اقتصادی 11:17 - 27 مهر 1397
عراق با افزایش تقاضا برای نفت این کشور مایل است بداند نفت این کشور چگونه و کجا مصرف می‌شود.

کنجکاوی عراق درباره مقصد نهایی نفت صادراتی

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: شرکت دولتی سوموی عراق از خریداران نفت بصره درخواست کرده است کشور مقصد نهایی محموله‌های نفتی عراقی را مشخص کنند. هدف از این اقدام محدود کردن فروش مجدد محموله‌های نفتی است که یک شیوه متداول به شمار می‌رود و تحت آن، شرکتها نفت را به شرکتهای دیگر به قیمت بالاتر می‌فروشند.

درخواست برای جزییات مقصد نهایی با نگرانیهای فزاینده نسبت به کمبود عرضه در بازار نفت خاورمیانه به دلیل بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران همزمان شده است. با ابهاماتی که نسبت به توانایی تولیدکنندگان دیگر برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران وجود دارد، قیمتهای نفت صعود کرده است.

نفت برنت اوایل ماه میلادی جاری برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴، مرز ۸۵ دلار در هر بشکه را شکست و اکنون در مرز ۸۰ دلار معامله می‌شود.

در حالی که عربستان سعودی و ایران محدودیتهای مقصد برای عرضه نفت خود تعیین کرده و اجازه نمی‌دهند خریداران تحت قراردادهای بلندمدت، محموله‌های نفت آنها را مجددا به فروش برسانند مقرات عراق سهل‌تر بوده است. شرکت سومو عمدتا نفت خود را به دارندگان خدمات فنی که در پروژه‌های اکتشاف و توسعه این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سایر خریداران که دارایی‌های پالایشی دارند، می‌فروشد.

خریداران معمولا تشویق می‌شوند به جای فروش مجدد نفت، به فراوری آن در سیستم پالایش خود بپردازند. اگرچه عراق قیمت فروش رسمی که هر ماه تعیین می‌کند را از خریداران دریافت می‌کند اما محموله‌های نفتی معمولا در بازار محموله‌های تک با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. اکنون که مذاکرات برای قراردادهای سال ۲۰۱۹ آغاز شده، شرکت سومو تلاش می‌کند این شیوه را کنترل کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این استراتژی یک چرخش ۱۸۰ درجه نسبت به اوایل امسال است که عراق با رقابت از سوی آمریکا و آفریقا در شرایط وجود عرضه بالا در بازار مواجه شده بود. در آن زمان سومو به خریداران اجازه می‌داد بدون اعلام این که مقصد نهایی محموله کجاست، به بارگیری نفت بپردازند.

انتهای پیام


9947211
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است