وبگردی 14:49 - 02 آبان 1393
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی که از شبکه المنار پخش شد در سه بخش به تازه‌ترین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

 به گزارش گروه وبگردی ابشگاه خبرنگاران ، سید حسن نصرالله در این سخنان ابتدا به مسئله سربازان لبنانی ربوده شده به دست گروه‌های تروریستی پرداخت و گفت: متاسفانه از این مساله سوء استفاده‌های سیاسی زیادی شده است. ما همدردی خود را با خانواده‌های شهدای لبنان که اخیرا به دست تروریست‌ها به شهادت رسیده و نیز آنهایی که هنوز دربند گروه‌های مذکور هستند، اعلام می‌کنیم.

 

لبنان و مسائل داخلی

 

وی افزود: ربوده شدن نظامیان لبنانی یک قضیه ملی است و در ابتدا همه برای آزادی فرزندان لبنان تلاش کنیم. متاسفانه برخی تلاش دارند مساله را طایفه‌ای و مذهبی کنند تا از آن استفاده‌های خود را ببرند. آنها می‌گویند حزب الله مانع مذاکرات است. دو چیز را روشن کنم. اولا مذاکره در این باره با دولت است و همه باید در کنار دولت باشیم. دوم اینکه حزب الله مخالف مذاکره نیست بلکه تنها می‌گوید مذاکره باید از موضع قدرت باشد.

 

مذاکره کردن از موضع ضعف به فاجعه ختم می‌شود. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که یک گروه به دولت فشار بیاورد و بگوید در مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها فلان مساله را قبول دارم و فلان را نه.

 

سید حسن نصر الله با اشاره به انفجار اخیر در لبنان که به کشته و زخمی شدن چند تن انجامید گفت: ما پس از انفجارهای گذشته نیز گفتیم و الان هم می گوییم که نباید در واکنش به اینگونه حوادث به آوارگان سوری تعدی شود. هدف از بریدن سر نظامیان لبنانی ربوده شده و انفجارها ایجاد تفرقه مذهبی و قومی در لبنان است که نباید در این دام بیفتیم. اینکه درمقابل سربازان ربوده شده ما هم به ربودن سوری‌ها بپردازیم اشتباه است و نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه به کشیده شدن جنگ به لبنان نیز خواهد انجامید. ما در مقابل مسائل زیادی صبر و شکیبایی به خرج می دهیم تا خشونت به لبنان نیز کشیده نشود.

 

داعش و ائتلاف آمریکایی

 

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دوم سخنان خود به مسئله داعش و ائتلاف آمریکایی علیه این گروه پرداخت و گفت: موضع ما در قبال داعش همواره مشخص بوده و حزب الله در درگیری‌هایی که با این گروه داشته عملا نیز موضع خود را نشان داده است. ما دشمن داعش هستیم و در راه مبارزه با آن قربانی نیز داده‌ایم اما مسئله ائتلاف علیه داعش با رهبری آمریکا یک قضیه جداست که باید در آن شک کرد.

 

نصر الله ادامه داد: موضع ما در قبال این ائتلاف و مشارکت لبنان در آن با توجه به سابقه آمریکا، یقینا مخالف است. ما به طور قطع و مبدای مخالف هرگونه دخالت نظامی در سوریه هستیم حال این دخالت برای حمله به داعش باشد یا هدف از آن انجام عملیات علیه دولت سوریه، ما به شکل اساسی با این مخالفیم.

 

وی افزود: ما برای مخالفت خود با این مساله دلایلی داریم؛

 

اول اینکه به اعتقاد ما آمریکا خود مادر تروریسم است.

 

دوم اینکه آمریکا تمام و کمال حامی رژیم صهیونیستی است که این رژیم عامل اصلی تروریسم در منطقه است. همین دولت آمریکا در جنگ غزه در کنار نتانیاهو ایستاد و صدها زن و کودک فلسطینی را به خاک و خون کشید.

 

سوم، واشنگتن خو این گروه‌های تندرو تکفیری را به وجود آورده و یا به شکل اساسی در شکل‌گیری آنها نقش داشته است.

 

چهارم، آمریکا از لحاظ اخلاقی صلاحیت رهبری چنین ائتلافی را ندارد. سابقه آمریکا در ویتنام، افغانستان و بسیاری مناطق دیگر برای همه روشن است.

