استانی 22:15 - 02 شهریور 1398

گسترش مدل های موفق حوزه فناوری و دانش بنیان در کشور ضرورت است

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری عصر شنبه در انتهای سفر یک روزه خود به استان مرکزی با حضور در جلسه توسعه اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: عاملی که اقتصاد استان را ساماندهی می کند، همدلی بین دستگاه های دولتی، دانشجویان، دانشگاه ها و... است تا به بروز اتفاق جدید در استان بیانجامد.

وی ادامه داد: صنایع بزرگی که در استان مرکزی ایجاد شده است به این نتیجه دست پیدا می کنند که برای ادامه حیات به نوآوری نیاز دارند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این اقتصاد با پول دولت به جایی نمی رسد. در کشور به طور متعدد پژوهشکده دولتی تاسیس شده‌ و خروجی آن جذب هیات علمی های مختلف و تاسیس آزمایشگاه های مدرن بوده است که بلافاصله خاک می خورند. خروجی پژوهش با پول دولتی مانند اقتصادی است که با پول دولت نوآوری ایجاد کند.

ستاری اظهار کرد: در پارک علم و فناوری و صنایع که با پول دولت اداره می شوند، سقف پرش مشخص است خوشبختانه در شهرهایی بزرگ مانند تهران به این نتیجه دست پیدا کردیم که بخش خصوصی پارک علم و فناوری را می سازد.

وی بیان کرد: مشاغل سنتی در مواجهه با جوانان می بازند و باید این روش های سنتی تغییر پیدا کند. با این همدلی شرکت های بزرگ دانش بنیان استان و مراکز نوآوری برای جوانان سرمایه‌گذاری کنند که به تولید ثروت بیانجامد چراکه این مهم خود نشان دهنده قدم مهم و سیر تکاملی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور عنوان کرد: امروز سازمان های مختلف برای مباحث دانش بنیان پیشگام هستند به طور مثال سایت دانشگاه آزاد اسلامی فوق العاده است و آمادگی داریم هر هزینه ای در خصوص راه اندازی نیاز باشد، لحاظ کنیم.

ستاری افزود: اگر یک پژوهش صد در صد پول خود را از دولت بگیرد هیچ دستاوردی ندارد. محصول یعنی چیزی که مردم در ازای دریافت خدمات پول پرداخت کنند و این مهم زمانی تحقق پیدا می کند که بخش خصوصی قسمتی از این مبلغ را تامین کند.

وی گفت: همراهی استانداری ها و دستگاه های مختلف استان ها در حوزه شرکت های دانش بنیان مهم است و وظیفه داریم در این بخش حمایت های لازم را انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: در ارتباط با بحث شرکت های دانش بنیان سعی کرده ایم محیط کسب و کار را ایجاد کنیم. نزدیک به ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و باید مراکز جدید را در استان ها ایجاد کنیم.

ستاری اظهار کرد: خام فروشی باعث پیشرفت نمی شود بلکه مهم ارزش افزوده ای است که دانش ایجاد می کند.

وی گفت: برای ماندگار بودن جوانان باید کنار هم کار کنیم و مدل های موفق را توسعه دهیم و فعالان بخش خصوصی و صنعت و سرمایه داران به این نتیجه دست پیدا کنند سرمایه گزاری در حوزه شرکت های دانش بنیان بهتر از پول و دلار است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطر نشان کرد: دانشگاه ها باید اطلاع پیدا کنند که با پول دولت سقف پرش آن ها مشخص است و اگر به دنبال تحول هستند باید پول را از فروش محصول به مردم اخذ کنند. هیچ دانشگاهی پول را از مردم نمی گیرد بلکه از شرکت هایی که در داخل آن وجود دارد، این هزینه ها حاصل می شود.


10217586
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است