد آمریکایی استفن روبینسون را می‌بینید.

انتهای پیام


10086244
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است