 

پنجم، هدف از این عملیات و ائتلاف چنان که خود مسئولان آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند، حمایت از منافع آمریکاست، ما با منافع آمریکا چکار داریم؟ چرا لبنان باید برای دفاع از منافع آمریکا به پا برخیزد؟ به ویژه اینکه منافع آمریکا با منافع بسیاری از ملت‌های منطقه در تضاد است. پس ما حق داریم مخالف این ائتلاف و مخالف پیوستن لبنان به آن باشیم.

 

ششم، این حق عراق، سوریه، لبنان و همه ملت‌های منطقه است که در نیت آمریکا برای راه‌اندازی این ائتلاف و رهبری آن شک کنند. اینکه ممکن است هدف آمریکا از به راه انداختن ائتلاف مذکور زیر سلطه بردن منطقه باشد یا اینکه بخواهد خواسته های نظامی خود در عراق را که قبلا نتوانست به مردم این کشور تحمیل کند این بار در قالب ائتلاف مذکور، محقق کند. آنها در جنگ 33 روزه علیه لبنان تلاش کردند که با فشار خواسته‌هایشان را به ما دیکته کنند که اما ما با جانفشانی پیروزی را محقق کردیم پس الان حق داریم در نیات آنها شک کنیم.

 

تحولات در کشورهای منطقه

 

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش سوم از سخنان خود به شکل سریع و کوتاه به مسائل موجود در دیگر کشورهای منطقه پرداخت و گفت: مساله آوارگان سوری و حضور تعداد زیادی از آنها در لبنان باید با کمک جهانی پیگیری شود. در زمینه امنیت نیز باید بگویم ما در لبنان توانایی حمایت از تمامی مناطق کشور درمقابل تروریسم را داریم. این کار باید توسط تمامی لبنانی‌ها محقق شود.

 

جنگ غزه

 

وی با اشاره به جنگ اخیر غزه نیز گفت: باید به مقاومت فلسطین تبریک بگویم به خاطر پیروزی چشمگیر و درخشانی که در مقابل رژیم صهیونیستی به دست آوردند. آنها با این پیروزی و مقاومت خود توانستند هرآنچه که می‌خواهند را محقق کنند.

 

تحولات یمن

 

نصرالله با پرداختن به تحولات یمن نیز گفت: به خاطر توافقی که در یمن روی داده به ملت این کشور تبریک می‌گویم و از توافقات حاصل شده حمایت می‌کنیم. ما معتقدیم که آینده‌ای بهتر در انتظار ملت یمن است و با توجه به سخنان رهبران مردم این کشور نیز امید به تحقق آینده‌ای بهتر دیده می‌شود.

 

مقاومت مردم بحرین

 

سید حسن نصرالله با تاکید بر حمایت خود از ملت بحرین نیز عنوان داشت: ما استقامت و تلاش ملت بحرین برای رسیدن به زندگی بهتر را بزرگ می شماریم و امید داریم که این تلاش‌ها به ثمر بنشیند.

 

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود گفت: ما در لبنان، عراق، سوریه، یمن و... همه یک ملت هستیم و آرزوی ما این است که همه مردم با درایت رهبران خود بتوانند به اهداف و خواسته‌هایشان دست یابند. همواره می‌توان با عقلانیت تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. الان تهدید جدی در منطقه وجود دارد که می‌توان با درایت آن را به فرصت تبدیل کرد.

 انتهای پیام /ض



منبع :ایسنا




5027218
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که شوک‌آورترین حادثه جنایی آن با قتل فجیع داریوش مهرجویی رقم خورد و تلخ‌ترین حادثه آن جنایت تروریستی در چهارمین مراسم شهادت شهید سلیمانی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهرستان خاتم و شهرستان مروست» در استان یزد از مناطق بکری هستند که کمتر بدان توجه شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بحث تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس و انتقال دو باشگاه به بانک‌های ملت و تجارت در روز‌های اخیر بسیار جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جورج دی هیوسی که به دلیل فعالیت‌هایش بر روی عناصر رادیواکتیو مشهور است، اولین کسی بود که مشاهده فرآیند‌های زیستی موجودات زنده را ممکن کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نشانه‌های ازدواج هوشیارانه مهم‌ترین عواملی هستند که در پیش‌بینی موفقیت یک ازدواج نقش دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از افراد می‌گویند کلکسیون جمع کردن یک سرگرمی هیجان انگیز است و سرگرمی‌ها برای زمانی که احساس افسردگی می‌کنیم بسیار مناسبند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کوکو سیب زمینی مکزیکی غذایی خوشمزه، تنده و خیلی خوش عطر و بو است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است