اجتماعی 09:55 - 17 مهر 1394
رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اینکه حج، بزرگترین اجتماع صلح آمیز بشری و جزو زیباترین مناسک مسلمانان است، گفت: متاسفانه هر سال حج دچار اختلالی می‌شود که صحنه‌ای نازیبا می آفریند.

تشریح و بررسی حادثه منا از سوی رئیس پژوهشکده حج

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت در پاسخ به این سوال که چرا حج، بزرگترین اجتماع صلح آمیز بشری که جزو زیباترین مناسک مسلمانان است هر سال دچار اختلالی می شود که صحنه ای نازیبا می آفریند و در حقیقت هدف از بروز چنین فجایعی در ایام حج چیست، اظهار کرد: این مساله باید در سه محور بررسی شود.

وی ادامه داد: نخست آن که برخی نگاه افراطی و خشکی به آموزها و معارف دینی دارند و به جای آن که به لطافت ها و زیبایی های حج بیندیشند و سعی در برگزاری هر چه بهتر این اجتماع بی نظیر داشته باشند، حج را صرفا برنامه ای خشک و بی روح می دانند که انسان ها مامور به انجام آن شده و باید آن را به جای آورند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی تصریح کرد: این قبیل حرکات موجب می شود افرادی که از بیرون به حج می نگرند، چهره ای افراطی و خشن از اسلام برداشت کنند به ویژه وقتی ماموران کنار قبرستان بقیع می ایستند و با زائران برخورد تند کرده و آنها را از این فضا دور می کنند یا در کنار خانه خدا حجاج را هل داده یا حرکتی دون از شان انسانی انجام می دهند، این مساله شدت پیدا می کند.

وی با تاکید بر این که برخی تلاش می کند تا جذابیت های حج را از بین ببرد، بیان کرد: این جریان به جای آن که تلاش کند توجه جهان را به اجتماع بزرگ و زیبای حج جلب کرده و آن را تلطیف کند، حرکاتی همچون تخریب سرزمین احد – که امروز جز تله خاکی از آن باقی نمانده – یا عدم رسیدگی به وضعیت نظافت غار حراء مرکز نزول وحی، انجام می دهد و این قبیل اقدامات موجب شده مسلمانان اعم از شیعه و سنی با دغدغه خاطر عازم این سفر معنوی شوند تا مبادا ماموران به آنها فشار آورده و مانع انجام مناسب مناسک شوند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به محور دوم بیان کرد: برخی در اندیشه و اعتقادات به اصطلاح دینی خود کوتاه بین هستند، در حوزه اجرا و عملیات نیز نگاه محدودی دارند و ما شاهد ضعف در حوزه اندیشه و عمل آنها به طور همزمان هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: با این نگاه، قطعا برخی به زائران خانه خدا نه تنها نگاه درجه دومی هم ندارد، بلکه حجاج را به عنوان افراد زائری که دارای حق حفظ جان و مال هستند به شمار نمی آورند و گاه رفتارهایی ناشایست که از آنها در برخورد با زائران سر می زند را تنها افراد شاهد ماجرا و حاضر در صحنه می توانند باور کنند همان طور که فاجعه منا نشان داد آنها در برابر مردمی که زیر دست و پا له می شدند و تشنگی به آنها فشار می آورد بی تفاوت عمل کرده و حتی اجازه امدادرسانی از سوی امدادگران دیگر کشورها را با بهانه امنیتی بودن منطقه صادر نمی کردند.

رییس پژوهشکده حج و زیارت با تاکید بر این که برخی تلاش می کند با اقدامات یاد شده دشمن را در رسیدن به اهداف خود یاری دهد، گفت: برخی با گسترش و بسط دیدگاه های خشک و ایجاد خلل در مناسک حج در حقیقت آب در آسیاب دشمن می ریزند و پروژه اسلام هراسی را تقویت می کنند.

وی اذعان کرد: همان طور که برخی در مسائل اعتقادی عقل خود را به کار نمی گیرند و ضعیف عمل می کنند، در حوزه اجرا و مدیریت نیز دیدگاه مشخص و سیاست نظام مند و مدیریت ندارد؛ بنابراین هر سال شاهد یک ترافیک سنگین و کشتار عده ای از زائران خانه خدا هستیم و جالب آن که آنها به سادگی از کنار این فجایع می گذرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت الاسلام علیزاده موسوی یادآور شد: این در حالی است که در کشورهایی همچون عراق (همزمان با زیارت اربعین) و پاکستان (مراسم اجتماع جماعت تبلیغ) و بنگلادش شاهد اجتماعات عظیم میلیونی مسلمانان اعم از شیعه و سنی با امکانات ناچیز هستیم که تلفات جانی در برندارد اما عربستان نمی تواند سیاستی به خرج دهد تا چند میلیون زائر در امنیت به انجام مناسک خود مشغول شوند.


7180931
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است